Windows 7 RTM möter Vista

Permalänk
Medlem

Vart har ni köpt Win 7 RTM?och till vilket pris?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BergLake
Vart har ni köpt Win 7 RTM?och till vilket pris?

Dom har förmodligen fått det utskickat, man gör ofta så förstår du.

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Hedersmedlem

För de som ifrågasätter XP:s aktualitet är det fritt fram att gå in på någon media och teknik butik och kolla upp sortimentet. Det är i flera butiker fortfarande 50/50 mellan Vista och XP. Att netbooks med Windows nästan uteslutande säljs med XP är en sak, men dessutom säljs det fortfarande mycket notebooks modeller inriktade på företag med XP förinstallerat. XP finns med ganska god tillgång dessutom i handeln med SP3, vilket på sätt och viss gör att nuvarande XP långt ifrån är vad som släpptes för 8 år sedan.

Jämförelsen med Windows 95 känns som en riktigt sneträff.

W3Counters statistik för juni är följande (med reservation för att all sådan här statistik är en gissningslek):

1 Windows XP 69.09%
2 Windows Vista 16.03%
3 Mac OS X 5.52%
4 Linux 2.11%
5 Windows 2000 1.75%
6 Windows 2003 1.07%
7 Windows 98 0.42%
8 Win7 0.23%
9 Windows ME 0.17%
10 iPhone OSX 0.13%

Hm, undras hur mycket Win 95 har?

Permalänk
Hedersmedlem

Win 7 RC går ju att ladda ner gratis om det är av intresse.

Själv kör jag dualboot (W7, Ubuntu9.04) och startar bara w7an om jag ska spela något. bara av ren lathet. Flertalet spel fungerar ju i linux genom wine.

Kan i alla fall påstå att Ubuntu startar snabbare för mig än med w7.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Avstängd

vart e xp?

gör om, gör rätt.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
vart e xp?

gör om, gör rätt.

Mjaa, jag kan hålla med om att XP kanske borde finnas med som en utgångspunkt...men XP är ju ganska förlegat om man tittar på framtidsutsikten för te.x spel. Så vitt jag vet lär inte Windows XP få DirectX11, rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Har själv ännu inte testat RCn ännu, Men jag har också bara en förväntning.

ATT DOM TAR BORT DEN JÄVLA SLIDPANELEN!

Jag hatar den. Är det någon som nånsin haft användning av den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Speedz
Har själv ännu inte testat RCn ännu, Men jag har också bara en förväntning.

ATT DOM TAR BORT DEN JÄVLA SLIDPANELEN!

Jag hatar den. Är det någon som nånsin haft användning av den?

Vad är en slidpanel?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Är väl inte otänkbart att microsoft inte "godkänner" ett test där XP är med.

Personligen har jag inte ens reflekterat över att köpa win7 till datorn med Vista. Men man har ju funderat på om man ska byta till win7 på XP datorerna, så lite trist att man inte fick den jämförelsen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Speedz
Har själv ännu inte testat RCn ännu, Men jag har också bara en förväntning.

ATT DOM TAR BORT DEN JÄVLA SLIDPANELEN!

Jag hatar den. Är det någon som nånsin haft användning av den?

Bara så att du vet kan man stänga av den.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Speedz
Har själv ännu inte testat RCn ännu, Men jag har också bara en förväntning.

ATT DOM TAR BORT DEN JÄVLA SLIDPANELEN!

Jag hatar den. Är det någon som nånsin haft användning av den?

En knapptryckning så slipper du den för alltid. Och ja, många har användning för den. Klockan är helt okej, lägga till vädret är funktionellt likaså RSS-feeds och en överskådlig kalender.

Permalänk
Medlem

För att enkelt klargöra vad många tidigare skrivit:

Alla ni som sitter och klagar på att det inte är någon skillnad gentemot Vista, det beror på att de testat operativsystemen på en monsterdator. Windows 7 kommer till sin stora rätt på mainstreamsystem, punkt!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Får mig att undra om Microsoft släpper dåliga OS med flit för att sänka ribban sedan direkt efter höjja den rejält genom att släppte en bättre version.

Tänk er win 95 blue screen o allt vad det hette, sedan kom 98an som va mycket bättre stabilare. Sedan släppte de ME som var rena katastrofen, direkt därefter kom grymma win 2000 och tätt efter kom XP.

Nu var det dax igen först Vista som är halvkackligt och WIN 7 som lär ta över marknaden rejält efter nergången.

Windows 2000 anser jag som ett av det mest lyckade, men tyvärr kan jag inte köra det OS:et på min nya dator. Det finns ingen support av drivrutiner och då blir det blåskärm

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatchMe
För att enkelt klargöra vad många tidigare skrivit:

Alla ni som sitter och klagar på att det inte är någon skillnad gentemot Vista, det beror på att de testat operativsystemen på en monsterdator. Windows 7 kommer till sin stora rätt på mainstreamsystem, punkt!

Då måste man ju undra varför de inte testade mainstream direkt?

Vad detta test visar just nu så är det inte nog för att att byta för mig i alla fall.
Trevligt att få en överblick ändå.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Windows 2000 anser jag som ett av det mest lyckade, men tyvärr kan jag inte köra det OS:et på min nya dator. Det finns ingen support av drivrutiner och då blir det blåskärm

Samma dilemma som mig då... Körde själv win 2000 ett bra tag in på 2007 innan man köpte nya delar som inte hade drivisar till 2000 :(.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
Då måste man ju undra varför de inte testade mainstream direkt?

