Nu är allt åt fanders!

Permalänk
Medlem

Nu är allt åt fanders!

Kort om bakgrunden till mitt problem:

Hittade en mask i min dator som bl.a. gjorde att jag inte kom åt antivirusprogram på internet eller windows hemsida. Testade lite olika program för att lösa problemet och till slut försvann den, det var då problemen egentligen började....

Det sista program jag installerade var spyhunt som raderade masken, programet startade även innan windows för att den inte skulle uppkomma igen, när jag sedan kom in i windows nästa gång startade inte delar av windows. Skit samma tänkte jag efter lite pill, jag blåser datorn.
Men först ville jag såklart kopiera allt värdefullt på hddn till en lös disk, fungerade kopiera / klistra in funktionen? -Nej, jag kan heller inte dra filer från en mapp till en annan eller ens flytta runt på dem. Dock är det inga problem att öppna filerna.

Systemåterställning nästa på tur (kunde ju ha prioriterats innan jag blåser datorn men tyckte ändå det skulle behövas), När jag startar systemåterställningen säger windows "Systemåterställning kan inte skydda din dator, starta om datorn".

Testade allt i felsäkert läge, samma problem.

Någon som har en clue om hur jag löser något av problemen, antingen med systemåtrställning eller kopiering av mina filer?

Jättetacksam för hjälp av något som helst slag.

Kanske viktig info:
Programet "spyhunt 3.0" från deras egen hemsida
OS: Windows XP SP2
Andra testade program innan "fuckupen": Spyware search and destroy och Norton 09.

Återigen, tacksam för vilket uppslag som helst som kan hjälpa mig fixa / problemsöka felet,

Visa signatur

Stationär: En svart dator, det står corsair på den.

Permalänk
Medlem

Receptet låter som nån Linux dist och där du kan starta från en CD/DVD (liveCD)
och på så sätt komma åt att kopiera filerna emellan hårdiskar du vill spara.

Antagligen gjorde masken viruset en hel del elände.
Glöm inte lägga in ett bra AV sen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Okej, jag är helt obekant i linux skall sägas. Kräver det mer än några minuters läsning på internet för att klara av operationen ?

Visa signatur

Stationär: En svart dator, det står corsair på den.

Permalänk
Medlem

ta ut din disk, sätt in den i ett externt kabinett, sätt in det i en annan dator och säkerhetskopiera din data.. sen formatera hårddisken.

Permalänk
Medlem

Hijackthis! älskar de programmet!

Permalänk
Medlem

Långskott kanske, men provat reparera din XP-installation från Windowsskivan?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meega
ta ut din disk, sätt in den i ett externt kabinett, sätt in det i en annan dator och säkerhetskopiera din data.. sen formatera hårddisken.

Det kan vara ett bra sätt att sprida viruset. Om det kan autoaktiveras vid montering är det knappast en särskilt bra väg att välja.

Bättre då att slänga in en ren disk och starta en linux Live-CD, typ Linux Mint, som även en nybörjare direkt förstår och som har färdigkonfigurerat stöd för NTFS.

Permalänk
Medlem

Självklart ska ju inte den datorn som de sätts in i vara med någon viktig info på... eller som du skriver KimTjik, livecd kan vara en bra idé.

Permalänk
Medlem

True Image Boot cd
Symantec Backup Exec System Restore Boot cd
ERD Commander Boot cd

finns massor

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Entusiast

Kopiera dem värdefulla filerna via en dator som INTE är Windowsbaserad, till exempel en Macintosh, en Linuxdator eller nått liknande som kan läsa NTFS-formaterade hårddiskar.

Precis som dem andra nämner, kan du också prova en LiveCD av valfri distribution.
En LiveCD är en CD/ DVD skiva som låter dig köra operativsystemet direkt från skivan utan att installera.

Ladda ner en valfri LiveCD distribution (en ISO-fil), till exempel Ubuntu's LiveCD.
Bränn det på en skiva (Gratis bränn-program: Infrarecorder ) starta om datorn och se till att datorn startar från skivan.
Låtskivan ladda (det kan ta några minuter) och du har sedan ett komplett litet operativsystem där du kan kopiera filerna från datorns hårddisk till ett valfritt USB-minne eller liknande.

Det är ganska lätt att kopiera filer i en grafisk LiveCD distribution.
Hårddiskar och USB-minnen borde dyka upp som ikoner på skrivbordet när man ansluter dem. Öppna dem och kopiera filerna.
"Drag och släpp" - metoden fungerar oftast bra även i Ubuntu och liknande.

Fördelen med Linux är att eventuella maskrar/trojaner/virus inte kan köras, då windows-program/kod inte kan köras under linux utan extra special-programvara. Därav kan inga maskar/Virus/trojaner aktiveras så du kan säkert kopiera filerna.

Kom ihåg att ha ett uppdaterat antivirusprogram och skanna igenom ALLT du kopierat innan du kopierar tillbaka filerna till en ny dator/installtion.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Tack för all information. Ska jag ge mig på jakt efter en cd å testa. Tackar å bockar.

Visa signatur

Stationär: En svart dator, det står corsair på den.