Internet krånglar på macbook

Permalänk

Internet krånglar på macbook

Hejsanhejsan

Köpte en macbook idag. Begagnad från augusti 2008 2.1 Ghz.

Iallafall, idag när jag kom hem med datorn installerade jag om OSX 10.5.8.
Jag försökte ansluta till mitt trådlösa nätverk, men det fanns inte med i listan? I listan fanns däremot alla förutom mitt nätverk. Jag kopplade in en sladd och allt funkade frid och fröjd. Jag loggade in på routerns sida och kollade lite.

Jag ändrade TILL wireless mode 54G-only istället för 54G-auto.
Nu kommer nätverket upp i listan för trådlösa nätverk. Jag skrev in mitt lösenord och jag kom in. Men nu går det FRUKTANSVÄRT segt att surfa. Med min andra dator, IBM thinkpad x61 går de snabbt som vanligt. Men med macbooken tar det över minuten att komma in på aftonbladet.se

Någon som vet var felet sitter?

Jag är ny inom macvärlden så hälsa mig välkommen med ett svar som löser mitt problem!!!

MVH UAP

Permalänk
Medlem

Mycket konstigt eftersom mac's brukar funka bättre med trådlösa nätverk än PC's

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Jag misstänker nästan att det är macen som är problemet?

När jag sitter i soffan i vardagsrummet hittar jag alla nätverk. Men flyttar jag mig 2 meter vänster till en fåtölj kommer inte några upp? FLyttar jag sedan tillbaka hittar den alla nätverk igen??? Kan tilläga att routern bara är ca 5 meter ifrån fåtöljen och soffan.

För mig låter problemet helt ofattbart. Kan det vara någonting i min lägenhet som ligger och stör?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uberanton
Jag misstänker nästan att det är macen som är problemet?

När jag sitter i soffan i vardagsrummet hittar jag alla nätverk. Men flyttar jag mig 2 meter vänster till en fåtölj kommer inte några upp? FLyttar jag sedan tillbaka hittar den alla nätverk igen??? Kan tilläga att routern bara är ca 5 meter ifrån fåtöljen och soffan.

För mig låter problemet helt ofattbart. Kan det vara någonting i min lägenhet som ligger och stör?

Låter väldigt märkligt. Du har ingen bekant som också har en Macbook som kan komma och provköra lite i ditt nät? Antingen så beror det på accesspunkten/routern eller din Mac, ett första steg hade ju varit att försöka ta reda på vilket.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Jag har aldrig haft problem med några utav mina Macar, låter mer som om du köpt en felande dator. Det är dock inte helt säkert att det är fel på den utan det kan t.ex vara din mikrovågsugn eller en tjock vägg som stör.

Kolla upp så du inte har låst Mac-adressen i routern.

Permalänk
Medlem

Verkligen skumt, jag fick exakt samma problem med min Macbook Pro 15" senaste modellen när jag installerade senaste uppdateringen.
Det var som att surfa med modem igen, allt gick ruskigt långsamt.
Lösningen var att installera om OSX så funkade det fint igen!

Permalänk
Avstängd

Nu blir jag faktiskt lite upprörd. Är det -aldrig- en Macs fel att något strular? Det fungerar med en Thinkpad men inte med en Mac, hur kan det då vara accesspunkten eller routern som strular? Allvarligt, att be Mac-folk om felsökningshjälp är som att be en extremist göra en verklighetsbeskrivning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Nu blir jag faktiskt lite upprörd. Är det -aldrig- en Macs fel att något strular? Det fungerar med en Thinkpad men inte med en Mac, hur kan det då vara accesspunkten eller routern som strular? Allvarligt, att be Mac-folk om felsökningshjälp är som att be en extremist göra en verklighetsbeskrivning.

Huh? Har inte både Myrkel och Speedy Gonzales påtalat att det är Macen som kan vara problemet?

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keishi
Huh? Har inte både Myrkel och Speedy Gonzales påtalat att det är Macen som kan vara problemet?

Jag också, antingen är det routern eller macen. Svårare än så är det inte, förmodligen är det något konsigt med macen eftersom Thinkpaden fungerar.. men det kan också vara någon form utav kompatibilitetsproblem så därför tipsade jag om att prova med en annan Mac om det var möjligt.

Damodred, ta och räkna till tio.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)