Fläktlösa Silverstona Nightjar 450 W - för gamers?

Permalänk

Fläktlösa Silverstona Nightjar 450 W - för gamers?

Hej!

Låter jättebra med ett helt ljudlöst nätaggregat, men orkar ett (förvisso 80+ certified) 450W-nätaggregat följande kompenter (som ska in i min nya burk)

1x Geforce 275 PCI-E
1x AMD Phenom II X4 955 3.2 GHz med NH-U9B noctua-kylare
1x Intel SSD-hårddisk
1x Western Digital 500 Gb hårddisk
2x 2Gb DDR3 minne 1600 MHz
1x Intern DVD spelare
1x PCI-E ljudkort X-Fi-krets
Chassi med 3x noctua 120mm fläktar
Moderkort från gigabyte

Nån som vet hur mycket en sån här dator brukar dra? Jag vill inte uppleva problem i spel såsom hackande eller frysningar eller BSOD, men 450W är väl inte sååå lite...?

Tyvärr verkar det som om Nightjar 450W är har den största effekten av alla vanliga kommersiella fläktlösa nätaggregat. Men ni får gärna komma med tips..

Permalänk
Medlem

450W räcker gott och väl, men det känns lite onödigt att köpa ett helt passivt nätagg. Om du är ute efter en tyst dator så rekommenderar jag istället Nexus Value 430W. Kolla t.ex. vad SPCR säger om det nätagget. Dina övriga komponenter kommer lätt att överrösta det nätagget. För andra tips så kan du kolla på SPCRs lista över rekommenderade nätagg, och läs gärna vad de skriver om fläktlösa nätagg på den sidan (grå ruta långt ner).

Permalänk

För dina komponenter skulle jag helt klart välja ett agg. med fläkt,typ VX450W

Permalänk
Medlem

Enligt mig ska du ha ett Corsair hx450w väldigt tysta modulärt och den bästa kvalite.

Permalänk

Tack perost, ni andra borde motivera era svar

Är dom inte byggda för att tåla väldigt höga temperaturer under många år?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derrelique

Är dom inte byggda för att tåla väldigt höga temperaturer under många år?

Menar du passiva nätagg? De är för det mesta byggda för att klara lite högre temperaturer ja, vilket också syns på priset. Men grejen är ju att ett nätagg med fläkt inte bara håller sig svalare, utan det drar också ut varmluft från chassit så att resten av datorn också blir svalare. Ett passivt nätagg gör alltså datorn varmare på två sätt, genom att själv bli varmt och genom att inte hjälpa till att kyla resten av datorn. Så med ett passivt nätagg kan du vara lov att öka kylningen på dina övriga komponenter. Ett passivt nätagg riskerar alltså att höja ljudnivån på datorn istället för tvärtom, särskilt med lite varmare komponenter som du har valt.

Med tanke på att ditt grafikkort lär överrösta de nätagg som rekommenderats här så tycker jag valet mellan passivt och aktivt nätagg är ganska självklart. Passiva nätagg har sitt användningsområde, men tysta speldatorer hör inte dit enligt mig.

Förresten, vad har du för chassi?

Permalänk
Medlem

Varför ett passivt nätagg i en burk som i övrigt kommer låta fan?
Finns ingen mening med det förutom ett stort slöseri på pengar tyvärr. Lägg pengarna på ett bra fläktförsett nätagg och köp något annat roligt för pengarna som blir över.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Hade en liknande dator setup (men vanlig hårddisk istället för SSD) och blev tillsagd, av den personen från Cougar som var här i forumen på temavecka, att det skulle dra max 300W eller nåt.

Så kunde använda mitt gamla 420W nätagg medan jag väntade på mitt gamla, men enligt honom så skulle det inte vara en bra idé att sätta igång benchmarks eller nåt sånt. Nvidia skriver också att man minst ska ha "12V current rating of 40A" så har inte det också nån betydelse för vilket nätagg man ska ha?

Är det inte bättre att bara skaffa ett mer kraftfullt nätagg med fläkt och istället satsa mer på ett bra ljudisolerande chassi?

Visa signatur

OS:Windows 10 Education 64-bit|Chassi: Fractal Design Arc R2|CPU:Intel Xeon E5-1620v3 3,5GHz|Mobo: ASRock Fatal1ty X99X Killer|RAM: Crucial DDR4 SDRAM ECC 2 x 16GB|Grafik: GTX 660|Lagring: 2TB HDD, 3TB HDD, 256GB SSD, 128GB SSD

Permalänk

Jag har redan siktena inställda på de allra tystaste chassin: NZXT Whisper eller Cooler Master Sileo. Trots att Sileo är billig så verkar den också vara tystast i test.

Vad gäller Geforce 275 så har jag nog ångrat mig - jag ville mest bara ange vilken mängd ström jag kommer behöva. Jag köper nog en passivt kyld Radeon som tillhör HD58XX familjen (kanske 5830 för att spara pengar, resten av datorn kommer pga ljudfobin, kosta mycket)

Köper jag en dator idag blir det självklara valet Gigabyte HD4850 med färdig passiv kylning installerad. Den blir varm - men SO WHAT? Jag borde ha påpekat att temperaturer inte gör mig så mycket. Om min dator lever 4 år i stället för 7 år säger mig nästan INGENTING. Jag kommer uppdatera om 3-4 år, kanske mindre. Nu menar jag inte att datorn ska alltid vara stekhet och smälta varje gång jag vill spela tunga spel. Jag vill bara att den ska stå ut med högre temperaturer eftersom jag fullständigt HATAR oljud från burken, även när jag spelar.

Mitt Radeon X850XT Platinum har klarat hundratals timmar på 80-100 grader vid spelning, och har ofta idlat på 50. Den funkar fortfarande finfint trots att det är ett noname-brand. I två andra datorer har jag även två Radeon X1950XT som bara börjar klaga när de är uppe i 110+ och ofta kör vid 80-90 i fullast (händer bara när jag glömt att köra ATiTool och be fläkten varva snabbare). Är folk på Sweclockers inte lite paranoida? Visst har man köpt ett grafikkort för 5000 kronor ska den inte komma över 90 grader vid fullast kanske, bara för att vara säker. Men lägg

Som jag ser det vill jag att de enda fläktarna i burken ska vara de 2-3 chassifläktarna på mitt Sileo (möjligtvis en Whisper eller Antec Solo i stället) som jag naturligtvis ska byta ut till Nexus eller Noctua.

Då blir de ENDA rörliga delarna i min dator (om jag väljer passivt kyld nätaggregat):

3x chassifläktar
1x 500 Gb hårddisk (jag köper en som är känd för att vara tyst, så klart)
1x Noctua processorfläkt
DVD-spelaren när den är igång

Vad tycker ni? Kommer detta verkligen leda till att min dator blir "oacceptabelt het"?? Jag ser hela tiden töntar som klagar på att sin CPU eller GPU idlar på 50 eller är 85 vid fullast, men vi vet ju att sånna temperaturer inte är farliga alls.

Tacksam för svar