Windows 7 - Tips & Trix!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_
Fel på installationsmedian?
Kör du någon speciell raid eller något som kräver extra drivrutiner kanske?

Det löste sig, 6:e gången gillt.
Tack iaf.

Permalänk
Medlem

Välkomsttext

Hej! Första inlägget på det här forumet.

Vet någon om det går att slippa windows välkomsttext när man startar?
Så att man kommer direkt till skrivbordet utan en massa "intron" och grejer.

/Adam

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Re: Välkomsttext

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adam7125
Hej! Första inlägget på det här forumet.

Vet någon om det går att slippa windows välkomsttext när man startar?
Så att man kommer direkt till skrivbordet utan en massa "intron" och grejer.

/Adam

hej och välkommen till swec.

Min första citering av dig lyder:

google!..

http://lmgtfy.com/?q=windows+7+autologin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
hej och välkommen till swec.

Min första citering av dig lyder:

google!..

http://lmgtfy.com/?q=windows+7+autologin

Om du nu varit registrerad sedan 2005 borde väl du förstå vad ett forum är till för? Det är för att fråga om hjälp, alla kanske inte vet vad dom ska googla på eller känner att dom vill få ett svar som fungerar och inte behöver testa flera olika lösningar.

Så skärp dig.

ont

Går det att få bort, show desktop i startmenyn? tycker inte den fyller någon funktion som jag har användning för.

mvh

Visa signatur

pff

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
Om du nu varit registrerad sedan 2005 borde väl du förstå vad ett forum är till för? Det är för att fråga om hjälp, alla kanske inte vet vad dom ska googla på eller känner att dom vill få ett svar som fungerar och inte behöver testa flera olika lösningar.

Så skärp dig.

ont

Går det att få bort, show desktop i startmenyn? tycker inte den fyller någon funktion som jag har användning för.

mvh

Woho en till

Självklart vet jag swec's regler och jag vet att väääldigt få reggade från 07 och framåt inte läser reglerna och ja.. jag hjälpte TS med en googling och postade den åt honom/henne.

Du borde vet precis som jag att ironi funkar inte om man inte skriver ut det :P, ber om ursäkt för det.

Permalänk
Medlem

Givetvis googlade jag på det först.
Testade med flera olika sökfraser, men ingen gav mig svar.
"Auto login" kändes inte logiskt i sammanhanget.

Tack för att du hjälpte mig iaf.

/Adam

Permalänk
Medlem

Hmm, va inte riktigt det jag menade.
Login-funktionen är borta sen första dagen.

Det jag pratar om är, dels den irriterande animationen där windows-symbolen virvlar runt och det står "Windows starting", dels när skärmen blir blå och det står "Welcome".

Det är möjligt att det inte är något man kan ta bort, men det är ju värt ett försök.

/Adam

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adam7125
Hmm, va inte riktigt det jag menade.
Login-funktionen är borta sen första dagen.

Det jag pratar om är, dels den irriterande animationen där windows-symbolen virvlar runt och det står "Windows starting", dels när skärmen blir blå och det står "Welcome".

Det är möjligt att det inte är något man kan ta bort, men det är ju värt ett försök.

/Adam

välkomstskärmen får du inte bort helt och hålletsåklart, bara om du kör autologin eller t.ex byter mot traditionella loginskärmen vilket man kan göra, kommer dock inte ihåg hur nu.

Windows is starting, får du vara med iaf, då windows startar när den bilden visas.

Permalänk
Medlem

Går det att få bort texten under ikonerna på skrivbordet? T.ex "Computer" och "Recycle Bin".. så man bara ser ikonerna utan text.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

tcntad: Okok, då vet jag.

Permalänk
Medlem

Varför står det DirectX 11 när man kör igång dxdiag?.. Borde det inte fortfarande va 10?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anthons
Varför står det DirectX 11 när man kör igång dxdiag?.. Borde det inte fortfarande va 10?

Nope, det är 11:an som är inkluderad i 7:an. Det har den varit sen betan.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Går det att få bort texten under ikonerna på skrivbordet? T.ex "Computer" och "Recycle Bin".. så man bara ser ikonerna utan text.

Det finns väl nåt "kommando" typ alt + blabla som ser till så att du kan köra tomma "namn" om jag inte minns helt fel?.

