Bättre disk prestanda

Permalänk

Bättre disk prestanda

hej jag har googlat om raid 0 och nog funnit att det inte ger så mycket bättre prestanda. Stämmer det? Hur som helst så har jag beställt 2 stycken WD 500gb black. Hur skall jag konfigurera för bästa prestanda. Har ett gigabyte m/b med inbygd raid kontroll. Skall jag använa den eller raida i windows. Förslag på partionering mottages ochså. Jag är öppen på alla förslag. MVH Hep

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska väll börja med att läsa i samlingstråden för lagring. där lär det stå en del.
Du kan ju skriva vilken modell på moderkort du har. med den informationen kan vi ta reda på vad för kontrollerkrets som används osv...

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

RAID 0 ger avsevärt bättre prestanda än en enskild disk när det gäller stora filer. Riktigt små filer ger något lägre prestanda än en enskild disk då RAID har längre acesstid än motsvarande enskilda diskar. Då RAID 0 avsevärt ökar risken för dataförlust kan den inte rekommenderas för annat än tillfällig lagring. Som systemdisk ger RAID 0 ingen prestandaökning jämfört med samma diskar då de styrs oberoende av varann och fördelningen av datat mellan diskarna är optimerat.

Eftersom diskens läs- och skribhastighet är proportionell mott cylinderns radie gäller det att lägga data, som behöver snabb åtkomst längst ut på disken. Använd den innersta delen för arkiv, som läses sällan.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
Du ska väll börja med att läsa i samlingstråden för lagring. där lär det stå en del.
Du kan ju skriva vilken modell på moderkort du har. med den informationen kan vi ta reda på vad för kontrollerkrets som används osv...

Har läsr samlingstråden för lagring. Moderkortet är Gigabyte GA-MA790X-UD4. Disken/arna är tänkt som systemdisk. Hur lägger man system längst ut på disken?

Permalänk
Hedersmedlem

Man skapar en första partition, (c:) vilken automatiskt kommer först på disken, dvs längs ut.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

manualen: europe.giga-byte.com/FileList/Manual/....
För att göra en raid0 så gör följande. se även sid 47.
koppla de 2 diskarna till SATA2_0~SATA2_3 connectors på moderkortet.
gå in i BIOS
gå in i "integrated pheriperals"
välj "onchip sata type" där ska du slå på så det står "RAID"
sen sparar du inställningarna ochstartar om datorn.
sen läser du sid 75 och fäljer anvisningarna för att skapa en raid0 array.
När arrayen är skapad så kan du installera operativsystemet. under installation behöver installationsproceduren drivrutin för att kunna hantera raidarrayen.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace