Köpa i7 920 idag, eller vänta på i5 ?

Permalänk
Medlem

Köpa i7 920 idag, eller vänta på i5 ?

Hej!

Läste lite om tester på den asiatiska marknaden rörande intel´s nya processorer, och kan då inte låta bli att ställa följande fråga;

-Skall jag köpa i7 920 idag eller vänta på i5 ?

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Vänta tills directx 11 korten har börjat komma ut på marknaden och avgör då om du ska ha 920:an eller ej. Datorn du har idag duger gott ett tag till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rengch
Vänta tills directx 11 korten har börjat komma ut på marknaden och avgör då om du ska ha 920:an eller ej. Datorn du har idag duger gott ett tag till

Jag använder inte min dator till spel... ^^

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Hedersmedlem

Vad använder du din dator till då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
Jag använder inte min dator till spel... ^^

Varför ska du då ha en ny processor?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Om du använder mycket processorkrävande program så kör på en i7 om du vill lägga ut så mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Om det är encoding / rendering etc så skulle jag vänta helt enkelt. Tycket det du har nu är tillräckligt för ett tag framöver. Dvs inte värt att lägga så mycket pengar för det prestandan som man får just nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Vad använder du din dator till då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Varför ska du då ha en ny processor?

Jag startade inte denna tråd för att analysera/diskutera användningsområdet för min dator.
Då de prelimenära testerna från den asiatiska marknaden är såpass bra, så finner jag mig helt plötsligt lite rådvill. Vilket då fick mig att starta denna tråd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Om du använder mycket processorkrävande program så kör på en i7 om du vill lägga ut så mycket pengar.

Det låter bra..^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tessa
Om det är encoding / rendering etc så skulle jag vänta helt enkelt. Tycket det du har nu är tillräckligt för ett tag framöver. Dvs inte värt att lägga så mycket pengar för det prestandan som man får just nu.

Ja, det låter vettigt
Får väl nu bara hoppas att jag även kan hitta en bräda med många sata kontakter också

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
Jag startade inte denna tråd för att analysera/diskutera användningsområdet för min dator.

Ja du får ursäkta att jag undrar, men så är det ju när man undrar något som TS inte tar upp.
Tyvärr kan jag inte läsa tankar, iaf inte än

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Ja du får ursäkta att jag undrar, men så är det ju när man undrar något som TS inte tar upp.
Tyvärr kan jag inte läsa tankar, iaf inte än

Helt mitt fel, jag skulle ha varit mer informativ i mitt första inlägg, sorry

Jag vet att jag inte är den ende som går i dessa tankar idag. Många väljer tex Phenom eller som jag själv, nästan är på gränsen till att beställa en i7 920.
Men när man nu ser de första resultaten på i5, så blir man minst sagt tveksam. Och man vill ju ha så bra valuta som möjligt för pengarna

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Alltså jag förstår inte grunden på denna tråd igentligen.

Du säger att du inte använder datorn till spel. Alltså pratar vi grafik/redering eller något. Anting gör du det på lekman nivå eller så tjänar du pengar på det.

Situation1:

Du tjänar pengar på det. Då kostar det dig att ligga efter så du köper en I7 920 idag för dålig produktivitet är dyrt. Du tjänar igen stålarna på några dagar (kanske 1 t.o.m) och thats it.

Situation2:

Du är på lekman nivå. Du sitter på en Q6600 som har funnits i snart 3 år. Att ens tänka tanken på att köpa en plattform med mindre än 2 veckor kvar till releasen av en ny annan generation är som att stoppa högerhanden i en köksmixxer och sniffa wasabi samtidigt

Bara mina tankar.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Alltså jag förstår inte grunden på denna tråd igentligen.

Du säger att du inte använder datorn till spel. Alltså pratar vi grafik/redering eller något. Anting gör du det på lekman nivå eller så tjänar du pengar på det.

Situation1:

Du tjänar pengar på det. Då kostar det dig att ligga efter så du köper en I7 920 idag för dålig produktivitet är dyrt. Du tjänar igen stålarna på några dagar (kanske 1 t.o.m) och thats it.

Situation2:

Du är på lekman nivå. Du sitter på en Q6600 som har funnits i snart 3 år. Att ens tänka tanken på att köpa en plattform med mindre än 2 veckor kvar till releasen av en ny annan generation är som att stoppa högerhanden i en köksmixxer och sniffa wasabi samtidigt

Bara mina tankar.

Där har vi det, Heureka!

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
Jag startade inte denna tråd för att analysera/diskutera användningsområdet för min dator.

Fin attityd. Oo

Användningsområdet har ALLT med denna diskussion att göra.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Oavsett vad du gör.

Vänta

Permalänk
Avstängd

Eftersom TS inte vill delge vad processorn skall nyttjas till, så är de ganska svårt om inte ens omöjligt att rekomendera något!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
bla bla

Om du ska ha hjälp så får du säga vad du använder datorn till. Det är inte konstigare än så, och du kan nog inte räkna med hjälp om du bara säger "den eller den?".
Tänk om jag skulle fråga "behöver jag en kraftfull dator" men sen avfärda alla frågor som handlar om vad jag ska använda den till?

Permalänk

brors väl på lite om du är ute efter tre kanals minnen osv, i5 kommer ju bara supporta 2 kanals.

min lillebror ska köpa en ny dator och jag har rådgett honom att vänta på i5. 4x2 gig 2kanals minne lär räcka ganska långt ett bra tag framöver i alla fall så är nog ingenting att oroa sig över.

vänta du.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk

Han kanske varken renderar (eller whatever) eller spelar?
Finns faktiskt såna människor också..

