Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Uppgradera från Core (1) Duo (Centrino) 2 Ghz till Core 2 Quad? Laptop

Permalänk
Medlem

Uppgradera från Core (1) Duo (Centrino) 2 Ghz till Core 2 Quad? Laptop

Hej alla glada entusiaster!

Jag har sedan juli 2006 en Dell XPS M1710 som jag är väldigt nöjd med. Efter en virusattack här om dagen installerade jag precis om den och jag tycker fortfarande att den hänger med i matchen helt ok rent prestandamässigt. Just min konfiguration består av 2 GB RAM och ett nVidia Go 7950 GTX.

Den enda svaga länken, som jag ser det, är min CPU. Jag jobbar mycket med musikskapande, något som är mycket krävande, och min CPU klarar det inte riktigt i dagsläget.

Jag har inte riktigt hängt med i teknikutvecklingen de senaste två åren sedan jag byggde denna HTPC som jag skriver detta från. Då var Quad relativt nytt och dyrt, men nu såg jag att man får en Quad för runt 1700 kr på komplett. Busshastigheten mot mina minnen kommer givetvis inte att gå i full fart, men det går ju att leva med...

Frågan är då, är det möjligt, rent praktiskt och fysiskt, att byta ut min CPU mot en Quad. Den måste ju t.ex. alstra mycket mer värme? Finns det BIOS som stödjer detta? Jag har Googlat men inte hittat några konkreta svar.

Alla tips och råd uppskattas!

Tack på förhand!

MVH

Johan

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

om den har stöd för det så funkar det nog fint.
uppgraderade själv för en vecka sen. ingen högre värme på den inte. (dock inte en bärbar)
Vågar dock inte svara på om det moderkortet klarar det eller inte.
Kan du se vad det är för modell som sitter i den?

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Nej det går inte, efter som det är en annan socket på dom nyare Core 2 Duo/quad laptop cpu's.

Tror att det värsta du kan sätta in är en T7600

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Inaktiv

Kan du inte uppgradera processorn så köp en SSD, då märker du skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Kan du inte uppgradera processorn så köp en SSD, då märker du skillnad.

Fast problemet är fortfarande för långsam CPU, att rendera musik on-the-go är bland det mest krävande man kan syssla med efter videoredigering, rendering och simuleringar.

Tack försvaren i alla fall! Man kanske ska satsa på en sån där CPU, T7600?

Hur vet man om den fungerar i en laptop, de borde ju vara dyrare då de blir mindre varma och går på lägre spänning - eller?

Skulle man t.ex. kunna trycka in en sån här?
http://www.webhallen.com/prod.php?id=83810

EDIT: Var lite "vågad" och uppdaterade mitt BIOS (för första gången på denna laptop) från version 01 till 07. Så den klarar nog så mycket som den fysiskt klarar nu med denna socket. Jag är dock lite osäker på vilken det är som gäller? Kommer inte skaffa ny laptop på ett bra tag så CPUn är helt klart den svagaste länken i denna setup.

EDIT2: Efter lite research verkar det som att det är socket 479 som gäller.

Komplett hade bara detta att erbjuda, det är exakt samma klockfrekvens som jag redan har:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338577

För en betydligt större peng erbjuder Webhallen denna, men det står inte ens vilken socket som gäller?
http://www.webhallen.com/prod.php?id=86226

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Men vilken CPU har du idag i laptopen?

För jag är osäker på att du kan ha en T8300 efter som den har 800Mhz buss och jag tror inte m1710 klarar utav det.

Intel® Core™2 Duo Mobile Processor T7600 ska enligt nbr forum vara det värsta du kan sätta in.

http://global.ebay.com/Intel_Core2_Duo_processor_T7600_4MB_23...

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Idag har jag en T2500 @ 2.0 Ghz, vet ej busshastighet. Centrino Duo that is.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Inaktiv

Kan du ens byta processor på den datorn? Är den inte fastlödd som på de flesta andra bärbara datorer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Idag har jag en T2500 @ 2.0 Ghz, vet ej busshastighet. Centrino Duo that is.

Det är 667Mhz.

http://processorfinder.intel.com/Details.aspx?sSpec=SL8VT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Kan du ens byta processor på den datorn? Är den inte fastlödd som på de flesta andra bärbara datorer?

Dom flesta bärbara idag och sen ganska länge tillbacka så är det en socket.
Välldigt får laptops som det är fastlött, men pratar vi netbooks så dom fastlödda.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |