Inga fler Intel core2 duo/quad processorer?

Permalänk
Medlem

Inga fler Intel core2 duo/quad processorer?

När jag köpte min dator, för ca 10-11 månader sedan, var tanken att sätta i en duo processor (E8500), för att sedan uppgradera till en quad när de blivit bättre. Efter att inte vara med på 6 månader, så upptäckte jag att intel I7 kommit och hade en annan socket, så min "ny inköpta" dyra moderkort inte passar till I7 var lite av en besvikelse. Då jag köpte datorn var det 775 som gällde och var inte alls "döende". Nu till frågan, om jag har förståt rätt så kommer intel inte att släppa några nya Core2 duo/ quad processorer, eller?
Om det nu stämmer, som jag är till 80% säker, så undrar jag ifall någon vet när extreme modellerna av core2 kommer att sjunka i pris och vad de kan tänkas kosta.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

verkar ju konstigt att ingen vet..

Permalänk
Medlem

Faktum är, att det är ganska ovanligt att priser sänks dramatiskt på det sätt som du efterlyser. Anledningen är egentligen ganska enkel, och du är inne på den i ditt inlägg. Om intel sänker priserna på extremeprollarna, tappar man ett antal potentiella köpare till sina i5 och i7-serier, som t.ex. just dig. En extremeprocessor kostar i princip inte mer än billigaste snikprocessorn att tillverka, så det är bättre att slänga (och få sålt nya lösningar) än att sälja billigt. Möjligtvis kan du hitta nån enstaka handlare som blivit sittande på ett ex som vill bli av med den, eller nåt på begagnatmarknaden.

/Hast

Permalänk
Medlem

Re: Inga fler Intel core2 duo/quad processorer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweturbo
När jag köpte min dator, för ca 10-11 månader sedan, var tanken att sätta i en duo processor (E8500), för att sedan uppgradera till en quad när de blivit bättre. Efter att inte vara med på 6 månader, så upptäckte jag att intel I7 kommit och hade en annan socket, så min "ny inköpta" dyra moderkort inte passar till I7 var lite av en besvikelse. Då jag köpte datorn var det 775 som gällde och var inte alls "döende". Nu till frågan, om jag har förståt rätt så kommer intel inte att släppa några nya Core2 duo/ quad processorer, eller?
Om det nu stämmer, som jag är till 80% säker, så undrar jag ifall någon vet när extreme modellerna av core2 kommer att sjunka i pris och vad de kan tänkas kosta.

Tack på förhand.

Helt rätt, det kommer inte komma några nya core 2 modeller, kanske kompletteringar till versioner som redan finns, tex som när dual core e5300 kom till sverige, eller e8600... Men det kommer förmodligen inte komma några nya core2 processorer, intel har blickarna helt och hållet mot core i5, i7, i9, så jag tror inte att det kommer komma.. Men å andra sidan så håller ju moderkortstillverkare fortfarande på att tillverka moderkort till s775, men det hör ju inte riktigt hit..

Så som sagt, så blir det nog ett tämligen negativt svar på din fråga, men å andra sidan så är core 2 bra processorer, och tex core 2 Q9550 sjunkit typ 1000kr i pris på ett par månader, så där har du ju ett ganska bra alternativ

/ Mackan

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk

q9550 E0 om du vill ha en stabil + kall och även super klock bar 775 cpu

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dawidowski
q9550 E0 om du vill ha en stabil + kall och även super klock bar 775 cpu

Inte bättre att vänta tills q9650 blivit billigare, då min E8500 är fortfarande duglig?

Permalänk
Medlem

köp en q9550 för 2k. är en grymt processor som klockar till 4ghz.. är jämförbar med det bästa 4-kärninga på marknaden då den är snabb, mycket cache mm..

så köp en sådan som håller ett tag. behöver inte något bättre än den!

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk

som jag sätt det, har q9650 inte gått ner i pris, Och i så fall inte märkvärdigt mycket. Samt lägga 1000 kr extra på en cpu som har 200 mhz mer är inte värt det, Min gamla q9550 kunde köras på 4 ghz utan problem

Köp en q9550

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dawidowski
som jag sätt det, har q9650 inte gått ner i pris, Och i så fall inte märkvärdigt mycket. Samt lägga 1000 kr extra på en cpu som har 200 mhz mer är inte värt det, Min gamla q9550 kunde köras på 4 ghz utan problem

Köp en q9550

Den har kostat 5K en gång i tiden så priset har halverats och det är mycket.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

kör på en q9550, och en extreme är aldrig värt pengarna, för att då kan du istället får en i7 för priset av bara processorn..

så q9550

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Jag funderar också på en q9550. Såg att det fanns en q9550s version på 65W också. Men det kostar över 3K men tänk vilka överklockningspotentialer den måste ha.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

775 är väl inte helt död, än.
Ryktesvägen skulle C2 döpas om till i3 och leva kvar ett tag till.
http://www.sweclockers.com/nyhet/9551-nytt_namnschema_avsloja...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
775 är väl inte helt död, än.
Ryktesvägen skulle C2 döpas om till i3 och leva kvar ett tag till.
http://www.sweclockers.com/nyhet/9551-nytt_namnschema_avsloja...

Ser man på, får väl bara hoppas att någon snabbare modeller släpps och inte bara budget modeller...

Permalänk
Medlem

Vadå död, skitsamma om dom inte tillverkas längre. Prestandan duger ju gott i flera år till, dom flesta spel har ju mest nytta av ett kraftigt gfx.

(och nej, vi ska inte redigera o hålla på )

Visa signatur

Asus P5E | Q6600 (G0) (1.288v) @ 3.42ghz |2GB 6400 DDR2 | Asus 4870 800/1080 | Corsair 450W | http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=815791
______________________________
Netbook: Asus EEE PC 1000H

Permalänk

jag har en q8200 den köpte jag för bara några månader sen, om man nu inte är ute efter top of the line så tycker jag att det är et bra val för en billig quad

dock klockar den lite dåligt,

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya