Permalänk
Medlem

Formatering rörande flera partitioner.

Hej!

Eftersom min storebror har massa virus och malwaren på sin dator vill jag nu efter 2 dagars kämpande formatera hårddisken.

Jag har lagt upp partitionerna på följande sätt:

C:Windows
D: tom
E:Program
F:Filer

Jag vill enbart formatera C och E. Jag Skall alltså ta bort C och E, och sedan installera xp pro på C. Det jag undrar är vilka komplikationer som kan uppstå då jag efter formateringen vill gå in I F och leta upp filer som vanligt.

Jag har också installerat drivrutinerna för Lan/Ljud och grafikkortet i F och undrar om jag hellre skall installera om drivrutinerna helt då de kan ha lagt filer i C som då har formaterats.

Efter formateringen skall jag i windows gå in i Den här Datorn och formatera E?

Permalänk

Drivrutiner måste du installera på nytt.

Om F: får en annan enhetsbeteckning efter os installation, kan du ändra tillbaka den här: (gäller XP, vet inet hur det är i Vista och Win7)
kontrollpanelen -> administartionsverktyg -> datorhantering -> diskhantering

Varför hålla på och bråka med massa partitioner?

C: os, aplikationer, spel...etc
D: Lagrings utrymme

Permalänk
Medlem

Bör jag köra backup på F?

Permalänk
Medlem

skall jag göra en backup för F?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Borde inte bumpa trådarna!.

En backup på allt man vill ha kvar är alltid att rekommendera, så gör du en backup.

jag kör

C:\ Windows7
E:\ program & spel
F:\ other

Bara för att hålla isär allt.

Permalänk
Medlem

Måste bara skriva det sista:

Jag har ändrat stringvärde på vart filerna på skrivbordet hamnar, ändrat så att alla installerade program automatiskt skall komma till E. Jag har också lagt över swapfilen till en ramdisk.

Kommer allt gå utan problem?

Permalänk
Vila i frid

Innan du gör dig ovän med din bror - köp en 1TB disk och gör backup på rubbet. Disken kan ni sen samsas om att göra backup till av viktiga data.