Permalänk
Medlem

Tystaste chassit?

Är sugen på att uppgradera mig, och då jag prioriterar ett en tyst dator ganska högt funderar jag på om ni har nå tips på bra chassin som är tyst och bra luftflöde genom som jag tänker är den bidragande faktor till att man slipper ha fläktarna på höga varv

ett jag funderar på är
Cooler Master Sileo 500

och det andra
Lian Li PC-6070B V2 Silent

någon som har erfarenhet av de båda?

vem är bäst på att vara tyst? och vem finns det mest plats i? (om det får plats med stort grafikkort tex.) mest praktisk?
kom med förslag!

Permalänk

annars ta ett valfritt chassi och köpt till dämpningsmattor
det vad jag hade själv gjort allafall det är bara att klippa till bitar till chassit

https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/be-quiet--lj...

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Köp ett cooler master stormsniper
https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/cooler-maste...

Köpte ett precis, mkt rymligt, stora fläktar och låter ingenting på låga varv.
Rekommenderas.

Visa signatur

Sabertooth p67, I7 2600K, Corsair Vengence 1600 4x4Gb, Corsair H70 kylare, 6950 2GB, Corsair Force GT 120GB OS, Velicoraptor 300GB Spel, 6,5 TB Blandade HDD.

Permalänk
Medlem

cooler master cosmos 1000

Tyst, mycket stort, ljuddämpat etc

(Har dock inte det själv för närvarande, men tänkte ha det i min kommande dator om två månader)

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Vad för hårdvara ska du ha i datorn? Det spelar ju rätt stor roll.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Hedersmedlem

Lian Li utan att tveka, sån sinnesjuk kvalitet så du blir nästan tårögd. Så vackert är det.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Jag har ett Lian Li PC-6070B V2 Silent , mycket tyst men ganska så litet så inget jag rekommenderar om du har ett långt grafikkort. Det lär få plats men då kan du inte ha nån hårddisk där.

Letar själv efter ett chassi till min speldator, men alla 'gamerchassi' jag sett är ganska så fula. Börjar misstänka att det inte finns några stilrena och snygga chassin för oss med långa grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MB76
Jag har ett Lian Li PC-6070B V2 Silent , mycket tyst men ganska så litet så inget jag rekommenderar om du har ett långt grafikkort. Det lär få plats men då kan du inte ha nån hårddisk där.

Uhm jasså? Då måste ja haft en jäkla tur då fick plats med både ett 9800GTX+ å nu ett GTX 260 (~27cm)

Du kanske missa att man kunde vända på hårddiskburen? Ja antar de eftersom du inte nämde de, men nu vet du

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk

Nexus caterpillar

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

mjo, de får ju plats men känns tajt. Inte testat att vända på hårddiskburen (får erkänna att jag glömde bort att man kunde göra så, då jag inte gillar att ha hdd på det hållet).

Permalänk

Alla chassin är tysta. Det är fläktarna som låter...

Permalänk

Jag har tittat mycket på Cooler Master Sileo 500.... och ett fläktlöst nätaggregat. Men tydligen så är väggarna bara 0.5 mm tjocka på sidorna. Vilket känns billigt. Ungefär hälften av vad Nexus Edge har.

Lian Li ska däremot inte vara kända för särskilt tysta burkar - mest bara att dom är "kvalitet". Massa vibrerande aluminiumplåt och sånt.

Men jag har hört att hårddisklösningen i Sileo 500 inte är så bra.

Jag letar själv efter "tystaste chassit". Alla skriver bara "MIN ÄR TYSTAST". Självklart borde man höra från nån som har upplevt flera olika.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matt76
cooler master cosmos 1000

Tyst, mycket stort, ljuddämpat etc

(Har dock inte det själv för närvarande, men tänkte ha det i min kommande dator om två månader)

Har ett Cosmos, och det är INTE tyst original, fläktarna låter ganska högt.
Men med nya fläktar så kanske det blir tyst, får väl se sen när jag köper nya komponenter.
Är lite orolig över kylningskapaciteten bara, så den endast har en insugsfläkt.
Dock ska det ju sugas in luft vid grafikkorten av undertrycket som blir av alla utsugsfläktar, men vetetusan hur bra det funkar i praktiken.. :/

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derrelique
Lian Li ska däremot inte vara kända för särskilt tysta burkar - mest bara att dom är "kvalitet". Massa vibrerande aluminiumplåt och sånt.

Har du en källa för ditt påstående? Ja måste fått ett måndags ex då, min är ungefär lika tyst som en laptop.. aja ibland ska man ha tur när man köper Lian li

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrik433
annars ta ett valfritt chassi och köpt till dämpningsmattor
det vad jag hade själv gjort allafall det är bara att klippa till bitar till chassit

https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/be-quiet--lj...

ja det har jag också spanat in:) men tänkte om man kunde hitta ett redan gedigert chassi med tjock plåt och bra luftflödesmöjligheter så kunde man köpa även sånt där

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
Lian Li utan att tveka, sån sinnesjuk kvalitet så du blir nästan tårögd. Så vackert är det.

Ja men är det lika tyst som det är vackert? är det inte tunt aluminium? hmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MB76
Jag har ett Lian Li PC-6070B V2 Silent , mycket tyst men ganska så litet så inget jag rekommenderar om du har ett långt grafikkort. Det lär få plats men då kan du inte ha nån hårddisk där.

Letar själv efter ett chassi till min speldator, men alla 'gamerchassi' jag sett är ganska så fula. Börjar misstänka att det inte finns några stilrena och snygga chassin för oss med långa grafikkort.

Kan du ta lite kort på det både inne å ute och posta hit? eller skicka privat till min mail?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Alla chassin är tysta. Det är fläktarna som låter...

jag hålla med dig.

Visa signatur

Ny dator, Moderkort: Asus Z170-A cpu: intel 6700k 4.8 ghz Kylare: Corsair h105 Ram minne: Corsair 16gb 2400mhz Grafikkort: Nivida Gainward 680gtx 2gb, sdd 2 st, hdd 3st, nätaggregat Evga supernova 750 watt, Chassi: Fractal arc xl

Dator fd den dog. 2008-2015 rip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derrelique
Jag har tittat mycket på Cooler Master Sileo 500.... och ett fläktlöst nätaggregat. Men tydligen så är väggarna bara 0.5 mm tjocka på sidorna. Vilket känns billigt. Ungefär hälften av vad Nexus Edge har.

Lian Li ska däremot inte vara kända för särskilt tysta burkar - mest bara att dom är "kvalitet". Massa vibrerande aluminiumplåt och sånt.

Men jag har hört att hårddisklösningen i Sileo 500 inte är så bra.

Jag letar själv efter "tystaste chassit". Alla skriver bara "MIN ÄR TYSTAST". Självklart borde man höra från nån som har upplevt flera olika.

hehe, jo så känns det lite som men lian li är rätt snygg lixom Sileo 500.
kolla här om lian li
https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/lian-li-pc-6...
- Nya chassifötter med exklusivt utseende och mjuk, vibrationsisolerande gummi.
skulle kanske funka? å så köper man till lite mer isolering och kastar in? samt byter ut till Noctua-fläktar.
kanske även kastar in hårddisken i en sån här låda
http://www.kylning.com/product_info.php/cPath/137_90/products...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Alla chassin är tysta. Det är fläktarna som låter...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vetej
jag hålla med dig.

ja chassin i sig låter inget...men vissa är mer eller mindre bra på att dämpa ljud och lämpliga att bygga ett tyst system i (det sistnämna tänkte jag på hur bra luftflödet funkar i ett chassit...ju sämre desto mer måste fläktarna gå)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nyGG
Kan du ta lite kort på det både inne å ute och posta hit? eller skicka privat till min mail?

Mitt Lian LI 6070B SE: (tog bort lite fläktgaller )

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Mitt Lian LI 6070B SE: (tog bort lite fläktgaller )

ah nice, så det ska gå att vända på "hårddisk-racket/buren" där inne i chassit, så kontakterna på hårddiskarna pekar mot långsidan? så man då får in längre grafikkort?
nåja verkar inte vara så jättetrångt i det där ändå i värsta fall får man väl ta bort hdd-buren och skruva fast disken där uppe om det är så viktigt:P

sen fundera jag på om det är filter vid luftinsuget?

du får gärna ta lite bilder på chassit som det är också finns väldigt klent med bilder på det där chassit, fota front, öppna front luckan å fota baksidan å på sidan, hade vart snällt

btw, har du Version 1 eller version 2 av det där chassit? tänkte om du fick med isolering i ditt chassi...tänkte eftersom det står Silent Miditower, den ska vara tyst, men vad gör den tyst?
https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/lian-li-pc-6...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nyGG
ah nice, så det ska gå att vända på "hårddisk-racket/buren" där inne i chassit, så kontakterna på hårddiskarna pekar mot långsidan? så man då får in längre grafikkort?
nåja verkar inte vara så jättetrångt i det där ändå i värsta fall får man väl ta bort hdd-buren och skruva fast disken där uppe om det är så viktigt:P

sen fundera jag på om det är filter vid luftinsuget?

du får gärna ta lite bilder på chassit som det är också finns väldigt klent med bilder på det där chassit, fota front, öppna front luckan å fota baksidan å på sidan, hade vart snällt

btw, har du Version 1 eller version 2 av det där chassit? tänkte om du fick med isolering i ditt chassi...tänkte eftersom det står Silent Miditower, den ska vara tyst, men vad gör den tyst?
https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/lian-li-pc-6...

Bah precis kopplat ihop allt å ställt tillbaka de.

* Ja de går å vända på hårdiskburen så kontakterna pekar utåt

* Ja de sitter ett filter vid insuget (fronten) Du ser de på första bilden. De kan ltas loss genom 2 tumskruvar.

* De finns, såvitt ja vet bara en SE version, den andra ser snarlik ut, men de ser man på fötterna samt att den har 2 80mm fläktar fram istället för en 120 mm.

* Den är ljudisolerad på båda sidoplåtarna, samt ljudisolerande tätningslister runt frontdörren.

Ska googla lite efter bilder, brb:

Första versionen: http://www.cluboc.net/REVIEWS/cases/lian_li/pc-6070b/index.ht...

Version 2: http://www.dustinhome.se/pd_5010111551.aspx

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Hänger du upp diskarna i Sileo så kommer den vara tystast. Så länge du inte kör SLI/Crossfire X så kommer kylningen räcka.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Bah precis kopplat ihop allt å ställt tillbaka de.

* Ja de går å vända på hårdiskburen så kontakterna pekar utåt

* Ja de sitter ett filter vid insuget (fronten) Du ser de på första bilden. De kan ltas loss genom 2 tumskruvar.

* De finns, såvitt ja vet bara en SE version, den andra ser snarlik ut, men de ser man på fötterna samt att den har 2 80mm fläktar fram istället för en 120 mm.

* Den är ljudisolerad på båda sidoplåtarna, samt ljudisolerande tätningslister runt frontdörren.

Ska googla lite efter bilder, brb:

Första versionen: http://www.cluboc.net/REVIEWS/cases/lian_li/pc-6070b/index.ht...

Version 2: http://www.dustinhome.se/pd_5010111551.aspx

haha ok, det är lugnt ändå...tack så mycket för informationen och engagemanget ändå vart ett sådant chassi, helnöjd!