Video-redigering på FS Amilio Xi-2550?

Permalänk
Medlem

Video-redigering på FS Amilio Xi-2550?

Kära forum,

Funderar på att skaffa mig en laptop som bl.a kommer användas till video-redigering, video-konvertering och slösurfande men aldrig till spel.
Vad är det jag skall kolla efter? Har nämligen ganska dålig koll på hårdvara och för- resp. nackdelar med olika pryttlar.
En nackdel med Amilio xi-2550 är att den bara kan ha max 4Gb ram t.ex, men hur stor chans är det att hitta mjukvaror som stödjer 64bit fullt ut den närmaste tiden? Det kanske finns, men då har jag missat det.
Det är onekligen ett bra pris:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=90793&ref=Prisjakt
Men det betyder ju inte att den är prisvärd för just mina behov.
Finns det någon annan laptop som skulle uppfylla mina behov i samma prisklass?
Typ HP PAVILION DV7-1060?
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06b/321957-321957-3...
Snälla, hjälp!

Permalänk

Forumets medlemmar e litta slöa på att svara på nya trådar, så jag skriver väl litta kort, kollar bara sweclockers ibland ... Det e en bra dator, (tex dubbla hårddiskar) men själv tycker jag att bärbara datorer är för slöa att pyssla med videoredigering på,

Bla är läs/skriv hastigheten på hårddiskarna bättre på stationära datorer. O enkelheten att RAID-koppla dem. Men om du tycker att datorn i övrigt motsvarar vad du behöver så rek ja dig att koppla in extra skärm till den bärbara, då ser man lättare vad man håller på med tycker jag.

Att syssla med video-redigering på bara en skärm, tycker jag är struligt.

Permalänk

clevos värsting serie D900/901 så kan man köra diskar i RAID, fast prislappen blir rejält saftigare, men de är inte så portabla, snarare släpbara 5.4Kg

Permalänk

Jag är inte helt uppdaterad på Notebook-maskiner, men om man hittar nån fet modell med eSATA (external SATA) -port lär man komma upp i tillräcklig disk-prestanda om man kopplar in ett RAID-kabinett med ngra snabba diskar på eSATA-porten. Det blir dock klumpigt, och knappast bärbart längre.
Snarare man får sätta hjul på alla grejerna, hihi...