Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD introducerar Athlon II X4

Permalänk

Detta är fan sjukt prisvärd för en htpc / budget spelburk.

Permalänk
Medlem

Och då var ändå spel en av de områden den relativt presterade sämst i, dock bättre än priskonkurrerande dubbelkärnor!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Till HTPC är det väl 45W varianten som är intressant, när den nu kommer...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
De som snackar om att man inte behöver 4kärnor eller värsting grejer i HTPC:s har kanske inte läst vad man faktiskt då kan göra extra med sin video uppspelning.

Första kan jag nämna är att använda ffdshow med avisynth och script för att "förbättra" eller snarare upscala video normallt under 720p upp till 1080p eller vilken upplösning den skärm man tittar på nu har under uppspelning med diverse filters eller vad man kalla dem för att få en bättre bild.

Vissa går helt enkelt ut på att till exempel dubblera video bilderna eller "anpassa" 24p video till exempel 60p om man nu inte skulle ha någon 24hz skärm och endast 60hz. Många av dessa saker är riktigt cpu krafft sugande saker. Ofta verkar det som det krävs överclockade cpu:er för de bättre scriptarna, eller om man vill köra flera olika saker samtidigt som gör lite olika saker.

Frågan är om dessa codecs har stöd för 4 kärnor? Btw, du som verkar ha koll på detta, vet du ifall PS3an kör med någon form av bildförbättring, för när jag kör upp divx/xvid material på den tycker jag kvaliten ser bättre ut än när jag kör via datorn (kör vi XBMC där såvitt jag vet inte finns några bildförbättringscodects)

Sen är ju frågan hur många av de som sätter in feta prollar med motiveringen att använda bildförbättringsmjukvara, då är det ett klokt beslut håller jag fullständigt med om.

Permalänk
Medlem

Hahaha, Core 2 Duo Quad 8200. Rejäl miss där!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så att 620 lanseras senare än 630?
Jag tycker det verkar tvärtom att 620 lanseras först.

Permalänk
Medlem

Har redan påpekat det

Permalänk
Medlem

fint iaf att dom lanserat en x4 athlon processor, ska bli skönt när de äldre folket köpt in en sån och behöver den få fixad.. e så trött på alla fattiglappars *no offence* 600 år gamla celeron 2.2 ghz prolle med 512 mb ram som ja måste fixa konstant.. vi behöver fler billiga datorer till det allmänna folket, jag jobbar själv för dell och en mindre pc reparations firma, och det är ju jätte roligt att behöva göra ominstallationer på såna gamla datorer.. blä!

men bra amd! två tummar upp!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Skulle som sagt vara intressant med tester.

Jag har alltid haft fobi mot budget x86or (speciellt Intels celeron) och känt att det varit lönsammare att köpa en gammal "riktig" processor än en ny budget.

Hehe, inget minne av Celeron 300A? : )

Det är ju bara kul att köpa billigare saker och klocka dem så mycket det går. Att köpa det dyraste och klocka är säkert också kul, men aningens mer elitistiskt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy

T.ex: AMD Phenom II X2 545 (3GHz, AM3, 85W, 7MB) finns för runt 900kr, är det då värt för en vanlig användare att betala lika mycket för en Athlon II? (den sista är väl svalare, vilket är värt någon krona)

Phenom II X2 545 är dock som namnet antyder en tvåkärnig processor, så det är väl inte riktigt rätt att jämföra den med de här nya fyrkärniga processorerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Är det verkligen så att 620 lanseras senare än 630?
Jag tycker det verkar tvärtom att 620 lanseras först.

Men AMD tjänar mer på att lansera den dyrare först, eftersom att en del som instället skulle köpa 620 och klocka köper 630 för att de inte orkar vänta på 620.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtenzion
Frågan är om dessa codecs har stöd för 4 kärnor? Btw, du som verkar ha koll på detta, vet du ifall PS3an kör med någon form av bildförbättring, för när jag kör upp divx/xvid material på den tycker jag kvaliten ser bättre ut än när jag kör via datorn (kör vi XBMC där såvitt jag vet inte finns några bildförbättringscodects)

Sen är ju frågan hur många av de som sätter in feta prollar med motiveringen att använda bildförbättringsmjukvara, då är det ett klokt beslut håller jag fullständigt med om.

Det är inte direkt "codecs" utan snarare skript man kör i ffdshow-med-avisynth. Man kan praktiskt taget skriva hur olika och krävande skript som helst som manipulerar videon/bilden på olika sätt.

Dock finns det "färdiga" inställningar i ffdshow och andra codecs till exempel som gör ibland samma saker som de olika script man kan hitta folk använder.

