Permalänk
Medlem

vilken fläkt till radiator?

ska beställa grejer på fredag, men är fortfarande inte säker på vilken fläkt jag ska välja till vattenkylningen.. kravet är att det ger bra prestanda/dB, och inte kostar skjortan..

vet att Scythe Gentle Typhoon är den bästa Radiator fläkten just nu, men den finns inte i lager i nån svensk butik med vettiga priser, och jag tänker inte vänta. lever hellre med en dB högre ljud än att vänta obestämd framtid på en fläktjävel...

dom jag funderat på och vill ha era åsikter om är följande:

Scythe Ultra Kaze 2000RPM, 38mm tjock. (den som tilltalar mig mest kanske? )
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/scyth...

Scythe S-Flex 1600RPM, 25mm tjock, dyr ??
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/scyth...

Nexus real silent, 1000RPM, 25mm tjock, verkar lite svag för mina behov kanske ?
http://www.indomo.se/index.php?mode=item&id=6237&session=d2e4...

ELLER

PrimeCooler 120mm, 1800RPM, billig som stryk.. eventuellt köra på dessa tills Gentle Typhoon kommer i lager igen.. http://www.indomo.se/index.php?mode=item&id=2144&session=d2e4...

eller kanske 3 såna här? Gelid Silent 12, 1000RPM
http://shop.compless.com/index.php?p=utforska&artid=40905&sor...
Har två 92mm såna här fläktar, och dom är jag mycket nöjd med faktiskt.. fast har ju inte så mycket att jämföra med..

Jag kommer köra med en
http://www.indomo.se/index.php?mode=item&id=4936&session=d2e4...

på min PhenomII 940BE, tills vidare... tills nästa uppgradering grafikkort kommer så det blir värt att köpa vattenblock till det/dom.. inte direkt värt att köpa vattenblock till ett par 9800GTX+ direkt..

Så fram med era åsikter.. kanske även andra förslag? jag ska beställa från
Inet och Indomo, så helst nåt från dessa butiker, men kan även tänka mig att beställa från nån annan butik bara inte frakten blir snordyr..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Tommie gör som så att du köper valfria fläktar nu, whatever eftersom du bara vill få igång systemet, sen beställer du ett par typhoon från chilledpc eller nåt och när de kommer så switchar du.

Förlåt för att jag pushar för dessa trots det du skrev men wtf, så skulle jag gjort med facit på hand, lätt värt dubbelkostnaden

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem

ja det jag funderar lite på är trots allt dom där Gelid fläktarna.. har som sagt 2st 92mm Gelid Silent9, och dom är väldigt fina, andas kvalitet! bra centrerade, inga missljud, och låg ljudnivå på 12V. allt till ett förmånligt pris dessutom!

och sen när jag bestämt mig för att kyla GPU, kommer jag köpa till en 240rad, och då får jag väl helt enkelt beställa 5st Typhoon samtidigt, för som det är nu så kommer garanterat 3 helt vanliga fläktar räcka.. en 360 känns något overkill på en Phenom 2 oavsett modell

Men å andra sidan, någon av dom här andra fläktarna kanske är riktigt bra? kanske ska man nöja sig med en sån, och helt enkelt skippa hela konceptet Gentle Typhoon?

ååååååhhhhh!! jag hatar beslutsångest!

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Noctua NF-P12

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Zalman f3 är ett vettigt alternativ om du väljer att köra med "temp" fläktar, är dock inte ett speciellt tyst alternativ då den i 5v går i 900rpm och i 12v 1800rpm.

Men det är svårt att slå dess prestanda om man tänker på hur pass billig den är(69sek@ webhallen)

Oj, missade visst priset på primecooler fläkten, den slog definitivt zalman f3 i pris/prestanda(iaf på papperet).

Dock så finns det inga prestandatester med primecooler fläkten, med en zalman vet man iaf vad man får tack vare detta testet:

http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=936

Imo, kör med primecooler eller zalman f3 tills du får tag på gentle typhoon.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Netshop har ju Gentle Phoon-fläktarna för relativt okej pris även om frakten är lite blodigare. Blev sugen på att prova en Gelid och se om det är något alternativ till den ena 120mm jag kör i burken idag.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Noctua NF-P12

på tok för dyrt!! sen är den fruktansvärt ful oxå! visste att nån skulle skriva om den fläkten..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Noctua NF-P12 är inget att ha

jag har dessa och på mina radiatorer funkar de inte så bra trots fullt ös.
Köpte 4 st Ultra Kaze 3000RPM som jag kommer styra via en fläktkontroller.

