Permalänk
Medlem

Hur koppla Cat 5 kabel mellan 2 uttag?

Har två uttag från kjell.com http://www.kjell.com/?item=38614&path=97000000,208000000,2095... som jag ska dra en Cat5 kabel emellan. Hur ska jag koppla i uttaget för att det ska blir rätt? Jag har kopplat på exakt samma sätt i båda uttagen, men får det inte att fungera, jag får ingen IP adress, men datorn säger att nätverkskabeln är isatt iallafall.

Ska det kopplas på något annat sätt?
Ska jag använda B konfigurationen i uttag 1 och A konfigurationen i uttag 2?

Jag satt på följande sätt i båda uttagen på de markerade B platserna:
Orange - Orange
Orange/vit - Orange/vit
Blå - blå
Blå/vit - Blå/vit
Brun - Brun
Brun/vit - Brun/vit
Grön - Grön
Grön/vit - Grön/vit

Mellan uttagen har jag en vanlig Cat5 kabel.

Tacksam för svar. Uttaget ska användas till HD Boxen från Viasat och kabeln är dragen i väggarna och det är omöjligt att dra med en vanlig nätverkskontakt på. Därav de två uttagen.

Permalänk
Medlem

Re: Hur koppla Cat 5 kabel mellan 2 uttag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fabbe
Har två uttag från kjell.com http://www.kjell.com/?item=38614&path=97000000,208000000,2095... som jag ska dra en Cat5 kabel emellan. Hur ska jag koppla i uttaget för att det ska blir rätt? Jag har kopplat på exakt samma sätt i båda uttagen, men får det inte att fungera, jag får ingen IP adress, men datorn säger att nätverkskabeln är isatt iallafall.

Ska det kopplas på något annat sätt?
Ska jag använda B konfigurationen i uttag 1 och A konfigurationen i uttag 2?

Jag satt på följande sätt i båda uttagen på de markerade B platserna:
Orange - Orange
Orange/vit - Orange/vit
Blå - blå
Blå/vit - Blå/vit
Brun - Brun
Brun/vit - Brun/vit
Grön - Grön
Grön/vit - Grön/vit

Mellan uttagen har jag en vanlig Cat5 kabel.

Tacksam för svar. Uttaget ska användas till HD Boxen från Viasat och kabeln är dragen i väggarna och det är omöjligt att dra med en vanlig nätverkskontakt på. Därav de två uttagen.

kolla längst ner på sidan du länkade till:)

TP-koppingsschema.

där står det

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Avstängd

Re: Hur koppla Cat 5 kabel mellan 2 uttag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fabbe
Har två uttag från kjell.com http://www.kjell.com/?item=38614&path=97000000,208000000,2095... som jag ska dra en Cat5 kabel emellan. Hur ska jag koppla i uttaget för att det ska blir rätt? Jag har kopplat på exakt samma sätt i båda uttagen, men får det inte att fungera, jag får ingen IP adress, men datorn säger att nätverkskabeln är isatt iallafall.

Ska det kopplas på något annat sätt?
Ska jag använda B konfigurationen i uttag 1 och A konfigurationen i uttag 2?

Jag satt på följande sätt i båda uttagen på de markerade B platserna:
Orange - Orange
Orange/vit - Orange/vit
Blå - blå
Blå/vit - Blå/vit
Brun - Brun
Brun/vit - Brun/vit
Grön - Grön
Grön/vit - Grön/vit

Mellan uttagen har jag en vanlig Cat5 kabel.

Tacksam för svar. Uttaget ska användas till HD Boxen från Viasat och kabeln är dragen i väggarna och det är omöjligt att dra med en vanlig nätverkskontakt på. Därav de två uttagen.

Kunde du inte kostat på dig 5e?

Hursomhelst, utrustningen i båda ändar får du ställa ner manuellt till 100Mbit.

Titta noga i specen så ser du att pin-nummer inte kommer i ordning, detta är ytterst viktigt för TP-effekten, annars blir det som att försöka köra ethernet över en telefonledning.

Det skall vara samma i båda uttagen. Tänk på att inte tvista upp mer än nödvändigt av varje par. Skala så lite som möjligt och var mycket noga med kontakteringen. Nu borde du klara 100 mbit.

1 - Vit/orange
2 - Orange
3 - Vit/grön
4 - Blå
5 - Vit/blå
6 - Grön
7 - Vit/brun
8 - Brun

Det kan vara så att kroneplinten gjort det enkelt för dig, så kolla noga markeringarna i plinten. Var detta rätt var det nog att ditt nätverkskort vill köra gigabit men du har inte en kabel som klarar det.

Permalänk
Medlem

Hej och tack för snabbt svar. Givetvis är det Cat 5e kabel som används och inget annat. Jag har varit mycket försiktig vid upptvinningen av kablar och inget är skalat på tråden, men som sagt för att vara första gången så kan man ju misslyckas. Jag ska testa igen och se om jag lyckas bättre denna gång.

Edit 090827:
Nu fick jag det att funka. Gjorde om allt en gång till och nu blev det kontakt. (100 mbit får duga i Lanet)