Permalänk
Medlem

Att bygga sin egen dator!

Idag kommer jag få hem datorpaketet (i delar) jag beställde tidigare i veckan.

Jag undrar om det är något särskilt jag ska tänka på nu när jag bygger ihop den? Jag har aldrig tidgare byggt ihop en egen dator, men jag har stor datorvana och känner till alla delar, så den byten torde inte vara något problem.

Är det lätt att följa de medföljande manualerna?

Tacksam för eventuella tips och råd.

Permalänk
Medlem

Det brukar inte komma med så mycket manualer om själva ihopsättningen. Det är ändå ganska failsafe eftersom kablaarna och kontakterna är så olika så de passar bara där de ska sitta.

Glöm inte jorda dig för att slippa ESD.

Och vid processorn ska det sitta en 4 eller 8pins-sladd från nätagget, glöm inte den.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Hej

Jag jobbar med datorer och får in en del burkar som folk har försökt byggt ihop själv.

Det vanligaste felet som jag ser som allvarligt är att många konstigt nog glömmer skura i guldskruvarna i chassit som man fäster moderkortet i.

Så det kan du ju tänka på, nu sitter dom förmonterade på många lådor redan men om du skulle få en låda där som inte sitter så skruva dit dom innan du fäster moderkortet.

//jon

Visa signatur

XBOX 360 gör livet lättare :-)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedBerry
Hej

Jag jobbar med datorer och får in en del burkar som folk har försökt byggt ihop själv.

Det vanligaste felet som jag ser som allvarligt är att många konstigt nog glömmer skura i guldskruvarna i chassit som man fäster moderkortet i.

Så det kan du ju tänka på, nu sitter dom förmonterade på många lådor redan men om du skulle få en låda där som inte sitter så skruva dit dom innan du fäster moderkortet.

//jon

Du arbetar med datorer men du vet inte att de såkallade "guldskruvarna" heter distanser ?

TS: Är inte så svårt, vad du än gör så ta det lugnt och ha inte bråttom!
Tar du det lugnt och metodiskt går allt bra:).

Börja med att montera distanserna om det inte är gjort, sen monterar du cpu, ram och cpukylare. I med nätagget och dra alla kablar innan du monterar moderkortet. Därefter resten av komponenterna, dvd, hårddisk och Gkortet, se till så du inte glömmar de nödvändiga kablarna bara och ..

GLHF.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Du arbetar med datorer men du vet inte att de såkallade "guldskruvarna" heter distanser ?

Spelar det någon större roll ? Du förstog ju vad han menade.

Visa signatur

-

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilaya
Spelar det någon större roll ? Du förstog ju vad han menade.

Var det bara en fråga eller uppkäftig kommentar för jag vet inte, men spelar det någon större roll? :).

Ja jag förstod vad han menade, men arbetar man med datorer borde man väl veta att det heter distanser?.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy

Glöm inte jorda dig för att slippa ESD.

Tack alla ni som har svarat!

Jag har dock en liten följdfråga som jag trots mina 22 år aldrig riktigt har förstått (har egentligen aldrig brytt mig om att kolla upp det).

Varför och hur jordar man?

Det följer med någon grej för att ta bort statisk elektricitet, men varför jordar man?

Lika bra jag ställer den n00b-frågan nu så jag lär mig någon gång :).

Permalänk

Han skrev ju till en nybörjare...
Då borde man ju anpassa språket tycker jag. Eller vad säger du tcntad??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av semperfidelis

Lika bra jag ställer den n00b-frågan nu så jag lär mig någon gång :).

lika bra att lär dig söka innan du frågar också...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av semperfidelis
Tack alla ni som har svarat!

Jag har dock en liten följdfråga som jag trots mina 22 år aldrig riktigt har förstått (har egentligen aldrig brytt mig om att kolla upp det).

Varför och hur jordar man?

Det följer med någon grej för att ta bort statisk elektricitet, men varför jordar man?

Lika bra jag ställer den n00b-frågan nu så jag lär mig någon gång :).

Jordar dig själv gör du för att om du har byggt upp statisk elektricitet inom dig, och tar t.ex i ett element eller annat jordat objekt så kommer denna elektricitet strömma bort från dig och genom det jordade objektet. Ett exempel är att om du har byggt upp mycket statisk elektricitet och tar i ett ojordat metallobjekt som t.ex en bil så blir det en urladdning mellan dig och metallen, och du får en stöt. Detta vill man motverka med datorkomponenter, även fast det inte ger stötar så kan det skada.

Permalänk
Medlem

Du kan jorda chassiet genom att montera nätagget, slå av strömbrytaren och koppla in nätagget i ett jordat uttag i väggen. Sen e det bara ta i chassiet för att jorda dig. Men undvik ändå alltid att ta i komponenternas kontaktbläck och på känsliga komponenter för säkerhetens skull.

Permalänk
Medlem

Att jorda sig för att eliminera ESD är totalt onödigt, allt handlar om att ha samma potential på dig, dina komponenter och ditt chassi, sen om det är +1 V eller +1KV spelar ingen betydelse.

Köp ett antistatarmband och koppla in dig i chassit, sen kan du utan risk för ESD montera dina komponenter.

Visa signatur

Nuvarande setup: Antec P182, E8400, HD4850, EP35-DS4, HX-520, 4GB XMS2, SpinPoint F1 1TB, SpinPoint F1 250GB

Foto: D80+MB * 50/1,8 * 24/2,8 * 11-16/2,8 * 18-70/3,5-4,5 * 70-200/2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Var det bara en fråga eller uppkäftig kommentar för jag vet inte, men spelar det någon större roll? :).

Ja jag förstod vad han menade, men arbetar man med datorer borde man väl veta att det heter distanser?.

Uppkäftig är jag knappast, tyckte bara det var onödigt.

Till TS. Se bara till att inte ha i strömkabeln till nätagget när du kopplar in sakerna. Och ta på ett element innan du börjar skruva. Så har alltid jag gjort och har aldrig hänt något. Men som sizzors säger, köp ett antistat armband. Kostar inte många kronor.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilaya
Uppkäftig är jag knappast, tyckte bara det var onödigt.

Till TS. Se bara till att inte ha i strömkabeln till nätagget när du kopplar in sakerna. Och ta på ett element innan du börjar skruva. Så har alltid jag gjort och har aldrig hänt något. Men som sizzors säger, köp ett antistat armband. Kostar inte många kronor.

Jag är inte säker på att du läste mitt inlägg, eller så hängde du inte med riktigt.

Utelämna element, jordade vägguttag, diskbänkar osv osv
Det viktiga är att antistatarmbandet sitter i datorns chassi, fokusera istället på en arbetsbänk med god belysning och bra höjd.

Jag förstår inte vart folk har fått sambandet mellan element och datorbygge ifrån?

Visa signatur

Nuvarande setup: Antec P182, E8400, HD4850, EP35-DS4, HX-520, 4GB XMS2, SpinPoint F1 1TB, SpinPoint F1 250GB

Foto: D80+MB * 50/1,8 * 24/2,8 * 11-16/2,8 * 18-70/3,5-4,5 * 70-200/2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Du arbetar med datorer men du vet inte att de såkallade "guldskruvarna" heter distanser ?

TS: Är inte så svårt, vad du än gör så ta det lugnt och ha inte bråttom!
Tar du det lugnt och metodiskt går allt bra:).

Börja med att montera distanserna om det inte är gjort, sen monterar du cpu, ram och cpukylare. I med nätagget och dra alla kablar innan du monterar moderkortet. Därefter resten av komponenterna, dvd, hårddisk och Gkortet, se till så du inte glömmar de nödvändiga kablarna bara och ..

GLHF.

Har du kanske tänkt på att han sa guldskruvarna bara för att TS kanske inte vet att dom heter distancer? Alla vet nog inte det och som TS själv nämnde är han inget proffs.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sizzors
Att jorda sig för att eliminera ESD är totalt onödigt, allt handlar om att ha samma potential på dig, dina komponenter och ditt chassi, sen om det är +1 V eller +1KV spelar ingen betydelse.

