Problem med ASUS HD 4870x2

Permalänk
Medlem

Problem med ASUS HD 4870x2

Ytterligare en HD4870x2 tråd. Har sett många liknande problem där ute, men inte någon som stämmer in exakt på mig. Grundproblemet är dock att kortet fryser, framkallar bluescreens och botar om så snart jag startar ett spel eller annat krävande program. Kortet sitter på ett ASUS p6delux mobo. Kortet är också asus. Jag använder Windows vista 64 och ett corsair 750w psu. Några exempel:

Assassins Creed - Frös i början vid UBIsoft loggan och krachade. När jag testade äldre drivrutiner tog jag mig genom hela introfilmen, men krachade sedan innan jag kom in till menyn.

CoD World at War- Introfilmen hinner knappt komma igång innan felmeddelandet "ActiveX problem chek read me for info" kommer upp och stänger ner hela programmet.

Europa Universals III - Laddar som det ska, men när man kommer till menyn verkar grafikkortet börja "bugga" då skärmen söker input, hittar, börjar söka igen och hittar om och om igen med kanske 3-5 sekunders mellanrum. Sedan kraschar allting.

Hearts of Iron - Enda spelet jag kan spela.

Blir väldigt frustrerad, då jag har sparat och sett fram emot den här riggen länge. Bios är senaste version och så även drivisar till kortet atm. Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig, då jag inte hittar något konkret själv på internet...

Permalänk
Hedersmedlem

Har du googlat "ActiveX problem"? Det låter som något värt att kolla upp i alla fall. Det enda jag kan komma på är att uppdatera DirectX om du inte har gjort det.

edit: Det kom en patch till CoD5 i går också, om du inte visste det!

Permalänk
Medlem

Ingen lycka på ActiveX delen. Fick höra i ett annat forum att PSUet är för svagt. Kan detta vara fallet? Låter otroligt att det inte ska räcka till. Vad jag har hört drar 4870x2 max 400w i load. Då finns 350w kvar att kräma resten av systemet?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vbal
Ingen lycka på ActiveX delen. Fick höra i ett annat forum att PSUet är för svagt. Kan detta vara fallet? Låter otroligt att det inte ska räcka till. Vad jag har hört drar 4870x2 max 400w i load. Då finns 350w kvar att kräma resten av systemet?

Det är inte nätagget som orsakar dina problem, man kan köra ett HD4870X2 med ett Corsair 520W utan några som helst problem.

Permalänk
Medlem

400 watt i load är hela systemet utan skärm. I varje fall vad jag hört. Rätta mig om jag har fel då jag själv sitter på ett

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Phu, tack för det, var nervös att jag skulle överskrida budgeten ännu mer;). Var ASUS support som sa att man måste ha corsair 1000w MINST. Tyckte det lät helknas...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vbal
Phu, tack för det, var nervös att jag skulle överskrida budgeten ännu mer;). Var ASUS support som sa att man måste ha corsair 1000w MINST. Tyckte det lät helknas...

Sa dom att man måste ha Corsair 1000W för ett 4870X2? Det var det dummaste jag har hört på länge, och jag har pratat med många inkompetenta supportmänniskor!

Permalänk
Medlem

Kommer köra med ett 620 watts nätagg vilket kommer räcka mer än väl.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

wtf, ActiveX? Det är ju plugins till Internet Explorer. T.ex flash player är en ActiveX-kontroll till Internet Explorer har jag för mig.

http://en.wikipedia.org/wiki/ActiveX

har då inget med grafikkort eller spel att göra...

Permalänk
Medlem

Haha, nu ber jag om ursäkt. DirectX skall det ju självklart vara, inte ActiveX. Satt uppe alldeles för länge i natt och strulade:P. Tack för hjälpen och uppmärksamheten!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Sa dom att man måste ha Corsair 1000W för ett 4870X2? Det var det dummaste jag har hört på länge, och jag har pratat med många inkompetenta supportmänniskor!

Yes, Absolut minst 850w och rekommenderade 1000w för ett. Tyckte det lät sjukt skumt, jag menar ett bra 750w nätagg räcker ju för att driva elektriska stolen i Texas....

Permalänk
Medlem

Jag skulle försöka få kortet testat i en annan dator om det är möjligt.

Har du tagit bort drivrutinerna, startat om, kört "driver sweeper" eller liknade program, startat om igen och installerat nya drivrutiner nån gång?

Visa signatur

Om någon hittar mitt gamla användarkonto skicka det med postpaket, tack!

Permalänk
Medlem

Bumpar detta lite med en lösning ifall ngn anna lider av samma problem. Enklare än vad man kan tro, gå in i senaste versionen av Catalyst center, välj menyn "3d" och undermenyn AI. Klicka i den lilla boxen "Disable Catalyst AI" och allt fungerar som det ska.

Tänk att en liten kryssbox kan skapa sådana problem!

Permalänk

Seriöst? Catalyst-AI? Hehe... Inget man lider av att stänga av iaf. Hur kommer man på det?

Permalänk
Medlem

Ja du, desperation. Jag ringde tillverkare, komplett och alla supporter jag kunde komma på, läste 100 tals forum och ingen hade denna enkla lösning. Skulle precis till att skicka tillbaka kortet, satt och tryckte på allt som gick i catalyst, och plötsligt fungerade det. Gissa om jag blev glad:D Sedan var det abra att använda uteslutningsmetoden för att hitta vilken grej det var som buggade:)

Permalänk
Medlem

öhh vad snackar ni om.. stänger du av catalyst-ai så stänger du av crossfire på kortet.. vilket innebär att du bara kommer att använda ena gpun på kortet, så ja visst fan lider man av att stänga av det

Jag hoppas och gissar att du har formaterat burken efter du stoppat i alla nya komponenter, om inte så gör det.