Behöver hjälp med val av ny 24" datorskärm

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med val av ny 24" datorskärm

Hej alla sweclockers.

Jag skulle behöva lite hjälp med att välja en ny och fin bildskärm. Det har blivit dags att uppgradera men jag har ingen koll på vad som är bra. Jag har gjort lite egen research på egenskaper som jag känner jag behöver på den nya skärmen. Jag har för tillfället en Samsung SyncMaster 193p 19" och har varit oerhört nöjd med den i flera år. Jag har lite krav på den nya skärmen som jag hoppas ni kan hjälpa mig att välja rätt:

1. Helst en Samsung (då jag varit oerhört nöjd med min 193p)
2. Ingen Backlightbleed (har sett bilder som folk tagit o det ser oerhört störande ut)
3. Inget surr från skärmen (har läst att några skrämar låter från baksidan, skulle inte klara av detta)
4. Måste vara höj- och sänkbar, helst vinklingsbar också
5. Helst en 24" Widescreen
6. Bildytan och ramen får inte vara reflekterande
7. Ingen ghosting
8. Ett pristak på 3500:- är ok

Jag vet att jag är ganska petig, men jag spenderar mestadel av dagarna framför skärmen. Det jag ska använda skärmen till främst är att spela spel, kolla på HD-film och surfa.

Om ni har några tips som jag kan kolla närmare på så vore det helt underbart! Får se om någon klarar att knäcka denna nöten, jag har inte gjort det i alla fall

/enhet

Permalänk
Medlem

För dina 3500Kr blir det en klar nedgradering i bildkvalitet, men det är du medveten om va? Då din gamla skärm är en rätt bra PVA-panel... För 3500kr med dina krav får du en okej TN-panel i 24" storlek.

Enda alternativet jag kan tänka på, som fortf är en TN dock, är Eizo FlexScan S2401, vet inte om den surrar eller hur dess bleeding är dock men den är matt och väldigt justerbar.

Annars kan kanske HPs LP2475w vara något om du står ut med Wide Gamut? Tror dina krav är för höga, och samtidigt din budget för låg, hur är kraven på betrakningsvinklar och allmän bildkvalitet samt inputlag?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen direkt aning vad en PVA/TN-panel är, men har läst att PVA ska vara en av de bättre. Läste lite om Wide Gamut, och det är verkligen inget jag vill sattsa på, vill inte ha massa "påhittade" färger

Min 193p är underbar (älskar den) och jag antar att samma betraktningsvinklar o input är att föredra. Läste att in 193p har 178grader vinkel och DVI/VGA input. Det vore iofs nice med en HDMI kontakt på skärmen, då jag har HDMI på mitt grafikkort (ASUS GF9800 GX2).

Jag skulle helt klart kunna gå ner till 22" Wide om det finns en skärm som passar mina krav :).

/enhet

Permalänk
Medlem

Släng ett öga på Dells 2209WA (uppfyller så gott som alla dina krav) men den har IPS-glow (svart får en vit hinna från vissa vinklar) och saknar HDMI, annars har den en eIPS-panel och en riktigt bra skärm i mitt tycke.

Sen finns även Eizos S2231/32 med S-PVA, men har hört att den ska surra tyvärr, samt ha lite högre input lag (fördröjning innan saker ritas på skärmen). Och sen tror jag det tog slut på skärmar om du ska ha annat än TN, kan ha missat någon dock.

Annars, släng ett öga på en äldre Benq FP241W, den har dock lite ghosting börjar bli till åren.

Svårt med skärmar, kanske någon hittat en magisk monitor jag missat?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen roxkz, ska jag kolla upp de skärmar du nämnt, är självklart öppen för fler förslag om någon hittar någon annan skärm som passar

Permalänk
Medlem

Sitter med samma skärm som enhet gör dvs. en Samsung 193p och letar nu efter en ny lite större (24-26") skärm.

Jag har varit supernöjd med min nuvarande skärm så nu när jag ska köpa en ny så känner jag att den måste hålla minst samma standard. Samsung 193p hade en PVA panel med 8ms GtG responstid (har inte märkt av någon ghostning alls), 1000:1 kontrastratio, 250 cd/m² etc. Inputlag har jag inte hittat någon information om alls. Är kanske inga direkt anmärkningsvärda värden, men det ger ju en liten bild utav vad jag är ute efter.

