S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl [Version 2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
psst...jag vill ha det till Clear Sky också - för att kunna njuta av "det lilla extra"

Carrymod finns, men NS var inte lika passande för Clear Sky. Får se vart de tar den tredje uppföljaren, vad jag förstår så tar de bort factionwars, vilket är en stor förutsättning att storyn kan bli mer styrd.

Till er som ännu inte testat Stalker. Jag kan rekommendera att först se filmen Stalker från 1979, sedan sätta sig in i tjernobylolyckan, P3 gjorde exempelvis en intressant dokumentär om det vid 20-årsdagen. Därefter spela Shadow of Chernobyl och gå vidare till Clear Sky. Man får ut så mycket mer av storyn om man har lite bakgrund till hela händelsen.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Jag vet - jag har carrymod och ett antal texturmoddar aktiverade i samma gamedata.

Filmen Stalker är riktigt cool - har sett den ett antal gånger faktiskt

Packat och klart gjorde en resa dit också - man känner igen sig så mycket från spelet att det nästan känns som att man varit där

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Har funderar länge på att ta och köpa och spela igenom detta spelet, vad tycker ni är det ett bra spel med skön story och upplevelse rent generellt ?

Visa signatur

M'kay !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Carrymod finns, men NS var inte lika passande för Clear Sky. Får se vart de tar den tredje uppföljaren, vad jag förstår så tar de bort factionwars, vilket är en stor förutsättning att storyn kan bli mer styrd.

Till er som ännu inte testat Stalker. Jag kan rekommendera att först se filmen Stalker från 1979, sedan sätta sig in i tjernobylolyckan, P3 gjorde exempelvis en intressant dokumentär om det vid 20-årsdagen. Därefter spela Shadow of Chernobyl och gå vidare till Clear Sky. Man får ut så mycket mer av storyn om man har lite bakgrund till hela händelsen.

Har filmen men har inte haft tid att se den Sen så kan jag hela chernobyl storyn utan till, det är därför jag gillar spelet så mycket (är rysk egentligen).

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niw0
Har funderar länge på att ta och köpa och spela igenom detta spelet, vad tycker ni är det ett bra spel med skön story och upplevelse rent generellt ?

Bra spel! finns mycket moddar till det! dock fick jag aldrig online läget o funka bra blev utslängd från programet!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

För mig funkar spelet mycket bra och även multiplayer

Artefact hunt eller team deathmatch brukar jag köra

Ett bra köp när man patchat det lite, du kan inte spela online utan att döpa om katalogen gamedata om du moddat (för enkelhetens skull gjorde jag en .batfil som sköter detta)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Tja tänkte installera soc, men jag undra måsta jag ladda ner alla patchar eller räcker det med att installera patch 1.0005.

Eller måste jag installera 1.0001, 1.0003 och 1.0005 för att få alla uppdateringar?

Visa signatur

"Det är den djupa okunnigheten som framkallar den tvärsäkra tonen."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prinsen
Tja tänkte installera soc, men jag undra måsta jag ladda ner alla patchar eller räcker det med att installera patch 1.0005.

Eller måste jag installera 1.0001, 1.0003 och 1.0005 för att få alla uppdateringar?

http://www.fz.se/filer/?id=4817 <--denna borde det räcka med. Annars säger den nog till

Jag tänkte också installera detta nu när jag har ett vettigt grafikkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
http://www.fz.se/filer/?id=4817 <--denna borde det räcka med. Annars säger den nog till

Jag tänkte också installera detta nu när jag har ett vettigt grafikkort

Ok som jag trodde då, men lika bra att kolla upp det

Visa signatur

"Det är den djupa okunnigheten som framkallar den tvärsäkra tonen."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niw0
Har funderar länge på att ta och köpa och spela igenom detta spelet, vad tycker ni är det ett bra spel med skön story och upplevelse rent generellt ?