Sen kanske nåt kul finns i registret

Permalänk
Medlem

Hur kommer det bli med uppdateringarna till 7100? Kommer de att täppa till säkerhetshål och sånt fram till mars eller har de helt släppt att uppdatera den versionen nu.

Permalänk
Medlem

Gissningsvis tror jag att det är samma patchar som går ut till alla RC som till den skarpa versionen. Men bara en gissning, jag har inte sett eller fått någon info alls om att RCna skulle bli "osäkra". Microsoft brukar vara duktiga på att meddela sånt isåfall.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

I XP samt Vista kunde man lägga till en toolbar för mediaplayer så att när man minimerade denna dök uppspelningsknappar upp på taskbaren. Har inte hittat detta i w7, nån som vet var jag kan få tag på detta?

Permalänk
Medlem

jahopp då skulle min Windows 7 beta version gått ut för 5 min sedan
har inte sett någon annan skriva om att man kan få beta versionen att fortsätta fungera genom att ställa tillbaka datumet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
EDIT : Nu när jag pulat lite så döljer den/tar bort mappen även när jag döper den till "_.". Det gjorde den INTE i början - då ignorerade den bara punkten.

EDIT 2 : Efter att ha låtit den vara ett tag döpte jag den till "_.". Den döpte då om den själv till "_". Döpte då om den IGEN till "_." - då dåldes den.

Känns som en bugg, ".." är ju referens för att gå upp en folder och man vet ju inte hur gui't fungerar egentligen bakom kulisserna om man inte är dev-junkie

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marhabba
I XP samt Vista kunde man lägga till en toolbar för mediaplayer så att när man minimerade denna dök uppspelningsknappar upp på taskbaren. Har inte hittat detta i w7, nån som vet var jag kan få tag på detta?

När du minimera spelaren i Win7 och sedan håller muspekaren över den så hittar du just under miniatyren som kommer upp knappar för Play/Pause samt [>|] och [|<]. Räcker inte det för dig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton
jahopp då skulle min Windows 7 beta version gått ut för 5 min sedan
har inte sett någon annan skriva om att man kan få beta versionen att fortsätta fungera genom att ställa tillbaka datumet

Om du kör RC1:an, build 7100 så ska du kunna köra till mars 2010 om jag minns rätt... Vad har du för version?

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
När du minimera spelaren i Win7 och sedan håller muspekaren över den så hittar du just under miniatyren som kommer upp knappar för Play/Pause samt [>|] och [|<]. Räcker inte det för dig?

Om du kör RC1:an, build 7100 så ska du kunna köra till mars 2010 om jag minns rätt... Vad har du för version?

build 7000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton
build 7000

Kanske ska installera 7100 dvs Rc 1?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
[B]När du minimera spelaren i Win7 och sedan håller muspekaren över den så hittar du just under miniatyren som kommer upp knappar för Play/Pause samt [>|] och [|<]. Räcker inte det för dig?

Har hittat dessa knappar saknar dock volymreglage samt snabbheten i att se knapparna direkt. Nu krävs det först att man fokuserar på spelaren i taskbaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Kanske ska installera 7100 dvs Rc 1?

den är ju tidsbegränsad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton
den är ju tidsbegränsad

Självklart, men till mars 2010 - som jag tidigare skrev.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Det finns ingen version, utom köpt, som fungerar i all oändlighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adam7125
Det finns ingen version, utom köpt, som fungerar i all oändlighet.

...och det finns ännu ingen att köpa överhuvudtaget.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Självklart, men till mars 2010 - som jag tidigare skrev.

och build 7000 är INTE tidsbegränsad som jag skrev tidigare

Permalänk
Medlem

ATI Catalyst

GPU drivrutiner till windows7

http://www.nordichardware.se/nyhet,16183.html

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zrra
ATI Catalyst

GPU drivrutiner till windows7

http://www.nordichardware.se/nyhet,16183.html

Njo. http://www.sweclockers.com/nyhet/9677-catalyst_97_redo_for_ne...

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton
och build 7000 är INTE tidsbegränsad som jag skrev tidigare

Däremot så får du en massa begränsningar osv om du kör 7000.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario