Personlig upplevelse av Z-5500 och några frågor

Permalänk

Personlig upplevelse av Z-5500 och några frågor

Har blandade intryck av logitechs Z-5500. Köpte den 2005 och ser att i princip inget nytt har kommit ut i samma prisklass sedan dess. Den ska även ha behållt sin prislapp (!). Ibland fungerar den jättefint - och jag får stark och klar ljud i alla högtalare. MEN i de allra flesta lägen får jag antingen ljud i enbart center högtalaren, eller bara ljud i fronthögtalarna (men inte centern). Det är fan inte ofta jag hör något från rear-högtalarna. Sen känns det lite primitivt att själv behöva koppla in en slarvig metalltråd mellan högtalarna och subwoofern - och "klämma fast" dom med fästen så att metallytorna (metalltråden i kabeln+subwooferns mottagning) gör kontakt. Är det verkligen ett modernt sätt att överföra ljudinformation via kabel?

När jag kör musikvideo i HD från youtube brukar jag bli nöjd - stark ljud från alla 5 högtalare (och subwoofern så klart), men annars inte.

Jag undrar också om jag kopplat fel. Jag förstår mig inte på formaten. Det finns PLII Music, PLII Movie, 6 Ch Direct, Stereo, Stereo x2. Sen på baksidan finns ju olika sätt att fysiskt koppla kablarna till datorn: bland annat en liten spak som kan skiftas upp och ned där det står "6 ch direct". Sen finns 2 digitala utgångar (coax och optical, varav optical är täckt med plast) och 3 "6 ch direct" utgångar (front, rear, center/sub). Jag har valt att använda "6 ch direct" (med en grön, svart och orange kabel som går till datorn) men vet inte om det finns något bättre sätt att koppla den. Detta löste jag 2005 och sen titta jag aldrig på det mer - men nu är jag ganska irriterad med den minst sagt varierade prestandan.

Ifall du fortfarande inte skulle vara förvirrad så står det olika format på framsidan av kontrollenheten också: Dolby Digital Pro Logic II, THX och DTS 96/24.

Sen i datorspel så vill dom att man ska välja om man har: Dolby Surround, 5.1 discrete, EAX 2, 3 eller 4, eller DirectSound 3D. Det måste väl finnas en som är bättre än alla andra och hur kopplar man för att kunna få nytta av den?? (Använder Windows XP för tillfället, ljudkortet är 7.1 och inbyggt på mitt MSI K8N moderkort från 2005).

Finns det flera olika sätt att med olika kopplingar få bästa ljud? Jag stör mig inte så mycket på ljudkvaliten utan mest på att det ska vara så jävla SVÅRT att alla högtalare alltid ska vara med och ge ljud - inte bara 1 eller 2.

Går det överhuvudtaget att koppla kablarna på ETT sätt och alltid bara ha EN inställning på kontrollenheten och få bäst ljud i alla tre: spel, filmer och musik???

Vad tycker ni om detta ljudpaket? Går det att få ut JÄMN prestanda på nått sätt och hur lyckades ni?? Någon här som uppgraderat eller gått tillbaka till 2.1 och blivit mer nöjd?

Mycket tacksam på förhand!

Permalänk
Medlem

kör med digital sladd från datorn till ljudsystemet. annars kan du köra stereo x2 om du vill ha musikljud i alla högtalare. vilka inställningar använder du för tillfället på ljudet då du enbart får ljud i centern alternativt frontarna ?

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk

I mina logitech högtalare kör jag olika lägn beroende på vad jag gör
Men för det mesta kör jag 6ch direct då mitt stenålders sondblaster live automagiskt skickar ljud till både fram och bak, det är tur för min förstärkare har inte stereox2, det försvann när mina förra gick sönder och jag fick nya i utbyte

Centern och LFE kanalen används bara i filmer och dataspel med äkta 5.1 ljudspår och det vet jag om så det stör mig inte.
Måste man prompt ha ljud genom alla högtalare när man lyssnar på musik så är det ju bara o slå på dubbeld prologic2 music och justera runt lite i inställningarna, bland annat hur "bred" centern ska vara

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Ville bara säga att jag skrev fel i första inlägget - de färgade kablarna från kontrollenheten går till DATORN och kommer alltså inte från subwoofern.

Flink87, fick du köpa en extra digital sladd till systemet för att koppla den till datorn och behövde du bara en? Vilket slags ljudkort måste man ha för att ha stöd för digitala kablar?