CCFL Rör utanför datorn med gryningsdimmer, hjälp

Permalänk
Medlem

CCFL Rör utanför datorn med gryningsdimmer, hjälp

Hej.

Har fått en idé att sätta ett CCFL rör utanför datorn, användningsområdet är att sätta det i underkant på datorbordet för att lysa upp tangentbordet när det är mörkt.

Jag hade velat kopplat ihop detta med en gryningsdimmer så att den tänds automatiskt när det blir mörkt och inte lyser när det är ljust.

Jag har rätt så lite erfarenhet när gäller såna här byggen så behöver lite tips och guidning.

Kom gärna med andra förslag ifall CCFL inte är det jag ska använda ifall det finns någonting bättre.

Såg att en del CCFL rör verkar drivas med en 4-pins Molex kontakt, skulle det gå att koppla om denna till en USB kontakt för att på så vis lösa strömförsörjningen? Eller blir det helt fel strömstyrka då?

Är det någon som vet hur man löser det med gryningsdimmern? (heter det så föresten?)

Tacksam för alla förslag och hjälp

Permalänk
Medlem

USB blir nog svårt, för låg spänning och man kan inte plocka ut tillräckligt stor ström.

Jag skulle nog skippa gryningsdimmern och kört på en vanlig programmerbar.
Finns analoga för typ 30kr och uppåt eller digitala för lite mer pengar.
T.ex http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=151133

Så skaffar du något CCFL som drivs från vägguttaget.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Bara att ta en gammal 12v adaptor med rätt antal A/mA. Sen koppla de till röret.

Visa signatur

[Fractal Design Define R2, Svart] - [Corsair 650Watt] - [Asus P7P55D] - [Intel Core i5 @ 4GHz 1.4v] - [Scythe Ninja 2 Rev B] - [Corsair XMS DDR3 4GB @ 1600MHz] - [ASUS Geforce GTX 275] - [8 Diskar, Total 5.5TB~ Lagring] - [LG 32" FullHD]
3D Mark 06 : 21190 http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12805441
3D Mark Vantage : 15139

Permalänk
Medlem

Förutsatt att det enbart är 12V som ccfl-röret ska matas med. Och adaptern ska ju klara att leverera den strömstyrka som röret drar med lite marginal.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

Om man köper för pc brukar det vara 12V och 2W. 2/12 ~ 0.16 = 160mA minst