APC Smart-UPS i Debian (helst via terminal)

Permalänk
Medlem

APC Smart-UPS i Debian (helst via terminal)

Har varit och kikat och pillat lite i NUT nu för att få min Smart UPS 420VA (seriell) att fungera i Debian men NUT felade på alla sätt så jag tog väck det. Kort fråga egentligen, ska jag fortsätta att pilla i NUT och få det att fungera tillfredsställande eller finns det bättre alternativ? Tidigare när jag körde w2k3 så fanns det ett litet tattigt inbyggt stöd (dem funktionerna räcker) men jag körde också APCs egna program som var webbaserat med massa inställningar och tabeller. APC har ett eget program till linux också, men jag tänkte höra ifall det är någon som har en åsikt om vad jag ska köra. Enda kraven är att det ska fungera smidigt, via terminal eller webbaserat. Helst inte via GNOME eller annan gui för jag ska såsmångingom ta väck GNOME/installera om utan GNOME.

Permalänk
Medlem

Jag kör apcupsd och det fungerar bra för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaif
Jag kör apcupsd och det fungerar bra för mig.

Var nog inne lite på det när jag höll på med NUT. Är inte det bara en drivare för APCs ups:er som man i sin tur kör med nut? Eller yrar jag? Kan man konfa upp upsen med endast apcupsd?

Permalänk
Medlem

Jag körde allting via apcupsd. Funkade gallant. Nu har jag tyvärr inte kvar den maskinen, så inga config-files jag kan kopiera. Men det var verkligen inte mycket som behövde göras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mix_room
Jag körde allting via apcupsd. Funkade gallant. Nu har jag tyvärr inte kvar den maskinen, så inga config-files jag kan kopiera. Men det var verkligen inte mycket som behövde göras.

Har konfat upp apcupsd nu, tror jag. Ska vandra ner till servern och dra ut strömsladden.

EDIT: Det fungerade. Har letat runt lite nu om hur jag ska ställa in så den väntar typ 20 sekunder sen stänger av maskinen istället för 30 minuter som batteritiden är. Du minns inte hur man ställer in det?

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt manualen så bör TIMEOUT göra det du vill.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Enligt manualen så bör TIMEOUT göra det du vill.

Oh yeah. Total miss av mig att inte ha sett det själv.

En annan grej jag har försökt googla fram dock är hur man gör för att UPSen skall stänga av sig själv istället för att stå kvar o låta efter att servern är avstängd.

Hittade en forumstråd där en snubbe har samma problem:
http://www.linuxquestions.org/questions/linux-general-1/apcup...

Idéer?