Jag har alltså kollat efter skärmar med MVA/PVA/IPS paneler och det är väll någon av nedanstående 3 det lutar åt.

DELL 2209WA
Bra omdömen överallt men egentligen 2 tum mindre än vad jag hade tänkt mig. Hade gärna velat ha med HDMI ingång också.

HP LP2475W
Mixade omdömen, men den senaste revisionen med ny firmware som släpptes i april i år verkar fixa dom flesta problemen. Problemet är bara att man inte är garanterad att få en skärm med den. Har alla tänkbara ingångar man kan behöva.

LG W2600HP-BF
Verkar som den har fått mixade omdömen också efter vad som skrivits i den separata tråden om skärmen här på forumet. Har inte heller HDMI ingång.

Anledningen till att jag vill ha HDMI ingång är att den kan komma att användas som TV och kopplas till en eventuell konsol (har ingen plats eller önskan av en vanlig TV som det är nu).

Om det är någon skärm som passar in på mina önskemål som jag missat så föreslå den gärna. Är endast intresserad utav MVA/PVA/IPS paneler och min övre prisgräns är väll ungefär 7000 just nu, även om också det känns lite i högsta laget.

Kom gärna med synpunkter om ni har erfarenhet utav någon av dessa skärmar också.

Tackar på förhand

Permalänk

Hmm, ja, kan inte komma på nåt mer än Philips 240PW9, en oprövad skärm som antagligen är väldigt lik HPs 2475a.
Fördelen är att den är betydligt billigare i dagsläget, Dustin tar exakt 5000, andra ännu mindre. Den har dock ingen HDMI-ingång.
Du kan ju dock köra digital-tv med tv-kort eller extern låda, FireDTV är det vanliga beprövade, kostar runt 2000.
Men nån spelkonsol vet jag inte hur du ska få in...

Edit: DELL 2408WFP ULTRASHARP har tydligen HDMI!

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Jonte[YoT].

Jag var intresserad utav den skärmen i början, men hörde sedan att den led av väldigt hög inputlag. Är detta något dom åtgärdat i någon ny version? Jag spelar inte så mycket snabba shooters längre (dock lite andra spel), men jag har hört att det till och med kan vara störande när man flyttar runt muspekaren i windows.

Permalänk

Ah, du menar Dell! Jag tänkte Philips först, finns ju nästan ingenting på nätet om den skärmen.

Är ganska säker på att det blivit åtgärdat i nyare revisioner.
Finns en jättetråd på Hardforum om den, japp, det var uppenbarligen på en normal nivå nu.
http://hardforum.com/showthread.php?t=1264046&page=60
se inlägg 1194 t ex

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Sorry att jag inte var mer precis, men jo det var Dell skärmen jag syftade på i mitt inlägg. Låter väldigt bra att dom äntligen fixat inputlag på den skärmen då den i övrigt verkar riktigt nice. Ska hålla koll på den där tråden och se hur saker och ting utvecklar sig.

Kollade även på den där Philips skärmen, men glömde bort den rätt snabbt då det aldrig dök upp några omdömen om den och för att den också saknade HDMI.

Grämer mig fortfarande för att jag missade NEC MultiSync LCD24WMGX3 när den var nere på ~4000 hos Dustin tidigare i år. Det är så fruktansvärt svårt att hitta en bra skärm numera, man tror man hittat en skärm som passar sen dyker det alltid upp en tråd på något forum fylld med problem relaterade till samma skärm. Sen är det bara att börja leta på nytt igen

edit: Såg nu att dom hade lagt till lite uppdateringar i recensionen utav DELL 2408WFP på tftcentral.com.

Citat:

Update 15/4/09: ChrisM from Dell has emailed to give us an update confirming the high input lag was addressed to some degree with rev A01 of the screen

dock handlar det om revisionen innan den dom pratar om på Hardforum som var A02. Så det kanske har blivit ännu bättre.

Permalänk
Medlem

Hej igen alla

Vill bara säga att jag köpte Dell 2209WA skärmen och jag är oerhört nöjd med köpet. För mig var det ingen skillnad i bytet och det går perfekt att spela spel och kolla på HD film! En oerhört bra skärm helt enkelt i bytet från Samsungen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av psiko
Anledningen till att jag vill ha HDMI ingång är att den kan komma att användas som TV och kopplas till en eventuell konsol (har ingen plats eller önskan av en vanlig TV som det är nu).

Att ha HDMI i skärmen är ju bekvämt, men knappast livsnödvändigt: DVI och HDMI är ju i princip identiska "under skalet", och det finns ju adaptrar eller DVI->HDMI kablar att köpa.
Ska mycket till för att adaptern ska påverka en rent digital signal...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Att ha HDMI i skärmen är ju bekvämt, men knappast livsnödvändigt: DVI och HDMI är ju i princip identiska "under skalet", och det finns ju adaptrar eller DVI->HDMI kablar att köpa.
Ska mycket till för att adaptern ska påverka en rent digital signal...

Sant att det inte är någon stor skillnad på DVI och HDMI, så en adapter hade kunnat vara en lösning. Oftast har skärmarna utan HDMI endast en VGA och en DVI ingång vad jag sett, blir lite krångligt att byta sladd hela tiden. Fast det kanske går att fixa med en splitter av något slag?

Lutar nog nästan åt DELL 2408WFP i nuläget, tänkte beställa imorgon så har lite tid till att tänka över saken. Är lite orolig för att få en gammal revision och f/w bara, men enligt Dustin så är det inget dom kan garantera. Någon som har erfarenhet utav supporten på Dell och/eller HP som vet hur "smidigt" det är att få utbytesskärm om man inte är nöjd?

Permalänk

Jag sitter i samma båt. Har en 19-tums Samsung SyncMaster 910T som jag varit så grymt jäkla nöjd med att det är svårt att hitta nån värdig ersättare. Men bildytan börjar kännas lite klaustrofobisk. (siktat in mig på runt 24" o 1920x1080)

Har inte för mig denna var så fruktansvärt dyr då, men PVA-panel har den.

Letat skärm nu i ett drygt halvår, börjar kännas tröttsamt, och det händer inte mycket heller på skärmfronten. Köpte en BENQ FP241W, men den surrade som ett ilsket bi och var så äckligt ljusstark, så den åkte tillbaka igen.

Alla skärmar i butikerna är ju TN-paneler hela bunten, så svårt att kika runt ordentligt, och känns inte så schysst att köpa skärmar o returnera dem heller :S

Vill att den där perfekta skärmen ska dyka upp nu, om den så kostar 10 papp.

Vad gäller skärmar med gammal firmware, borde man inte kunna skicka in dem för en uppdatering?

Visa signatur

AMD Ryzen 1800X 3.6 GHz | NVIDIA GeForce GTX 1070 8GB | 64 GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC19200/2400MHz CL14 4x16GB | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limefruit
Jag sitter i samma båt. Har en 19-tums Samsung SyncMaster 910T som jag varit så grymt jäkla nöjd med att det är svårt att hitta nån värdig ersättare. Men bildytan börjar kännas lite klaustrofobisk. (siktat in mig på runt 24" o 1920x1080)

Har inte för mig denna var så fruktansvärt dyr då, men PVA-panel har den.

Letat skärm nu i ett drygt halvår, börjar kännas tröttsamt, och det händer inte mycket heller på skärmfronten. Köpte en BENQ FP241W, men den surrade som ett ilsket bi och var så äckligt ljusstark, så den åkte tillbaka igen.

Alla skärmar i butikerna är ju TN-paneler hela bunten, så svårt att kika runt ordentligt, och känns inte så schysst att köpa skärmar o returnera dem heller :S

Vill att den där perfekta skärmen ska dyka upp nu, om den så kostar 10 papp.

Vad gäller skärmar med gammal firmware, borde man inte kunna skicka in dem för en uppdatering?

Dell 2209WA duger inte den? Annars släpper LG snart en eller flera nya skärmar i 4k klassen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Dell 2209WA duger inte den? Annars släpper LG snart en eller flera nya skärmar i 4k klassen.

Dell 2209WA verkar väldigt bra. (!) men om jag skulle köpa en 22-tummare skulle jag nog vilja uppgradera mig ganska snabbt i storlek.

Nya skärmar från LG? Låter intressant...
hoppas det är ordentliga paneler i bara

Visa signatur

AMD Ryzen 1800X 3.6 GHz | NVIDIA GeForce GTX 1070 8GB | 64 GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC19200/2400MHz CL14 4x16GB | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limefruit
Dell 2209WA verkar väldigt bra. (!) men om jag skulle köpa en 22-tummare skulle jag nog vilja uppgradera mig ganska snabbt i storlek.

Nya skärmar från LG? Låter intressant...
hoppas det är ordentliga paneler i bara

LGs nya ska vara PVA.

Permalänk
Medlem

samsung har en röd/svart skitsnygg 24" för 2990kr på misco.se

pappa köpte den till jobbet och den är alldeles underbar, hdmi oxå

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
LGs nya ska vara PVA.

IPS menar du nog, men jag tror inte de kommer till Europa tyvärr. Skrivs om det på Hardforum, kommer eventuellt till USA men Europa verkar kört. Kollade tyska LGs sida och de hade uppe specialmodellen 2420R?, i butik i augusti. Men inget spår av de billiga IPSerna.
NEC ska däremot komma med en 23-tums IPS såg jag, men 1920*1080 i upplösning.

Jag sitter själv och funderar på att köpa en Philips 240PW9 bara för att testa, den kostar trots allt bara 5000 ( minus studentrabatt) på Dustin. Det finns ju nästintill ingenting på nätet om den. Att ingen köper den. Stackars skärm, den måste känna sig ensam när den får spendera månad efter månad i mörka kartonger i lagerlokaler.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bylund2
samsung har en röd/svart skitsnygg 24" för 2990kr på misco.se

pappa köpte den till jobbet och den är alldeles underbar, hdmi oxå

Kan det vara en T 240 kanske? Har inget att klaga på för min del om det är den du menar.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

T240 är underbar. Synd bara att det inte går att justera lutning på den. Men inget som stör mej eftersom jag inte sitter 1m ovanför/under skärmen

Och jag fattar inte vad det är för fel på TN-paneler. Den hänger med lika fint i snabba spel och filmer som i windows. Märker ingen skillnad mellan denna och andra paneltyper. Tycker t.o.m denna är bättre

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeecor
Och jag fattar inte vad det är för fel på TN-paneler. Den hänger med lika fint i snabba spel och filmer som i windows. Märker ingen skillnad mellan denna och andra paneltyper. Tycker t.o.m denna är bättre

Kan förklara felen om du vill, TN-paneler är 6 bitars paneler, inte 8 och får därför använda dither eller liknande tekniker som FRC för att få fram flertalet av sina färger. Betrakningsvinklarna är så dåliga att när man sitter framför skärmen är det inte samma gamma i mitten som i toppen eller botten på skärmen. Ska jag fortsätta? Fördelarna är ju responstiden och priset, men de slutar också där.

För min del låter det mer som om du inte har använt en vettig panel, eller helt enkelt inte ställer de kraven på din skärm så att du märker skillnaden. Men det gör ju långt från alla trots allt så det är inget fel/konstigt med det.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeecor
T240 är underbar. Synd bara att det inte går att justera lutning på den. Men inget som stör mej eftersom jag inte sitter 1m ovanför/under skärmen

Och jag fattar inte vad det är för fel på TN-paneler. Den hänger med lika fint i snabba spel och filmer som i windows. Märker ingen skillnad mellan denna och andra paneltyper. Tycker t.o.m denna är bättre

Då är du blind, skelögd och gud vet vad. T240 kommer aldrig kunna vara bättre när det kommer till färger och betraktningsvinklar än en IPS,PVA eller annan panel.

I spel duger även de bättre panelerna för en normal svensson, för en känsligare person kan det vara lite jobbigt men då kommer det inom en snar framtid 24tums 120hzare

Permalänk
Medlem

Nån som vet vilken väggfäste man bör köpa för att utnyttja 2209wa till dess optimala? Vill dra fram väggfästet och rotera den 360 (om man nu ska kalla det sådär). Och även dra den 180 grader sidoled. Ja ni förstår vill göra det som skärmen kan göra på sina ben fast med väggfäste. Tacksam för svar

Visa signatur

the blessing's in the struggle