Dock finns det en uppsjö av olika sätt att göra alla dessa "bildförbättringar", andra bättre än vissa, skripten i avisynth medför att man kan själv skriva sin egen version hur det ska göras och tweaka till sin egen preferens eller att hårdvaran klarar av något om original version av någons skript var för krävande för sin egen dator.

Om multitrådning. Är lite si sådär med det. Allt fungerar inte som det ska med det alltid. Finns en del som fungerar andra inte.
I avisynth så använder du dig av valfria .dll som gör olika saker. Alla är inte skriva eller uppdaterade för multitrådning eller så är det inte fullt fungerande korrekt.

PS3 har sina "bildförbättrings" saker den kör ja. Det har varje dvd spelare och annat som man normalt kan köpa för att spela upp film etc med. Det skiljer bara på "hur bra" dessa är mellan varandra då de inte använder sig av samma sätt att förbättra bilden med, Har för mig att PS3:an har ett av de bästa "bildförbättrings" algoritmerna i sig från dessa "färdiga" produkter. Det är fullt möjligt att få liknande video prestanda från en dator, till och med bättre. Det kräver dock att ställa in och välja rätt skript och ha tillräckligt stark dator/komponenter för att kunna hantera det

Men detta är inte riktigt den tråd man ska diskutera detta i, så jag lämnar det där.
Samt så är jag inte all kunnig inom detta. Har bara fått mig en någorlunda fundamental bas att stå på genom att läsa runt på AVSforum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Det är inte direkt "codecs" utan snarare skript man kör i ffdshow-med-avisynth. Man kan praktiskt taget skriva hur olika och krävande skript som helst som manipulerar videon/bilden på olika sätt.

Dock finns det "färdiga" inställningar i ffdshow och andra codecs till exempel som gör ibland samma saker som de olika script man kan hitta folk använder.

Dock finns det en uppsjö av olika sätt att göra alla dessa "bildförbättringar", andra bättre än vissa, skripten i avisynth medför att man kan själv skriva sin egen version hur det ska göras och tweaka till sin egen preferens eller att hårdvaran klarar av något om original version av någons skript var för krävande för sin egen dator.

Om multitrådning. Är lite si sådär med det. Allt fungerar inte som det ska med det alltid. Finns en del som fungerar andra inte.
I avisynth så använder du dig av valfria .dll som gör olika saker. Alla är inte skriva eller uppdaterade för multitrådning eller så är det inte fullt fungerande korrekt.

PS3 har sina "bildförbättrings" saker den kör ja. Det har varje dvd spelare och annat som man normalt kan köpa för att spela upp film etc med. Det skiljer bara på "hur bra" dessa är mellan varandra då de inte använder sig av samma sätt att förbättra bilden med, Har för mig att PS3:an har ett av de bästa "bildförbättrings" algoritmerna i sig från dessa "färdiga" produkter. Det är fullt möjligt att få liknande video prestanda från en dator, till och med bättre. Det kräver dock att ställa in och välja rätt skript och ha tillräckligt stark dator/komponenter för att kunna hantera det

Men detta är inte riktigt den tråd man ska diskutera detta i, så jag lämnar det där.
Samt så är jag inte all kunnig inom detta. Har bara fått mig en någorlunda fundamental bas att stå på genom att läsa runt på AVSforum.

Tackar och bockar för denna information

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gtoxed
fint iaf att dom lanserat en x4 athlon processor, ska bli skönt när de äldre folket köpt in en sån och behöver den få fixad.. e så trött på alla fattiglappars *no offence* 600 år gamla celeron 2.2 ghz prolle med 512 mb ram som ja måste fixa konstant.. vi behöver fler billiga datorer till det allmänna folket, jag jobbar själv för dell och en mindre pc reparations firma, och det är ju jätte roligt att behöva göra ominstallationer på såna gamla datorer.. blä!

men bra amd! två tummar upp!

Råkar ibland ut för gratis suport hos en del vänner och släktingar.
Jag har på senare blivit mer restrektiv, vad gäller att hjälpa dom med äldre makiner.

- Datorn är så seg efter att installerat senaste F-secure!
- No shit Sherlock!

Det här känns om en given komponent i en uppgradering, för dessa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Strömförbrukningen är det enda som är till en besvikelse men det återstår att se hur de undervoltar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

200 kr mer för ynka 200 mhz extra, vad tänker dem med egentligen?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

620 känns extremt prisvärd.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk

Undrar hur de klockar? Klockar de som en P II är det ett alternativ till nästa bygge

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

jag blir lite orolig över chache- minnet, bara 2 mb över 4 kärnor blir 512 kB per kärna, rolig budget processor, men jag köper hällre än två kärnig med högre klockfrekvens och dubbelt så mycket chache för samma pris, men de är ju bara min åsikt

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muhihihaha
3900mhz med luft.

