Permalänk
Medlem

HP eller Mac

Hej
Är på gång å köpa ny dator
Har väl varit inne på HP's
HP PAVILION DV3-2080
http://www.dustinhome.se/pd_5010309194.aspx

Men nu har jag börjat titta på Apples det går ju inte å komma ifrån att dom gör ju jäkligt snygga datorer
Jag har aldrig använt mac innan.
APPLE MACBOOK PRO
http://www.dustinhome.se/pd_5010316160.aspx

Datorn kommer att användas till mycket film tittande än del 1080p men mest 720p det jag ser som en nackdel med macen är ju att den har ju inte hdmi om jag har fattat det rätt går det å lösa med en massa adaptrar. Förlorar man nått i bildkvalite?

Vad tycker ni Hp'n eller macen?

Mvh pazante

Permalänk

Här finns lite info om mini-Displayport --> HDMI: http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=87973
Eftersom det är en helt digital signal lär inte kvalitén påverkas alls. Däremot har apples mini-displayport för närvarande inte stöd för audio som alltså får kopplas separat (vissa hdmi-adaptrar kan tydligen ta audio via usb eller audiojacket istället).

Jag säger mac, fast jag är partisk (macägare).

Permalänk
Medlem

Det du köper en Mac för är operativsystemet.

Om jag vore dig skulle jag gå in på en Apple butik och låta någon visa dig systemet.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Lika mycket som jag tycker att stationära mac's är slöseri med pengar så tycker jag att bärbara mac's äger bärbara pc's pga sjukt snygg design, världens längsta batteritid och de väger minst. Dessa argument räckte iaf för mig att köpa en MBP.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

om ljudet via hdmi är viktigt så ta hp men är det mindre viktigt så är macbook + osx en trevlig kombination och skulle du inte gilla osx så kan man byta till windows dock inte många som gör det

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Har du aldrig kört mac innan.. Köp HP! Visst det kanske är spännande att prova något nytt. Men är man uppvuxen med PC och Windows så tycker jag det känns helt skumt att börja pilla på ett nytt OS.

Hej hopp!

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hultent3
Har du aldrig kört mac innan.. Köp HP! Visst det kanske är spännande att prova något nytt. Men är man uppvuxen med PC och Windows så tycker jag det känns helt skumt att börja pilla på ett nytt OS.

Hej hopp!

Dummaste argumentet enligt mig. Jag hade också använt windows hela livet innan jag köpte min mac. Jag ångrar inte ett dugg att jag köpte den. Det tar ju mycket längre tid att lära sig att använda windows än att lära sig mac.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Helt klart Mac, du kommer inte att ångra dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Dummaste argumentet enligt mig. Jag hade också använt windows hela livet innan jag köpte min mac. Jag ångrar inte ett dugg att jag köpte den. Det tar ju mycket längre tid att lära sig att använda windows än att lära sig mac.

Min personliga åsikt. Använder man som jag datorn till film, spel, surf och musik så ser jag ingen anledning att gå över till mac. Jag har testat mac och tycker varken tummen upp eller ner. Föredrar PC/windows alla dagar i veckan.

Men som sagt, det är min personliga åsikt.

Jag vet inte vilket os som tar längst tid att lära sig, och jag bryr mig faktiskt inte. Saken är ju den att jag kan windows utan och innan och jag har inte speciellt mycket kunskap när det gäller mac.

Hade jag jag inte någon kunskap om varken MAC eller windows innan så skulle jag mycket väl kunna tänka mig mac. Men nu är man ju där man är.

Det är så jag tänker när jag säger att jag inte skulle rekommendera honom att köpa mac.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hultent3
Min personliga åsikt. Använder man som jag datorn till film, spel, surf och musik så ser jag ingen anledning att gå över till mac. Jag har testat mac och tycker varken tummen upp eller ner. Föredrar PC/windows alla dagar i veckan.

Men som sagt, det är min personliga åsikt.

Jag vet inte vilket os som tar längst tid att lära sig, och jag bryr mig faktiskt inte. Saken är ju den att jag kan windows utan och innan och jag har inte speciellt mycket kunskap när det gäller mac.

Hade jag jag inte någon kunskap om varken MAC eller windows innan så skulle jag mycket väl kunna tänka mig mac. Men nu är man ju där man är.

Det är så jag tänker när jag säger att jag inte skulle rekommendera honom att köpa mac.