Köp ett antistatarmband och koppla in dig i chassit, sen kan du utan risk för ESD montera dina komponenter.

Exakt, inga jävla element...
Sedan angående distanserna, hade jag förklarat för någon som inte har koll på hur en dator är uppbyggt hade jag nog inte bara sagt att han skulle använda distanser. Guldskruvar är väll en term som även om den är felaktig kan vara lätt att förstå för den oinvigde.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dani05
Har du kanske tänkt på att han sa guldskruvarna bara för att TS kanske inte vet att dom heter distancer? Alla vet nog inte det och som TS själv nämnde är han inget proffs.

Distanser god damn it! :D:D

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dani05
Har du kanske tänkt på att han sa guldskruvarna bara för att TS kanske inte vet att dom heter distancer? Alla vet nog inte det och som TS själv nämnde är han inget proffs.

Det stämmer, han kunde dock lagt till det i sitt inlägg nåväl jag klandrar ingen, alla gör vi fel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Distanser god damn it! :D:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Det stämmer, han kunde dock lagt till det i sitt inlägg nåväl jag klandrar ingen, alla gör vi fel

Japp såg ju själva nu ändå att folk skrev det flera gånger så skrev jag fel

Permalänk
Medlem

Som många andra redan skrivit så sa jag "guldskruvarna" för att TS aldrig byggt en dator förut och då tyckte jag inte "distanser" var en bra beskrivning, kändes som TS skulle förstå mig bättre med mitt ordval.

Men åter till ämnet, hur har det gått har du fått ihop ditt nyköpta paket?

/Jon

Visa signatur

XBOX 360 gör livet lättare :-)

Permalänk
Medlem

Antistatisk Armlänk:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=303162

Beskrivning:
Fäst ena delen vid ett element/jordad metallyta (chassiet) eller liknande, och fäst andra änden vid handleden.
En orsak till att ny hårdvara inte fungerar efter montering är att den blivit utsatt för statisk elektricitet. Skador som uppstått i samband med ovarsam hantering omfattas inte av garanti. Denna antistatlänk minimerar risken för att dina komponenter skadas av statisk elektricitet vid montage.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedBerry
Som många andra redan skrivit så sa jag "guldskruvarna" för att TS aldrig byggt en dator förut och då tyckte jag inte "distanser" var en bra beskrivning, kändes som TS skulle förstå mig bättre med mitt ordval.

Men åter till ämnet, hur har det gått har du fått ihop ditt nyköpta paket?

/Jon

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Får ingen ström atm. Inga tecken på liv alls.
Jag har fäst allting nogrant efter beskrivning, det enda som inte hade beskrivning var just strömkablarna. Men de går ju liksom bara ned på ett ställe. Man kan inte gärna sätta dem fel. De kablar jag var osäker på, har Sweclockers recensent satt i en liten vit plastbit (sockerbit?), men någon sådan har inte jag. Se min forumtråd ovan då jag var hastig nog att skapa en tråd om det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av semperfidelis
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Får ingen ström atm. Inga tecken på liv alls.
Jag har fäst allting nogrant efter beskrivning, det enda som inte hade beskrivning var just strömkablarna. Men de går ju liksom bara ned på ett ställe. Man kan inte gärna sätta dem fel. De kablar jag var osäker på, har Sweclockers recensent satt i en liten vit plastbit (sockerbit?), men någon sådan har inte jag. Se min forumtråd ovan då jag var hastig nog att skapa en tråd om det.

Om datorn inte ens surrar igång lite så tror jag att:
1. ATX-kontakten är inte i (fast den är ju svår att glömma, men det kan vara så att den bara är 20pin och då kan man råka sätta den i fel ände om kontakten är 24pin på mobot)
2. på-knappen är felkopplad, kolla i manualen och kortslut rätt piggat med ett gem
3. nätagget är trasigt

För de flesta felen brukar fläktar börja snurra lite och sånt, tillex om man glömt 4/8-pin kontakten