22c idle - 42c load.

Oj...inte dåligt....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muhihihaha
3900mhz med luft.

22c idle - 42c load.

Ojojoj Synd att det bara är 2mb cache

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

Temperaturen 22c idle och 42c load gäller ju givetvis inte för 3900mhz utan det är original. För er som inte orkar läsa eller inte förstod det själv :).

Hur stor skillnad gör cachen i praktiken? 2mb L2 cache är ju 512kb per kärna för 620'n. Vad är skillnaden i praktiken mellan processorer med endast L2 cache och inte L3 och dom som har båda? Har googlat lite om det men begrep mig inte på något svar. Som jag tidigare skrev så funderar jag på att köpa en 720 eller en 620. Det känns som att dom är väldigt lika varandra. 720'n är lite skarpare i det mesta men 620'n är aningen skarpare när det gäller att göra flera saker samtidigt. Cachen skiljer dom åt och lika så priset.

Permalänk
Medlem

Vad hände med AII x4 600e från den här nyheten? http://www.sweclockers.com/nyhet/9754-nya_fyrkarniga_budgetpr...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muhihihaha

Hur stor skillnad gör cachen i praktiken? 2mb L2 cache är ju 512kb per kärna för 620'n. Vad är skillnaden i praktiken mellan processorer med endast L2 cache och inte L3 och dom som har båda? Har googlat lite om det men begrep mig inte på något svar. Som jag tidigare skrev så funderar jag på att köpa en 720 eller en 620. Det känns som att dom är väldigt lika varandra. 720'n är lite skarpare i det mesta men 620'n är aningen skarpare när det gäller att göra flera saker samtidigt. Cachen skiljer dom åt och lika så priset.

Vanligt RAM-minne är egentligen ganska långsamt, vilket gör att processorn ibland får stå och rulla tummarna medan data hämtas från minnet. För att förbättra prestandan så använder man ett mindre, men snabbare, minne för att lagra data som förväntas bli använt igen, vilket kallas för cache-minne. Så närmast processorn finns L1-cache (L står helt enkelt för level), som är väldigt snabbt. Men snabbt minne är dyrt, så L1-cachen kan inte vara hur stort som helst. Så man har också L2 och L3-cache, där varje nivå oftast är långsammare men större. De olika cache-minnena är alltså en kompromiss mellan pris och prestanda. Att en processor saknar L3-cache betyder egentligen inget i praktiken, förutom att prestandan kan förväntas vara lägre jämfört med en motsvarande processor som har L3-cache.

Men att stirra sig blind på vilka sorters cache de olika processorerna har hjälper inte mycket, utan vill man veta hur en processor presterar så är det prestanda-tester som gäller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Vad hände med AII x4 600e från den här nyheten? http://www.sweclockers.com/nyhet/9754-nya_fyrkarniga_budgetpr...

Den skulle komma nu i höst...den dyker väl upp...

Permalänk
Medlem

Ska man byta ut sin Athlon 7750 tro? :/ Eller ta en Phenom II X4?

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtazz
jag blir lite orolig över chache- minnet, bara 2 mb över 4 kärnor blir 512 kB per kärna, rolig budget processor, men jag köper hällre än två kärnig med högre klockfrekvens och dubbelt så mycket chache för samma pris, men de är ju bara min åsikt

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3638
Ungefär mitt på sidan finns en tabell som översiktiligt visar hur mycket man tappar.

Själv bryr jag mig inte så mycket om hur mycket eller lite det finns av vissa saker, utan huvudsakligen prestanda/krona, och på den punkten gör A II 620 väldigt bra ifrån sig. Överlag kan man väl säga att den här processorn har lite mer varierande prestanda än phenom, L3 cachen hjälper till att jämna ut prestandan lite mer, Athlon II tar mest stryk i enkeltrådade applikationer.

Överklockningspotentialen verkar vara lite oförutsägbar, har sett siffror från tre olika recentioner, och de har nått olika högt, 3,4, 3,6 och 3,9Ghz.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Hjälpsam

Eftersom cashen är förhålandevis liten borde väl processorn tjäna mer på snabbare minnen än en med stor cache?
Vore kul att se ett test på detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

undra när dom tre kärniga athlon IIx3 kommer ut

Visa signatur

Amd Athlon x3 (phenom II X4 B55), Amd radeon 6950 2GB cf, Corsair force 40GB, 8gb adata 1333mhz, corsair tx 650 v.