Sliknad mellan inbyggt och extern ljudkort!

Permalänk

Sliknad mellan inbyggt och extern ljudkort!

Vill ha till en framtida hemmabio men varför skaffar man ett externt? den inbyggda har ju alla kontakter!
(moderkort i signatur)

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk

Ett 'riktigt' ljudkort har bättre stöd för ljudacceleration, och framför allt bättre digital-analogomvandlare. Det resulterar i mindre sprak, bättre frekvensrespons och mindre distortion.

Se t.ex på detta, där jag har jämfört mitt 800-kronors ljudkort med min mp3-spelare och det inbyggda i mitt moderkort. Prestandaskillnaden är markant, till och med mp3-spelaren (om än av bättre modell) utklassar det inbyggda med hästlängder. Det inbyggda kortet jag har presterar så dåligt att det skulle försämra min förstärkares prestanda tiofalt. Med tanke på att kraftförstärkare har mycket, mycket högre förstärkning, och därmed också ofta inte lika strikta prestandakrav som lågnivåenheter, så säger det en hel del.

Turligt nog för dig, så har du ett aningen bättre ljudchip på ditt kort, och Gigabyte är ganska bra på att implementera dem. Antagligen klarar du dig ganska bra på det interna, så länge du inte skaffar ett ljudsystem i 10-000-kronorsklassen.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Ett 'riktigt' ljudkort har bättre stöd för ljudacceleration, och framför allt bättre digital-analogomvandlare. Det resulterar i mindre sprak, bättre frekvensrespons och mindre distortion.

Se t.ex på detta, där jag har jämfört mitt 800-kronors ljudkort med min mp3-spelare och det inbyggda i mitt moderkort. Prestandaskillnaden är markant, till och med mp3-spelaren (om än av bättre modell) utklassar det inbyggda med hästlängder. Det inbyggda kortet jag har presterar så dåligt att det skulle försämra min förstärkares prestanda tiofalt. Med tanke på att kraftförstärkare har mycket, mycket högre förstärkning, och därmed också ofta inte lika strikta prestandakrav som lågnivåenheter, så säger det en hel del.

Turligt nog för dig, så har du ett aningen bättre ljudchip på ditt kort, och Gigabyte är ganska bra på att implementera dem. Antagligen klarar du dig ganska bra på det interna, så länge du inte skaffar ett ljudsystem i 10-000-kronorsklassen.

tack för svar! kommer skaffa nån gång snart en förstärkare, kommer kosta minst 10000, vilket kommer då passa? kommer köra mycket hd filmer!

vill du länka till nåt bra ljudkort! tacksam

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

Externt ljudkort är ju en burk man placerar utanför datorn och ansluter t.ex. med USB eller firewire. Bör vara mindre risk för störningar från ett externt ljudkort jämfört med ett ljudkort inuti datorlådan som utsätts för störningar från datorns komponenter på nära håll. Men i praktiken kanske det funkar lika bra med interna ljudkort?

Själv är jag missnöjd med ljudet från mitt moderkort som fångar upp en del störningar när jag rör datormusen. Hörs tydligt med hörlurar. Har minskat störningarna en hel del genom att koppla motstånd i serie med hörlurarna så att jag kan köra maxvolym i daton utan att spränga öronen men det hörs ändå litegrann störningar i bakgrunden. Asus Xonar DX verkar mycket intressant, men slipper man alla störningar med det när man kopplar hörlurar direkt till ljudkortet? Tyvärr verkar det inte finnas i lager i butikerna av någon anledning, men det kanske kommer in så småningom...

Har läst en del bra om Asus Xonar Essense STX med hörlurar men det känns inte befogat att köpa detta till hörlurar som kostar 700 kr (Creative Aurvana Live).

Permalänk

Jag kan inte annat än rekommendera samma kort som jag har; Xonar DX. Det har ett av de bästa DAC-chippen man får tag på, och kostar inte mycket heller, eftersom det är inriktat på prestanda över specialfunktioner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Externt ljudkort är ju en burk man placerar utanför datorn och ansluter t.ex. med USB eller firewire. Bör vara mindre risk för störningar från ett externt ljudkort jämfört med ett ljudkort inuti datorlådan som utsätts för störningar från datorns komponenter på nära håll. Men i praktiken kanske det funkar lika bra med interna ljudkort?

Själv är jag missnöjd med ljudet från mitt moderkort som fångar upp en del störningar när jag rör datormusen. Hörs tydligt med hörlurar. Har minskat störningarna en hel del genom att koppla motstånd i serie med hörlurarna så att jag kan köra maxvolym i daton utan att spränga öronen men det hörs ändå litegrann störningar i bakgrunden. Asus Xonar DX verkar mycket intressant, men slipper man alla störningar med det när man kopplar hörlurar direkt till ljudkortet?