Kommer nog funka fint. de har ju lungt högsta luftflödet på 130m3/h

och sen kan man ju anpassa det med kontrollern

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

Om man ens överväger UK 3000 så är man inte intresserad av NF-P12

Sen beror det ju på vad man har för radiator, har man en XSPC RX eller TC rad så är NF-P ett rätt ok alernativ, GT verkar i och för sig bättre, väntar på mitt experiment exemplar av GT Har man däremot en döds tät BI GTX eller så är ju UK eller nått annat brutalt och extra tjockt ett vettigare alternativ.

Om jag hade bestämt mig för GT och behövde nått tillfälligt skulle jag ta Nexus, vettigt prissatta och tysta, går alltid att använda som chassi fläktar sen om man vill.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

nexus real silent? är inte 1000Rpm lite väl lite då? Jag har köpt ett B-Chasie som bara klarar 92mm fläktar, men ja har ju mina Gelid 92or kvar, oc dom är tysta och funkar väldigt bra:)

hellGore666: har du provat ultra kaze fläktarna ännu? jag funderade ju lite på 2000RPM varianten + fläktkontroller.. 3000RPM är ju trots allt sjukt mycket!! inget som jag kommer klara i längden:D

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

ultra kaze ska inte vara nåt vidare ljudmässigt även undervoltade. Jag fick precis hem en låda GT fläktar från specialtech och subjektivt är dom tystare @1450rpm än en 1200rpm slipstream i fria luften vilket säger en hel del. Köp dom från england och var glad, kostar ju inte mer än en uppsättning s-flex om man räknar in frakten. Dock rent fysiskt sett är det inte mycket skillnad mellan s-flex och GT cfm vs dBa, nån enstaka procent men ljudet är väldigt behagligt i GT.

Sen med min nya enermax psu blev det helt plötsligt väääldigt tyst

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

jo men det känns ändå lite sådär att beställa 3st fläktar från utlandet.. hade vart en sak om det var en hel wc setup.. men nu är det ju bara 3st rötna fläktar jag är ute efter..

tror faktiskt jag kör på Gelid fläktarna.. billiga, och jag vet vad jag får. sen när det är dags att på allvar utnyttja vattenkylningen så kommer jag byta till GT eller om det till och med finns något bättre då

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

nä jag har tyvärr inte kunnat testa fläktarna och kan nog inte göra det förrän i slutet av nästa vecka då Inet (de jävlarna) har svårt att få tag på fläktarna

men men.. kanske lika bra att inte stressa allt för mycket

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

okejokej.. blev 3 Ultra Kaze trots allt.. 2000RPM varianten.. 3000RPM känns fruktansvärt overkill:D

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Hade själv 2st ultrakaze 3k rpm,
Dom va väl roliga i en vecka tills man tröttna då dom även låter mkt på låga rpm. och kvaliteten kan jag inte säga var den bästa bägge mina hade skeva fläktcentrum.

Permalänk
Medlem

ofan.. presterade dom dåligt då? eller flöda dom på fint med tanke på ljudet?

hur högt lät dom runt 1000-1500rpm? högre än grafikkort i dagens läge? har ju 2st 9800GTX+ som trots allt ger ljud ifrån sig dom också...

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellgore666
Noctua NF-P12 är inget att ha

jag har dessa och på mina radiatorer funkar de inte så bra trots fullt ös.
Köpte 4 st Ultra Kaze 3000RPM som jag kommer styra via en fläktkontroller.

Kommer nog funka fint. de har ju lungt högsta luftflödet på 130m3/h

och sen kan man ju anpassa det med kontrollern

What!!

Mina Noctua P12:or har fungerat fint hittills, dom är dyra men säg inte att dom inte är något att ha.
OK, visst det beror på hur tät rad du har också men 3 st. P12:or har tjänat mig mycket bra på en TC120.3.
Faktum är att jag vill ha något som kan lämna minst likvärdig prestanda (gärna bättre) men ändå gå tystare, billigt är bra men absolut inget krav.

Tips, någon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
ofan.. presterade dom dåligt då? eller flöda dom på fint med tanke på ljudet?

hur högt lät dom runt 1000-1500rpm? högre än grafikkort i dagens läge? har ju 2st 9800GTX+ som trots allt ger ljud ifrån sig dom också...

Detta är 3k varianten, den börjar i drygt 12xxrpm, och när den är mellan 7-8v går den i 2k rpm

http://www.youtube.com/watch?v=Gb-0usGR-Ok

Och här har du ljudet för en uk1, som i 12v går i 1k rpm(duh)

http://www.youtube.com/watch?v=uMNxyDxmgAE

1000-1200rpm saknas givetvis, men dessa två videos bör iaf ge dig en ungefärligt bild över hur fläkten låter i det intervall som du undrade om

Permalänk
Medlem

gentle typhoon.. Bäst i test, och många som lovordar den.. kan inte vara ett dåligt val helt enkelt men å andra sidan, finns inte i sverige..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
What!!

Mina Noctua P12:or har fungerat fint hittills, dom är dyra men säg inte att dom inte är något att ha.
OK, visst det beror på hur tät rad du har också men 3 st. P12:or har tjänat mig mycket bra på en TC120.3.
Faktum är att jag vill ha något som kan lämna minst likvärdig prestanda (gärna bättre) men ändå gå tystare, billigt är bra men absolut inget krav.

Tips, någon?

Scythe S-flex serien är bättre och tystare än p12:an.

Men det verkar som att Gentle typhon kör över dem båda i ljud/prestanda, så ska du köpa något nytt, köp gentle typhon fläktarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
gentle typhoon.. Bäst i test, och många som lovordar den.. kan inte vara ett dåligt val helt enkelt men å andra sidan, finns inte i sverige..

Ruggigt svåra att få tag på i sverige är dem, blev överraskad när jag såg att netshop.se hade dem(de är iofs i norge), så nästa vecka kommer ett paket från norge med 9st gt.

Ska bli intressant att höra hur mycket bättre de är än mina 1200rpm s-flex.

Permalänk
Medlem

Jag har NF-P12;or på min radd och de låter som satan från dom... rekommenderar att du kör med Scythe Ultra Kaze 3000rpm och en Scythe Kaze Server för att kunna styra fläktarna...

Kommer bli as bra...

Ska testa med Fractal design's 120mm fläktar under nästa vecka och se hur de funkar.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Ant3, du har väl testat en del antar jag ?? ser ljust på att du faktiskt rekomenderar Ultra kaze trodde jag gjort dundertabben no#1 där ett tag:) fast jag köpte 2000RPM.. tykcer 3000RPM låter sjukt mycket för att vara en 120mm fläkt??:D

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangler
Ruggigt svåra att få tag på i sverige är dem, blev överraskad när jag såg att netshop.se hade dem(de är iofs i norge), så nästa vecka kommer ett paket från norge med 9st gt.

Ska bli intressant att höra hur mycket bättre de är än mina 1200rpm s-flex.

hmm.. kanske skulle hoppas på att dom får hem inom ett par veckors tid, för jag bor just nu i Oslo..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
Ant3, du har väl testat en del antar jag ?? ser ljust på att du faktiskt rekomenderar Ultra kaze trodde jag gjort dundertabben no#1 där ett tag:) fast jag köpte 2000RPM.. tykcer 3000RPM låter sjukt mycket för att vara en 120mm fläkt??:D

Jag rekommenderade 3000rpm modellen bara för att dom ändå kostar de samma. och då har du mer att ge OM de skulle behövas.

Men tror att 2000rpm's modellen kommer räcka gott och väl.

Den radiatorn e inte speciellt restriktiv utan mera tvärt om...

kör för tillfället med tre cooler Master original 1000rpm's fläktar och de håller vattnet i tanken på 27°c idle och typ 30°c när jag pressar den i OCCT Linpack test

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

okej... jo men 2000RPM är i alla fall lååååångt över det som kan anses som normal ljudnivå för min del. och då har jag inte audiofobi direkt.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Kör du dom i typ 800~900 rpm med Scythe Kaze Server så kommer du nog få de tyst och fint i lådan samt tillräckligt bra kylning.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

läs här och fundera på att avbeställa http://www.silentpcreview.com/article832-page5.html#ULTRA-200...

Frakten från utlandet kan jag mycket väl tänka mig att den kostar samma som inom sverige. Att flytta till england och uppleva royal mail är lite som en uppenbarelse, lördagsutdelning, paketen kommer hemkörda som ett riktigt fraktbolag. Dock strejkar dom ett par dar om året vilket är lite irriterande.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

kan inte avbeställa fläktarna tyvärr.. paketet är redan skickat. men vafan.. ska iallafall prova dom o låter dom som jumbojet så skickar jag tillbaka dom... inte värre än så.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!