Vista blev opolerat för att Microsoft fick bråka med marginalerna i tidsplanen. "Longhorn" var planerat att släppas redan 2003, och var baserat på kod från XP. "Longhorn" var tänkt att vara ett steg mellan XP och "blackcomb", som då skulle vara Microsofts nästa stora operativsystem.

2004 (1 år efter "Longhorn" skulle lanserats") så skrotade Microsoft den XP-baserade koden och började på ett nytt operativ som byggde på Server 2003 istället: Vista.

Det är alltså inte så konstigt att Vista var lite si och så vid release, men det mesta fixades vid SP1.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Tycker att man missat en av de viktigare sakerna, och det är Windows 7 snabbhet i att starta från sovläge, vilket sker blixtsnabbt, klart mycket snabbare än vad vista lyckas med särskilt med maskiner som inte är så tuffa.

Har kört RC1 av windows 7 ett tag på en bärbar som kom med vista och knappt orkade med det, windows 7 är rena drömmen i jämförelse, datorn har gått från klister till raket.

Tycker även att man är lite hård mot Vista här i tråden, XP är inget att jämföra med, det kommer ju utan UAC som är den största revolutionen på mycket länge och något microsoft varit kritiserat för att det inte funnits, faktumet att man snudd på måste vara administratör på den lokala XP maskinen för att programmen ska rulla, vilket också är anledningen till att XP maskiner är så sårbara.

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: uppstartstider !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Om det tar 9 sekunder för datorns pip så är det något fel på din dator.
Om det tar totalt 21 sekunder för att BIOS är färdig med allt så är det VERKLIGEN något fel.

Eller så sitter du med någon 486 dator som räknar minne 10 ggr...

Nädu, se sig för conf.

Allvarligt talat så vill jag inte klaga på min bootid bara påpeka att 30 sec är orimligt......

Tima din egen burk från power on till färdig post så får du se !

Jag har byggt 50+ burkar i mina dar och detta är absolut inget unikum.

Permalänk
Medlem

Håller med maar. 30-40s är inget konstigt eller ovanligt i tid mätt från när man trycker på powerknappen tills datorn har laddat alla startup program och står idle.

Permalänk
Relik 📜

Angående boottid står det ju i artikeln vilket verktyg som används, Boottimer.
Google säger att det går att ladda här.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tommyhome
Tycker att man missat en av de viktigare sakerna, och det är Windows 7 snabbhet i att starta från sovläge, vilket sker blixtsnabbt, klart mycket snabbare än vad vista lyckas med särskilt med maskiner som inte är så tuffa.

Med vista går det på inte så många sekunder.
Spela roll om det tar nån enstaka sekund mindre att starta från sovläge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
Håller med maar. 30-40s är inget konstigt eller ovanligt i tid mätt från när man trycker på powerknappen tills datorn har laddat alla startup program och står idle.

maar pratade om hur länge det tar innan post är klar, alltså tills precis innan OS:et börjar laddas in.

Permalänk

Re: uppstartstider !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maar
Vore kul att förstå har ni mätt...

Jag har ALDRIG kommit under 60 sec med något MS opererativ. Min en dag gamla w7 RC installation är färdig bootad vi ca:2:28 !

00:00 Power on
00:09 Bios boot PIP
00:21 Bios Självtest/init klar
01:25 Teoretisk möjligt att starta applikationer (inget "timglas")
02:28 Färdigladdat med idle HD

mina 0.02

Glömt enabla "quick boot" i BIOS? D.v.s. den kontrollerar minnet?

Permalänk
Medlem

Skumt det där med boot tiden, både min laptop och min stationära bootar mycket snabbare än när jag hade vista. Jag kör RC dock.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tog tiden på min uppstart , 29sek från tryck på powerknappen , har kört med Win7 sedan RC släpptes. Detta är alltså inladdat och timglas borta. Antivirus igång , inget pillat på services eller liknande.

Edit: Skulle säga det också att av detta är ca 12sek Powerup/POST.

Har detta i burken:

AMD Phenom II X3 720 Black Edition
Gigabyte GA-MA78G-UD3H, Socket-AM2+/AM3
Kingston DDR2 HyperX PC8500 4GB KITx2
ATI Radeon HD4800
Lagring: Western Digital Caviar GP 500GB SATA2,16MB, Intellipower
System: Intel X25-M SSD 80GB 2,5"

Permalänk

jämfört med xp hade ju varit bra också..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoVeL1337
jämfört med xp hade ju varit bra också..

Vem fan bryr sig om ett 8 år gammalt os?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Vem fan bryr sig om ett 8 år gammalt os?

Mer en 50%? Alltså vad är det för fel på några här på sweclockers?

Permalänk
Medlem
Citat:

Vem fan bryr sig om ett 8 år gammalt os?

Uppenbarligen en hel del folk om man läser tråden. Och precis vad är det som hindrar RED från att göra samma test med XP som OS?
Läsarkretsen efterfrågar ju XP-siffror....

Permalänk
Medlem

jag vill ochså ha en uppfäljare till detta test runt jul och påsk.

jag ser ingen som helst anledning att upgradera till windows 7 nu. itt vista sitter ju fint. crysis waread ökningen var det ENDA lockande

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black