DX är föredömligt väl avskärmat, med ett i princip tomt jordlager över hela baksidan av kortet. Mitt kan plocka upp lite störningar från mitt GTX260 som sitter en centimeter bort på komponentsidan, men det avhjälptes med en bit aluminiumfolie.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

för ett hemmabiosystem har du ingen användning av ett externt ljudkort om du överför ljudet digitalt.

Det allra bästa är om du "lyckas" bygga ett system med 7.1 PCM-ljudöverföring via HDMI (finns en del falluckor). Då kan det vara bäst att använda ett grafikkort för ljudet (kan kräva ATI?).
Men även digitalt via SPDIF fungerar utmärkt, det finns på alla moderkort med inbyggt ljud.

Överför du ljudet analogt är saken en annan (det är detta fall xitele810 pratar om), moderkortsljud har ofta dåliga DA-omvandlare och även störningar från alla olika kretsar tätt inpå (CPU etc).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
för ett hemmabiosystem har du ingen användning av ett externt ljudkort om du överför ljudet digitalt.

Det allra bästa är om du "lyckas" bygga ett system med 7.1 PCM-ljudöverföring via HDMI (finns en del falluckor). Då kan det vara bäst att använda ett grafikkort för ljudet (kan kräva ATI?).
Men även digitalt via SPDIF fungerar utmärkt, det finns på alla moderkort med inbyggt ljud.

Överför du ljudet analogt är saken en annan (det är detta fall xitele810 pratar om), moderkortsljud har ofta dåliga DA-omvandlare och även störningar från alla olika kretsar tätt inpå (CPU etc).

Medan detta i stort sett är sant, så har många ljudkort bättre DAC:ar än de som sitter i förstärkare, så det lönar sig ofta att skaffa en avskärmad ljudkabel och köra analogt.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Medan detta i stort sett är sant, så har många ljudkort bättre DAC:ar än de som sitter i förstärkare, så det lönar sig ofta att skaffa en avskärmad ljudkabel och köra analogt.

Mja, får bättre ljud över HDMI till min Onkyo SR876 än analogt från D2:t.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Mja, får bättre ljud över HDMI till min Onkyo SR876 än analogt från D2:t.

Onkyo skriver inte ut vad de kör med för DAC, men från vad man ser så verkar den vara ganska likvärdig den som sitter i ditt D2. Om så är fallet, så blir det ju bättre ljud om man använder den, eftersom man slipper analoga kablar.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Det är Burr Browns PCM1796. Alltså ganska bra skit.

EDIT: För att inte tala om allt annat trevligt man får, främst Audysseys avancerade rumskorregering.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Det är Burr Browns PCM1796. Alltså ganska bra skit.

EDIT: För att inte tala om allt annat trevligt man får, främst Audysseys avancerade rumskorregering.

Syftar du på förstärkaren eller ljudkortet? Om du syftar på förstärkaren, så sitter det precis samma DAC i både kortet och stärkaren.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Jo exakt, och med allt annat man får till stärkaren, samt möjligheten att köra digitalt, är det ett bättre alternativ.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Bara för att det är samma DAC behöver det inte låta likadant. För att DAC:en ska fungera bra krävs även ett galet brant filter ovanför 20kHz och en stabil klocka. Sen har brukar ett drivsteg behövas också etc. Hur mycket av detta som sitter färdigmonterat från burr-brown vet jag inte, men säger man DAC till mig tänker jag på den lilla krets som skapar fyrkantsliknande vågformer.

Dessutom kommer ett intern ljudkort prestera bättre än en DAC som sitter utanför om de är likadana konstruktionsmässigt, eftersom den digitala signalöverföringen i sig innebär ett ökat jitter. You heard me, digital överföring är inte helt perfekt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Jo exakt, och med allt annat man får till stärkaren, samt möjligheten att köra digitalt, är det ett bättre alternativ.

Ja, det är ju bra. Saken är bara den att väldigt många tillverkare inte lägger allt för fina DAC:ar i sina grejor, speciellt de lite billigare. Din förstärkare kostade ju mer än vad han har planerat för hela sitt system.

Sen är det aldrig fel att ha en vettig DAC i källan, i fall man känner för att byta till en helanalog förstärkare nån gång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Bara för att det är samma DAC behöver det inte låta likadant. För att DAC:en ska fungera bra krävs även ett galet brant filter ovanför 20kHz och en stabil klocka. Sen har brukar ett drivsteg behövas också etc. Hur mycket av detta som sitter färdigmonterat från burr-brown vet jag inte, men säger man DAC till mig tänker jag på den lilla krets som skapar fyrkantsliknande vågformer.

Dessutom kommer ett intern ljudkort prestera bättre än en DAC som sitter utanför om de är likadana konstruktionsmässigt, eftersom den digitala signalöverföringen i sig innebär ett ökat jitter. You heard me, digital överföring är inte helt perfekt

Jag tror inte att det är så stor skillnad i brans fall, eftersom både Onkyo och ASUS har mycket bra koll på vad de håller på med. Hans förstärkare ska dessutom ha jitterkompensering.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Nu är det ju inte bara vilken DAC-krets som används som har betydelse även implementationen har betydelse, av både analog och digital delen.
Det är enklare att bygga dac och analogdel i en låda där man inte behöver trängas med grafikkort och CPU och dela ström med samma komponenter.
Skulle tro att ordentlig strömmatning, framförallt till analogdelarna, i en hemmabioförstärkare ger ett rejält ljudlyft jämfört med ett ljudkort i datorn.

Sen är det väll en fråga om hur bra grejer man kör med, inte så snällt att jämföra ett 2.000:- ljudkort med DAC:en i en 4000:- förstärkare, här har nog större delen av pengar gått åt till själva förstärkardelen och inte många kronor lagts på själva DAC-delen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jo, men jitter är ju verkligen en stor stor parameter om man ser till allt övrigt...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Jitterkompensering är inget som tar bort jittrett, det förflyttar det bara till ett annat område för att göra det mindre hörbart. För jittret är någonting som är oregelbundet och kan inte förutses. Och oavsett om man har jitterkompensering eller inte så presterar intern klocka ALLTID bäst. Fråga efter länk om ni vill ha en dags läsning på området...

Men javisst, mycket annat spelar roll. Dock skulle jag även tippa på att det här med störningar inne i datorn är överhajpat. För strömmatningens skull tror jag de flesta bättre ljudkorten har samma strömreningskretsar som en förstärkare har i sin nätdel. Kvar är då inducerade strömmar att räkna med, och mycket av det man förväntar sig kan förbises, med tanke på att klockfrekvenserna som övriga komponenter i datorn går i megahertznivå och uppåt. Det viktigaste är implementeringen, vilka kretsar som används kring själva DAC:en och så vidare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Ja, det är ju bra. Saken är bara den att väldigt många tillverkare inte lägger allt för fina DAC:ar i sina grejor, speciellt de lite billigare. Din förstärkare kostade ju mer än vad han har planerat för hela sitt system.

Sen är det aldrig fel att ha en vettig DAC i källan, i fall man känner för att byta till en helanalog förstärkare nån gång.

Jag tror inte att det är så stor skillnad i brans fall, eftersom både Onkyo och ASUS har mycket bra koll på vad de håller på med. Hans förstärkare ska dessutom ha jitterkompensering.

Absolut, det är ju sant. D2:t är bättre än min NAD T744, som iofs är en budgetreceiver. Men helt klart är att det är fin analog prestanda från Xonarkorten!

Men det är ju som med allt, rätt sak till rätt grej, under rätt förutsättningar.

En enklare HDMI-förstärkare kanske är ett bättre val, med tanke på just HDMI och rumskorrigering, än ett analogt Xonar. Eller så har man ett hyfsat rum och bryr sig inte om de högupplösta formaten, och då är ett bra ljudkort en väldigt bra investering, då dom inte är så dyra. Jag ogillar att generalisera, men uppåt 10kkr receivers håller D2t stången riktigt väl.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Vad är egentligen skillnaden på ett internt ljudkort i 1500-kronors-klassen och ett externt ljudkort i samma prisklass??

Är det bara för att det är "coolt" och snyggt att ha alla knappar på bordet att man köper en extern? Eller är ljudkvalitén och kraften av ljudet som produceras också bättre?

Tacksam för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derrelique
Vad är egentligen skillnaden på ett internt ljudkort i 1500-kronors-klassen och ett externt ljudkort i samma prisklass??

Är det bara för att det är "coolt" och snyggt att ha alla knappar på bordet att man köper en extern? Eller är ljudkvalitén och kraften av ljudet som produceras också bättre?

Tacksam för svar!

Det är inte egentligen någon skillnad prestandamässigt mellan två identiska kort med olika gränssnitt. Ett externt kan i vissa fall ha bättre förutsättningar för lite brus, och det kan enkelt flyttas mellan olika datorer, men det är ungefär det.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Däremot dras ju externa DACar med vissa problem via USB.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Däremot dras ju externa DACar med vissa problem via USB.

Vad menar du?

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Låter som att ni har koll här..frågar lite snabbt istället för o dra igång en ny tråd

kör med moderkortet ASUS P5KPL/1600, som enligt speccen har bokstavligen detta ljudet : 8-kanals HD audio CODEC (VIA VT1708B)

Funderar nu på T40 2.0 högtalarna från Creative, kommer ja dra nån nytta av ett externt ljudkort till dessa istället för o köra på de inbygda i moderkortet, eller är Via kretsen rättså hyffsad i jämförelse? De ja e ute efter e lite mer tryck i ljudet, samt snyggare diskant.

Har hört mycket gott om de högtalarna, så ett redigt ljudkort kanske är att föredra, typ nått ASUS Xonar kort?

Ursäktar trådskaparen om ja inkräktar för mkt.

edit: blir nog Audioengine 2 högisar istället för Creative paret.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om