Att formatera med XP Skiva

Permalänk
Medlem

Att formatera med XP Skiva

Hej, jag tänkte ställa en ganska simpel fråga men jag har fått hjärnsläpp.. Om jag bara vill formatera en disk och inte installera med en XP skiva.. Hur gör jag då? Och jag bootar med en XP Skiva...

Permalänk
Medlem

Ingen? Man kan ju påbörja en nyinstallation av windows och när man har formaterat rycker man strömsladden

Permalänk
Medlem

Det går inte göra med Xp skivan vad jag vet om du inte vill installera om. Det går dock med en Vista skiva.. Annars så är det bara högerklicka på disken när du är inne på "datorn" så ta formatera.

Permalänk

Jo det går...länge sedan jag gjorde det dock, men när du startar med skivan ska du välja reparera eller nåt sånt, sedan kommer man in i ett komando fält där man kan leta reda på nåt formaterings kommando med "help"(har jag för mig

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

Du installerar som vanligt. När Du får upp partitionen/erna tar Du bort den och lägger till en ny. Formatering och avbryt med F3 bör ju fungera.

Permalänk
Medlem

Precis som Morgan sa.

Man går igenom processen tills man kommer till stället som man väljer hårddisk. Där tar man bort partitionen och skapar en ny. Sen är det lättare att trycka F3 för att avbryta där. Står på skärmen hur och funkar även till med Vista och Win 7 skivorna. Skillnaden är att du kan använda musen istället.

Den nya partitionen är INTE formaterad utan skapad redo att formateras. Enligt mig är det bättre för då är man säker att den är tom när man ska börja använda den.

Frågan är vad tänker du göra med disken sedan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Precis som Morgan sa.

Man går igenom processen tills man kommer till stället som man väljer hårddisk. Där tar man bort partitionen och skapar en ny. Sen är det lättare att trycka F3 för att avbryta där. Står på skärmen hur och funkar även till med Vista och Win 7 skivorna. Skillnaden är att du kan använda musen istället.

Den nya partitionen är INTE formaterad utan skapad redo att formateras. Enligt mig är det bättre för då är man säker att den är tom när man ska börja använda den.

Frågan är vad tänker du göra med disken sedan?

Jag har instrallerat XP på en annan HDD. Den jag ska formatera e fylld med trojaner och virus. När jag startade upp datorn med den nyinstallerade HDD fick jag göra om allt igen. Viruset kom över på nått roligt sätt.. Därför vill jag tömma den innan jag startar upp den igen..

Permalänk
Medlem

Låter som ett väldigt bra skäll att göra som vi skrev.

Även om man bara tar bort partitionen den första och viktigaste biten för dig kan man göra resten (skapa ny och formatera) i diskhanteraren i Windows.

Start / Högerklicka på "Den här datorn" / Hantera / Diskhantering.
Beroende på var/vilken bild av din hårddisk / partition du höger klickar på får du upp till 3 olika menyer.