Stalker spelen hör till dom spel jag fastnat som mest för.
Planeras bla ett besök till Chernobyl, det kanske säger dig något om hur biten jag blev

Permalänk
Medlem

STALKER har en unikt bra atmosfär. Visst spelet/spelen har haft buggar etc. Men atmosfären är rekordbra, verkligen bra!

Första spelet är värt att spela även nu

STALKER Call of Prypiat kommer ju snart med. Kul!

Permalänk
Inaktiv

såg att det visst finns en nyare patch än 1.0005
http://www.fz.se/filer/?id=5426

så...vilka moddar är det som gäller då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
såg att det visst finns en nyare patch än 1.0005
http://www.fz.se/filer/?id=5426

så...vilka moddar är det som gäller då?

1.0006 är bara MP-fix Kör du en mod för 1.0005, funkar den nog garanterat med 1.0006 också.

Jag har lirat mest Oblivion Lost, Inferno (version 2 på väg), SMP 2.3 (4,5 GB kalasmod) och ibland med endast Atlas Spawn menu mod.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag tycker Save's Carry-modd är viktig

Många moddar lägger in mer Blowouts och "spöktimmar" när det dyker upp zombies som vill döda allt - det tycker jag förstör stämningen

texturmoddar finns det gott om...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
Jag tycker Save's Carry-modd är viktig

Många moddar lägger in mer Blowouts och "spöktimmar" när det dyker upp zombies som vill döda allt - det tycker jag förstör stämningen

texturmoddar finns det gott om...

Hum...hittar bara den till Clear Sky..finns den bara till det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Hum...hittar bara den till Clear Sky..finns den bara till det?

Här har du en lista med mina moddar:
http://www.stalker-game.se/forum/viewtopic.php?t=435

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Här har du en lista med mina moddar:
http://www.stalker-game.se/forum/viewtopic.php?t=435

Åh. Spanks

Permalänk
Medlem

Nu fick jag problem...

Installerade om burken hemma utan att göra bkp på mina mods o konfigs...

Eftersom jag kör Win7(64bit) med Nvidia 9800GTX (512) borde jag väl kunna köra med r2?

Jag tänkte lägga in Stalker Complete Mod...

Om jag testar med Float32 så krashar spelet vid uppstart om jag inte raderar "shaders" katalogen (r2relaterat?)

EDIT: jag var bara dum som glömde aktivera grafiken i spelet...det funkar bra nu

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Relik 📜

Ojoj, shoppade precis S.T.A.L.K.E.R. för 5€ på Steam..
Vad rekommenderas, modda från början eller köra igenom omoddat först?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Ojoj, shoppade precis S.T.A.L.K.E.R. för 5€ på Steam..
Vad rekommenderas, modda från början eller köra igenom omoddat först?

Kör in Stalker Complete 2009. Enkelt och förbättrar grafiken och ljudet ganska mycket utan att sabba originalkänslan.

Edit: Ändrade felslag

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Kör in Stalker Complete 2009. Enkelt och förbättrar grafiken och ljudet ganska mycket utan att samma originalkänslan.

Håller med helt och hållet

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Ojoj, shoppade precis S.T.A.L.K.E.R. för 5€ på Steam..
Vad rekommenderas, modda från början eller köra igenom omoddat först?

Tack för det tipset, köpte det jag med

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Jag tycker det är förbaskat bra pris med tanke på hur bra spelet är, men jag vill i sådant fall ha originalförpackningen. Köper gärna om någon vill sälja.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk

dokumentär om chernobyl, för dom som är intresserade, det är ju iaf relaterat.
http://video.google.com/videoplay?docid=-5384001427276447319

riktigt intressant och skrämmande.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheikh Plisken
dokumentär om chernobyl, för dom som är intresserade, det är ju iaf relaterat.
http://video.google.com/videoplay?docid=-5384001427276447319

riktigt intressant och skrämmande.

