Permalänk
Medlem

Ny dator och råd

Tjena!

Är ny till det här forumet även om jag har läst lite trådar har jag inte varit medlem tidigare, men nu behöver jag era råd inför köpet av en ny dator.

Jag fick i födelsedagspresent en helt ny dator, jag får välja delar fritt svårt att få det bättre än så. Det jag vill ha är lite råd om vad som är onödigt dyrt o vad man ska ligga på annars. Släng ut er drömdator eller liknande, dock inte det värsta värsta som är 200% dyrare än det näst bästa o bara 5% bättre ;).

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Goddag!

Helt okej present. Jag har ju ingen aning om vilken prisklass du vill ligga?
Detta paketet är det jag tänkt skaffa, kanske ändrar lite precis innan.

Observera att det inte är någon skärm med i paketet...

Permalänk
Medlem

Välkommen till SweC sprekkt!

Här är lite förslag kolla priser på prisjakt, rek. dock Inet.se med SweC fri frakt kampanj!
Lian Li PC-K56
Corsair 650W
DVD Brännare rek. Samsung
Intel i7 860 alt. i5 750
Moderkort s1156 rek. Gigabyte, Asus, ASRock, Foxconn, Du väljer själv om du vill ha SLI/CF med på brädan.
DDR3 1333/1600Mhz Corsair XMS el. OCZ
Western Digital Black valfri storlek rek. 500/750GB
ATI HD4890 1GB rek. att vänta på DX11 korten som kommer nu i oktober antagligen.

ca Pris totalt 9000-10000kr

Jag rekommenderar dock inte AMD då nya Intel i5/i7 piskar den i alla tester och kostar lika mycket, i5 t.ex. presterar ca 20% bättre än 940 AMD och ligger i samma prisklass dock kommer inte Intels ny processorer förren den 6 september.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Jo intel i7 hade jag väl mer eller mindre bestämt mig för eftersom jag hört att den skulle vara bättre. Ville bara få det konfirmerat. Prisklassen spelar inte så stor roll men under 15000 är alltid ett plus, men mellan 10-12k är nog det jag siktar på iaf.

Behöver inte ha en asstor HDD btw.

Vill att datorn ska hålla för d3 och sc2 i framtiden.

Permalänk
Medlem

Om du inte kan vänta!
Vill du komma ner i pris kan du ta bara ett GTX275 istället.

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem

här är ett lite billigare paket, dock presterar det MYCKET likt de övre paketen!
alt kanske är att vänta på i5 som släpps om ca 3veckor

Visa signatur

"You have enemies? Good. That means you´ve stood up for something, sometime in your life." - Winston Churcill

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p3nt0s
här är ett lite billigare paket, dock presterar det MYCKET likt de övre paketen!
alt kanske är att vänta på i5 som släpps om ca 3veckor

http://i25.tinypic.com/35k1jwi.jpg

ett mycket prisvärt paket, köp till en 24 tummar skärm som klarar av 1920*1200 upplösning och du kommer bli mycket nöjd

att lägga till är kanske en processorkylare.
personligen skulle jag bytt chassit till ett lian li v2 silent, det kyler mycket bra och är tyst

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem

Det här hade jag satsat på, lite över dina 12000kr men helt klart värt det enligt mig. Alt. så kan du byta ner dig till en mindre hdd ifall du inte behöver 500gb samt en vertex på 30gb ifall du tycker det räcker.

Visa signatur

Dator: i3-4150 • 270X • H87M-G43 • EVO 840 • Bitfenix Phenom
HTPC: Asus E35M1-I Deluxe Fusion • WD Green • Silverstone SG05BB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av az1e
http://data.fuskbugg.se/skalman01/burk1.JPG

Det här hade jag satsat på, lite över dina 12000kr men helt klart värt det enligt mig. Alt. så kan du byta ner dig till en mindre hdd ifall du inte behöver 500gb samt en vertex på 30gb ifall du tycker det räcker.

Folk säger att man inte ska ta Sparkles kort, eftersom det blåser ut den varma luften i chassit istället för ut ur det, på baksidan.

Jag hade också hellre tagit tex 2x HD4890 och varit utan en SSD, men jag vet inte riktigt...

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp! beställningen åker iväg i veckan