Visst jag respekterar din åsikt, men det verkar som att du inte inser att du säger emot dig själv.

Dessutom slipper man allt krångel med blåskärmar, att datorn hänger sig och framför allt: allt j*vla meck med antivirusprogram.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Varför säger jag emot mig själv ?

Ang bluescreens och liknande så har jag inte haft en enda bluescreen under mina 3 år med vista. Avast som jag kör funkar ypperligt. Har faktiskt inte haft något problem med vista över huvud taget.

Kanske fel tråd att diskutera i men vad är egentligen de stora fördelarna med mac ? Om du fick säga 3 saker som gör att man skall byta till osx, vad skulle det vara ? (design räknas inte )

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hultent3
Varför säger jag emot mig själv ?

Ang bluescreens och liknande så har jag inte haft en enda bluescreen under mina 3 år med vista. Avast som jag kör funkar ypperligt. Har faktiskt inte haft något problem med vista över huvud taget.

Kanske fel tråd att diskutera i men vad är egentligen de stora fördelarna med mac ? Om du fick säga 3 saker som gör att man skall byta till osx, vad skulle det vara ? (design räknas inte )

1. Inga virus eller hängningar
2. Lätt och intuitivt att använda - Det bara funkar
3. Många bra program som följer med - iLife

Har säkert glömt nåt som har blivit för sälvklart för att jag ska märka av det fortfarande.
Och detta är alltså bara OS, finns fler fördelar med hårdvaran, som tidigare nämnt: världens längsta batteritid och massan m.m.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Utan tvekan MAC.

Permalänk
Medlem

Hej
som det ser ut nu kör jag ubuntu på mina dator.
Det lutar lite åt macen. Har jag fattat det rätt att man måste koppla ljudet via någon comboport.

Permalänk
Medlem

funkar alla spel och program som man använder i pc också i mac?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jynsson
funkar alla spel och program som man använder i pc också i mac?

Nej, inte i os x (mac os). Däremot går det ju att installera windows på intel macarna också om man föredrar det (eller vill ha både och). I os x finns det lite olika program (crossover t ex) som gör det möjligt att köra windowsprogram men det finns aldrig någon garanti för att alla windowsprogram funkar till 100% (eller alls).

Provade att köra counter strike:source i os x genom crossover för någon vecka sen och det funkade finfint; några smärre glitchar med fönsterhanteringen men det var fullt spelbart.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Visst jag respekterar din åsikt, men det verkar som att du inte inser att du säger emot dig själv.

Dessutom slipper man allt krångel med blåskärmar, att datorn hänger sig och framför allt: allt j*vla meck med antivirusprogram.

Är du helt säker på att mac ALDRIG hänger sig eller kraschar ?

Permalänk
Avstängd

ja skulle aldrig i mitt liv byta min mac mot den hpn

Visa signatur

 macbook alu 2,4ghz 2048 ddr3 250gb 7200rpm hd geekforce m 9400 ddr3

Permalänk
Medlem

Väldigt dåligt argumwnt mot mac är att man inte orkar lära sig nytt. Att lära sig mac är ungefär lika svårt som att lära sig en iPhone.

Finns egentligen ingen anledning att inte skaffa en macbookpro om man ska ha bärbar.

Visst de ser på "pappret" sämre ut men det är hur datorn är i praktiken som räknas. Jag föredrar en macbookpro i aluminum som bara fungerar framför en pc i samma prisklass med 400hmz mer och plast.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Det var då den värsta skröna jag hört! att mac aldrig hänger sig, HA! jag har suttit en hel del på både stationära och mac mini och de har hängt sig ett flertal gånger. De enda hängningarna jag någonsin fått med XP är överklockningsrelaterade. Dessutom är os:et så användarvänligt att det blir oanvändarvänligt. Jag känner mig allmänt dumförklarad hela tiden jag sitter vid en mac för man har inte alls samma möjligheter till nörderier med en mac som en PC.

Måste jag förresten nämna hårdvaran? macen kostar alltså 4000 tusen mer. På vilket sätt motiverar den den 0.4Ghz högre klocken på cpu:n och 266mhz på minnena när grafikkortet är sämre och hårddisken är hälften så stor? 4000?

Jag har dock alltid hävdat att Apple har en snygg logga då den på ett väldigt bra sätt symboliserar deras datorer. Någon har uppenbarligen bitit i det sura äpplet.

Men men om du köper en dator likt de andra mac ägarna för att bära omkring som en handväska på stan så kan jag inte annat än rekommendera Macen för den är ju såååååå snygg.

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PJBu
Det var då den värsta skröna jag hört! att mac aldrig hänger sig, HA! jag har suttit en hel del på både stationära och mac mini och de har hängt sig ett flertal gånger. De enda hängningarna jag någonsin fått med XP är överklockningsrelaterade. Dessutom är os:et så användarvänligt att det blir oanvändarvänligt. Jag känner mig allmänt dumförklarad hela tiden jag sitter vid en mac för man har inte alls samma möjligheter till nörderier med en mac som en PC.

Måste jag förresten nämna hårdvaran? macen kostar alltså 4000 tusen mer. På vilket sätt motiverar den den 0.4Ghz högre klocken på cpu:n och 266mhz på minnena när grafikkortet är sämre och hårddisken är hälften så stor? 4000?

Jag har dock alltid hävdat att Apple har en snygg logga då den på ett väldigt bra sätt symboliserar deras datorer. Någon har uppenbarligen bitit i det sura äpplet.

Men men om du köper en dator likt de andra mac ägarna för att bära omkring som en handväska på stan så kan jag inte annat än rekommendera Macen för den är ju såååååå snygg.

Min har då aldrig hängt sig. Du måste antingen haft några äldre maskiner, konstig programvara eller jäkla otur om dina har hängt sig...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

jag har länge kollat på pc laptops senaste tiden men upptäckte mac eller det slog mig snarare att det även fanns mac. Jag kommer med rätt så stor sannolikhet att klämma en MBP 13" själv men då kommer jag använda mig av studentrabatt på apple.se du kanske borde fundera på det själv om du ska börja studera till hösten eller redan gör det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PJBu
Det var då den värsta skröna jag hört! att mac aldrig hänger sig, HA! jag har suttit en hel del på både stationära och mac mini och de har hängt sig ett flertal gånger. De enda hängningarna jag någonsin fått med XP är överklockningsrelaterade. Dessutom är os:et så användarvänligt att det blir oanvändarvänligt. Jag känner mig allmänt dumförklarad hela tiden jag sitter vid en mac för man har inte alls samma möjligheter till nörderier med en mac som en PC.

Måste jag förresten nämna hårdvaran? macen kostar alltså 4000 tusen mer. På vilket sätt motiverar den den 0.4Ghz högre klocken på cpu:n och 266mhz på minnena när grafikkortet är sämre och hårddisken är hälften så stor? 4000?

Jag har dock alltid hävdat att Apple har en snygg logga då den på ett väldigt bra sätt symboliserar deras datorer. Någon har uppenbarligen bitit i det sura äpplet.

Men men om du köper en dator likt de andra mac ägarna för att bära omkring som en handväska på stan så kan jag inte annat än rekommendera Macen för den är ju såååååå snygg.

4000kr mer för auminumchassi, ledskärm, glasmultitouch, bakgrundsbelyst tgb, 7h batteri, allmännt slimmare och sjuk kvalitetskännsla. Sen kan man även nämna att värdeminskingen är mycket lägra på macburkar.

Inte samma nivå av nördighet??? Du vet inte vad du pratar om.
Os X är Unix baserat dvs att det är en ombyggt unix dist. Unix som vi alla vet är orginalet som Linux är klon av och båda dessa är de två mest "nördigaste" systemen som finns.

Du kan ta Os X köra upp terminalen köra in KDE och X11 så har en väldigt dyr unix dist. Det som är mest underbart med Os X är att vi har en RIKTIG terminal där vi faktiskt kan utföra saker och ting till skillnad från en handikappad "kommandotolk".

Om du vill ha en mac nördig kan du göra det, vill ha den enkel så lämnar du den som den är.
Men instisterar du på att bara köra win utan att köra någon typ av *nix så är du inte nördig, du är bara som alla anda "wannabe-windowshackers".

No offence mot dig personligen eftersom jag inte känner dig vill jag inte attackera dig personligen utan det hela var mer riktat mot alla som kommer med fördommen att Mac bara är en "enkel" plattform.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Hej
Ville bara meddela att det blev en macbook pro 13"
Och än så trivs jag med den, snyggare dator får man leta efter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazante
Hej
Ville bara meddela att det blev en macbook pro 13"
Och än så trivs jag med den, snyggare dator får man leta efter

Grattis och välkommen till den underbara värld som är Apple. Hoppas du stannar.