Jag ber om ursäkt på förhand för att detta är lite offtopic, men ändå mycket relevant. Jag har tittat på hela filmen nu och det är en mycket välgjord och bra film som tar upp det mesta och man intervjuar de som var med, från enskilda likvidatörer till Gorbatjov och Hans Blix. Dock vill jag lägga till en detalj som aldrig nämns i filmen, konstruktionen av reaktor fyra var ett unikum i världen. Det har inte byggts några sådana reaktorer i något västland eller i världen som helhet sedan 1986, och de fåtal sojvetiska RBMK-reaktorer som finns kvar har genomgått omfattande modifieringar, många har också fasats ut helt.

En intressant om än cynisk detalj som filmen tar upp är också att Chernobylkatastrofen faktiskt ledde till något gott, det sovjetiska ledarskapet var till slut tvungna att berätta sanningen för sovjetmedborgarna och det var början på den öppenhet som sedermera ledde till Berlinmurens och Sovjetunionens fall.

Likvidatörernas arbete och stora uppoffringar får aldrig glömmas bort, det föll på deras lott att städa upp efter det sammanlagda resultatet av korruption, misskötsel och ren inkompetens som föranledde olyckan i reaktor fyra natten den 26 april 1986. Det var ett omänskligt arbete men de utförde det ändå och många av dem fick betala ett högt pris.

Permalänk
Medlem

Tack för länken Plisken och kloka ord från airhead
Jag kommer ihåg rädslan som fanns runt omkring mig år efter katastrofen. Ät inte fisk, ät inte svampen, regnet kan vara farligt osv. Det värsta är att rädslan inte var obefogad men skrämmande nog glömd.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Någon som vet om det finns en Co-Op mod till Stalker?

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Carrymod finns, men NS var inte lika passande för Clear Sky. Får se vart de tar den tredje uppföljaren, vad jag förstår så tar de bort factionwars, vilket är en stor förutsättning att storyn kan bli mer styrd.

Till er som ännu inte testat Stalker. Jag kan rekommendera att först se filmen Stalker från 1979, sedan sätta sig in i tjernobylolyckan, P3 gjorde exempelvis en intressant dokumentär om det vid 20-årsdagen. Därefter spela Shadow of Chernobyl och gå vidare till Clear Sky. Man får ut så mycket mer av storyn om man har lite bakgrund till hela händelsen.

Discovery har också gjort en väldigt bra dokumentär om olyckan. Allting tas i steg, i slutet så beskrivs nästan minut för minut.

Och angående att se filmen så vet jag inte riktigt om jag skulle rekommendera det för spelets skull. Visst är det flera saker som är tagna därifrån, fast inte alls till samma syfte/sätt.

Fast man ska se filmen ändå. Bered er dock på att filmen är ganska tung och långsam, typisk rysk film alltså. Var också beredda på att den kan vara svår att greppa, koncentration krävs.

Och för att fortfarande vara lite OnT:

Jag har nu bestämt mig för att köra igenom spelet på allvar, har inte gjort det än.

Vilken/vilka moddar rekommenderas i nuläget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murer
Och för att fortfarande vara lite OnT:

Jag har nu bestämt mig för att köra igenom spelet på allvar, har inte gjort det än.

Vilken/vilka moddar rekommenderas i nuläget?

Stalker Complete 2009 eller LURK, båda är väldigt stora moddar och i mitt tycke det enda du behöver så länge du inte vill leka runt med carrymods och skit.

EDIT: Gillar man STALKER så ska man definitivt ta en titt på boken Metro 2033. Kommer själv önska mig den i julklapp, det utvecklas också ett spel med samma namn som släpps nästa år.

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk

Jag och polaren skulle försöka köra lite Stalker via Lan, men fast vi har installerat samma patch så står det ändå wrong version när han försöker joina mig.
Enda skillnaden jag känner till är att jag installerat en carry mod som han inte har, men det spelar ju ingen roll i MP-spelet.
Snälla hjälp oss, Stalker är lätt det roligaste MP-spelet så vi vill inte köra något annat.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |