GUIDE: Installera XP-drivers i Windows 7

Permalänk

GUIDE: Installera XP-drivers i Windows 7

Här kommer jag med en liten guide där jag visar hur du installerar Windows XP, 2000 osv drivers i windows 7 funkar gör det med.

1. Installera drivern för Windows XP, 2000 osv. Grafik, ljud, eller vad som helst tror jag ska funka

2. Packa upp arkivet till en mapp

3. Gå till kontrollpanelen

4. Välj enhetshanteraren

5. I detta fall installerar jag en grafikdriver, så jag högerklickar på "standard vpa graphics" eller liknande och väljer UPPDATERA DRIVRUTIN

5. Tryck på "Välj drivrutinsprogramvara som redan finns på datorn"

6. Leta upp mappen som du packade upp

7. Installera och sedan starta om datorn

8. KLART

Det funkade för mig, dock har jag inte testat om det funkar med ljuddriver osv.
Borde funka?

Problem? Skicka

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Xp drivrutiner på windows 7... Får vi se det bevisat ?

Drivrutiner till ett annat os som inte riktigt har stöd för dem kan orsaka div. problem och en ostabil dator.

Som sagt, bevisa't först tack

Permalänk
Medlem

Windows 7 är ju delvis bakåtkompatibelt med gamla drivrutiner. Dock mest med Vista-drivrutiner där de flesta fungerar (dock tappar man optimeringar som gjorts för Windows 7 naturligtvis). I Vista fungerade ju vissa drivrutiner från XP också, ibland med nedsatt funktionalitet så antar att det är samma typ av enklare drivrutiner som fungerar i Windows 7 också.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att det kan visa sig vara en mycket dålig idé...

Vista drivrutiner brukar fungera, men Vista är samma kärna och nästan samma operativsystem.

Jag kan tänka mig att det finns stor risk att XP drivrutinerna förstör och orsakar ostabilitet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Hur skiljer sig guiden från att installera drivrutiner i vanliga fall? Sådär gör jag alltid. Och som sagt, XP drivrutiner funkar ytterst sällan i Windows 7.
Definitivt inte när man kör 64 bits versionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kj_bassplayer
Hur skiljer sig guiden från att installera drivrutiner i vanliga fall? Sådär gör jag alltid. Och som sagt, XP drivrutiner funkar ytterst sällan i Windows 7.
Definitivt inte när man kör 64 bits versionen.

Det är mest ett sätt att gå förbi alla OS-spärrar i installers etc. skulle jag tro.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Här kommer jag med en liten guide där jag visar hur du installerar Windows XP, 2000 osv drivers i windows 7 funkar gör det med.

1. Installera drivern för Windows XP, 2000 osv. Grafik, ljud, eller vad som helst tror jag ska funka

2. Packa upp arkivet till en mapp

3. Gå till kontrollpanelen

4. Välj enhetshanteraren

5. I detta fall installerar jag en grafikdriver, så jag högerklickar på "standard vpa graphics" eller liknande och väljer UPPDATERA DRIVRUTIN

5. Tryck på "Välj drivrutinsprogramvara som redan finns på datorn"

6. Leta upp mappen som du packade upp

7. Installera och sedan starta om datorn

8. KLART

Det funkade för mig, dock har jag inte testat om det funkar med ljuddriver osv.
Borde funka?

Problem? Skicka

Tja ! gjorde allt som stog i din guid, men det fungerade ej för mig, kan det bero på att jag har win 7, 64 och försöker installera drivrutiner till en cam som bara har drivrutiner för xp 32 ? tacksam för hjälp

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen