Datorn börjar "lagga" ibland utan anledning

Permalänk
Medlem

Datorn börjar "lagga" ibland utan anledning

Ibland kan det helt plötsligt börja hacka, riktigt ordentligt är det dessutom, cpu-kraften går upp till 10-20% trots att jag inte har något program/tjänst som drar så mycket. När detta händer går datorn segt och musen hackar sig fram - det är jättesvårt att klicka sig fram! Musik kan man inte lyssna på för det tjuter/hackar ungefär som hårdvaran var helt trasig.
Det enda som hjälper är att starta om, då fungerar det bra igen.

Problemet uppstår oftast när man har lite flera program igång och belastar den smått med något ljud- eller bildbehandlingsprogram. Men ibland kan det börja bugga såhär ändå, av vanlig surfning.

Jag är nästan helt säker på att det inte är virus, spyware el. liknande. Det här måste vara nåt bugg med hårdvaran.
Har spekulerat kring att det kan vara hårddisken, som efter ett tag kommer in på nåt trasigt läskluster eller vad man säger, och därför börjar det bete sig konstigt. Hårddisken är dock. liksom resten av datorn. relativt ny, ett halvår gammal.

Som sagt, cpu-loaden går upp till 20% helt utan anledning. Jag har provat döda maximalt med tjänser efter detta hänt men den står fortfarande och tuggar trots att de få (typ 13) tjänster jag hade igång visade 0% cpu-användning.

Kan det vara något drivrutinsproblem? Skulle en ominstallation av Win hjälpa?
Finns det nåt program för att testa hårddisk? CPU/minne/mobo tänkte jag testa med Prime95.

Fakta om datorn:
Gigabyte EP35-DS4
Intel C2D E8400 3.0GHz
2x2GB DDR2
Seagate 7200.11 500GB SATA

Temps runt 30-40.
WinXP Pro med SP3.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa på drivrutiner.

Prova CPU med Prime95.
Minnena med memtest86+ i DOS-läge.
HDD'n med HDtune.

Prova iallafall att stressa allting, visar det inget fel, kör in alla nya drivrutiner till allt.
Funkar inte det, kör en ominstallation.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset.

Andra är också välkomna med tips...

Permalänk
Hedersmedlem

Diskrensat + defragmenterat hdd:n?
Kollat med Spybot S&D?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Njae, men nåt sånt lär det inte vara. Jag har bra ordning på disken/partitionerna. Kan dock prova att defragmentera.
Förslag på bra defragprogram?

Permalänk
Hedersmedlem

Tja, O&O defrag tex, själv kör jag med windows egna (XP).

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ok. Har kört Prime95 i drygt två timmar nu utan fel. Stänger av vid 1 inatt, tycker det räcker för att visa att det inte beror på systemstabiliteten/cpu:n.

HDtunes errorscan är kört, inga fel alls.
Spybot är kört, bara små skitgrejer där. Väldigt väldigt tveksamt att de skulle kunna ha påverkat systemet såhär.

Kanske är mjukvarufel ändå, hade varit väldigt skönt.

Permalänk
Medlem

Fyfan, nu har det börjat igen. Det hackar satan.

Vad fan kan det vara?
Förresten, jag körde prime95 i över 6 h igår, utan att det avbröts.