Men bara för det behöver man väl inte sitta med en 10 år gammal skitdator.
Jag känner en snubbe som varken spelar eller renderar men han har typ en värstingdator, i7 920, GTX295 etc, dessutom byter han sina komponenter som kalsonger, han byter chassi, grafikkort, moderkort, och allt lite titt som tätt.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Han kanske varken renderar (eller whatever) eller spelar?
Finns faktiskt såna människor också..

Men bara för det behöver man väl inte sitta med en 10 år gammal skitdator.
Jag känner en snubbe som varken spelar eller renderar men han har typ en värstingdator, i7 920, GTX295 etc, dessutom byter han sina komponenter som kalsonger, han byter chassi, grafikkort, moderkort, och allt lite titt som tätt.

Då är han helt slut i huvudet eller har bara onödigt mycket pengar för det där du beskriver är bara ren idioti. Finns bättre saker man kan lägga de pengarna på, Rädda barnen t.ex.

Nej man behöver inte sitta på en tio år gammal dator bara för att man inte "renderar" eller spelar men man måste inte sitta på en Core i7, en Core i3 kommer troligen vara fullt tillräcklig.

Det är ingen som kommer hem till en och delar ut medaljer för att man skor hårdvaruföretagen helt i onödan.

Ursäkta om jag förolämpade dig eller din kompis men detta är helt ogripbart för mig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Han kanske varken renderar (eller whatever) eller spelar?
Finns faktiskt såna människor också..

Men bara för det behöver man väl inte sitta med en 10 år gammal skitdator.
Jag känner en snubbe som varken spelar eller renderar men han har typ en värstingdator, i7 920, GTX295 etc, dessutom byter han sina komponenter som kalsonger, han byter chassi, grafikkort, moderkort, och allt lite titt som tätt.

Enda du markerade var att din polare anting slösar pengar han kunde lagt på annat i en datorn han inte utnytjar. Eller att hans fassa e ruggigt tät o killen vill
ha en jätte e-penis?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Varken renderar eller spelar, men som utvecklar mjukvara?

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk

Ja kanske använder han datorn till att porrsurfa, men fortfarande vi kan inte göra något om han inte säger vad han ska ha datorn till... Men jag kan dra lite grejer:
e-penis: i7
rendera: i7
spel: i5
porrsurfa: intel celeron

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
spel: i5

- i7 funkar minst lika bra till spel, om inte bättre när de konkurrerar i samma frekvenser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- i7 funkar minst lika bra till spel, om inte bättre när de konkurrerar i samma frekvenser.

Den absolut intressantaste frågan just nu är egentligen: Hur bra klockar i5?

Alla primära siffror är... tja... inte helt tillförlitliga. Men om det visar sig att i5 lätt kan klockas till 4.4 GHz (likvärdigt med att i7 920 D0 lätt kan klockas till 4.0 GHz stabilt med luft, och Q6600 G0 lätt kan nå 3.6 GHz) så kan det bli riktigt, riktigt vasst.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Ja kanske använder han datorn till att porrsurfa, men fortfarande vi kan inte göra något om han inte säger vad han ska ha datorn till... Men jag kan dra lite grejer:
e-penis: i7
rendera: i7
spel: i5
porrsurfa: intel celeron

i7 850/860 på LGA 1156 är riktad till spel. Den är lika snabb som i7orna på 1366 i spel.

Säg såhär istället

Socket 1366 = E-penis/Renderera
Socket LGA1156 = Poweruser/spelare
AM2/3 = Office/Firefox och enklare applicationer som pinball och kalykylatorn

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- i7 funkar minst lika bra till spel, om inte bättre när de konkurrerar i samma frekvenser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
i7 850/860 på LGA 1156 är riktad till spel. Den är lika snabb som i7orna på 1366 i spel.

Säg såhär istället

Socket 1366 = E-penis/Renderera
Socket LGA1156 = Poweruser/spelare
AM2/3 = Office/Firefox och enklare applicationer som pinball och kalykylatorn

Sorry, tänkte inte på att LGA1156 var i7 också. Men fortfarande, en i5 räcker lugnt till spel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Då är han helt slut i huvudet eller har bara onödigt mycket pengar för det där du beskriver är bara ren idioti. Finns bättre saker man kan lägga de pengarna på, Rädda barnen t.ex.

Nej man behöver inte sitta på en tio år gammal dator bara för att man inte "renderar" eller spelar men man måste inte sitta på en Core i7, en Core i3 kommer troligen vara fullt tillräcklig.

Det är ingen som kommer hem till en och delar ut medaljer för att man skor hårdvaruföretagen helt i onödan.

Ursäkta om jag förolämpade dig eller din kompis men detta är helt ogripbart för mig.

Jo jag håller faktiskt med om att han är helt slut i huvudet
Antar att han bara vill ha en stor e-penis.

Permalänk
Avstängd

Skall ni fortsätta denna onödiga diskussion så kör vidare med PM istället.

Jag tycker vi inväntar vad TS har för svar och så istället för att kasta skit.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Om du använder mycket processorkrävande program så kör på en i7 om du vill lägga ut så mycket pengar.

Så mycket pengar? Vad blir prisskillnaden egentligen? Runt en 1000 lapp?

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem

Beror på hur man ser det. Man måste ha 3 matchade minnen till Socket 1366 och dyrare moderkort. Men 1366 moderkorten har faktiskt tappat en del i pris så det börjar inte bli så jääääte stor skillnad.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs