Permalänk

Hur kopplar jag till tele-pluggen?

Jag bygger en talkbox men är sjukt okunnig inom el. Jag beställde en mono-teleplugg-hona, som jag ska koppla till en compression driver (som såklart har en minus och en plus-sida). Kan någon vänlig herre eller dam hjälpa mig?

compression driver

2-polig...eller? Det finns ju en till "utgång" på höger sida som man inte ser. Jag förstår inte det här med 3 st utgångar på kontakten, är den inte 3-polig då?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

det är inte 2 minus och 1 plus då?

Visa signatur

-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilaya
det är inte 2 minus och 1 plus då?

Ingen aning faktiskt, det finns inga som helst tecken på pluggen. Men är detta normalt? jag trodde det alltid bara fanns en av varje.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Hedersmedlem

Den tredje polen skulle kunna vara för brytande kontakt i uttaget, för de fall där en inkoppling skall bryta något annat. Jämför med hur ett vanligt hörlursuttag fungerar, när man pluggar in hörlur så bryts ju ljudet till högtalarna.

I underkanten på din bild av kontakten ser man ju faktiskt ett bleck som kan ha den funktionen.
Apropå polaritet, oftast spetsen + och bakre delen -

+ -

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Videfix. Det kan ju mycket väl stämma! När man trycker in en telehane så trycks nämligen de två nedre grejerna där bak ihop. Men då återstår fortfarande frågan vilka poler jag ska koppla till och vilken jag ska lämna

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Hedersmedlem

den tredje är ifall man kör balanserad tele alltså tip ring sleve. men varför i hela friden ska du löda på en tele kontakt på en driver verka aningen udda Vad är det du vill bygga och vad ska det kopplas till.

det spelar i prinsip 0 roll vilak poler du använde i och med att jag antar att du även kommer löda något i andra änden så bara rätt kabel går till rätt kontakt. Standar är annars följande tip ring sleve = hot (+) ring cold (-) sleve (gnd) finns dock en rad varianter om man tex ska löda y-patchar är det annorlunda men men börja med att säga va planen är så kanske jag kan komma med något smart

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

MichaSWE: Wow, du tappade mig flera gånger under ditt inlägg Jag ska iaf bygga en talkbox, dvs. en "effekt" i form av en högtalare som spelar upp ett ljud och - genom en slang - skapar ett vocoder/autotuner-ljud i munnen. För att det skall kunna komma ljud från drivern (som agerar högtalare) så måste denna såklart kopplas in i min mixer som i sin tur är kopplad till datorn. Dvs telepluggen skalla agera input-jack till drivern.

Så: Kan du nu på ett enkelt sätt förklara till vilka två av de tre "hålen" jag skall koppla till driverns två poler, och vilken som skall in i plus respektive minus?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk

Jo det får väl snart bli det. Tycker dock folk på det här forumet borde kunna sånt här, det är ju basic ellära.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Hedersmedlem

ok alltså vill du bara veta vart du ska löda på den så ska du sätta + på tip och - på ring om det är en obalanserad kontakt som skall koppas in (vilket det bör vara om det ska funka). Det jag undrade lite mer innan var väll:

1 vad skall du driva drivern med?
2 du är medveten om att du behöver ett horn till den drivern?
3 Vet du vilket frekvens område drivern har (det ser ut att vara en 1" så det bör vara enbart diskant, och lite hög mid ) och passar det till ditt bygge.
4 varför tele? Speakon eller om det ska vara mer budget så skruvplint är lite mer standard för hgt byggen.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

Hmm...ja alltså jag förstår ju inte vad som är tip och ring...? Men alltså: Lödhålen är satta i tre olika lager typ. Kollar man framifrån-uppifrån så är den som är placerad till höger satt längst fram, den i mitten är i mitten, och den till vänster är längst bak. Kan man utläsa något av detta?

1: Drivern skall drivas med en amplifier. Eftersom jag har en mixer (inte något man blandar ihop drinkar med) så kan förhoppningsvis denna driva drivern, jag vore förvånad om det inte gick då den kan kräma ut väldigt mycket.
2: Vad jag förstår behöver jag inget horn, eftersom en slang skall in i i röret som just nu är täckt med metallnät: Se här: http://www.youtube.com/watch?v=FBfofVuIOFM
3: Ja, frekvensen är 500-7000, exakt det jag är ute efter då människoröst ligger i det registret.
4: Kollar du länken så ser du varför jag vill ha tele. Drivern skall alltså inte vara någon del i ett större bygge, den är i stort sett bygget Eftersom min mixer har teleingångar- och utgångar så känns det lika bra att ha samma i driverns input.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Hedersmedlem

ahh ok då e jag med här kan du se vilken som är vilken http://en.wikipedia.org/wiki/File:Jack_plug.png

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

Då löste det sig

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk

Var kan man köpa en såndär driver och vad kostar dom ungefär??

Permalänk

Ring-kontakten kan du lämna helt orörd - eftersom den kommer få samma signal som sleeve när du kopplar in en tvåpolig hankontakt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benkoilovikka
Var kan man köpa en såndär driver och vad kostar dom ungefär??

allt från 100kr på blocket eller vendolin till 5-6k det finns hur många drivers som helst på företaget jag jobbar extra så säljer vi 6 olika modeller löpande och kan nog ta hem ett 50tal modeller till på beställning.

En driver är egentligen ett "högtalarelement" för diskant horn i PA-lådor. Detta typ av bygge kräver inget direkt fancy så jag hade köpt någon sleten 1" på vendolin och labbat med om man sedan tycker det är kul kan man alltid köpa en ny mer exakt anpassad till ändamålet.

TS Driver ser ut som en selenium D-200 den ligger på listpris till kund på ca 3-400kr.

Edit// Btw se till att ni inte råkar köpa en 16 Ohms driver utan håller er till 8 Ohm annars blir den onödigt tungdriven

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming