Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

i5 vs i7

Hej, har tänkt att köpa ett nytt system nu nästa vecka när 5870 kommer ut i butikerna. Paketet kommer att kosta runt 10800kr för i5 och 12600 för i7 paketet.

De paket jag funderar över är:

i5:

http://pici.se/pictures/KZzWvzufA.jpg

i7:

http://pici.se/pictures/IJaJzjynK.jpg

Jag vill ha ett paket som är framtidssäkert. Jag har därför tänkt att köra med datorn tills jag känner att en uppgradering behövs, varpå jag tänker köra Crossfire med ännu ett 5870.

Har förstått att i5 plattformen endast stöder 2st kort som körs i 8x + 8x i crossfire varpå i7an stöder 2st kort i full 16x + 16x.

Har läst att 4xxx serien i radeon kort inte sackades ner något märkbart alls (utom på väldigt höga upplösningar som 2500+ etc) och jag undrar om 2st 5870 kort inte tar skada av 8x 8x heller, blir väl till att vänta och se där.

Har också förstått att med i7 ska man ha tripple channel (3x minnes stickor) och med i5an Dual channel (2x minnes stickor), har därför valt 2x2GB för i5 och 3x2GB för i7.

Men finns det några flera synpunkter jag bör kolla på när jag väljer paket?
Vad rekommenderar ni och varför?

Tack på förhand

Edit: Datorn ska vara endast till spel. Inget rendering och så

Permalänk
Medlem

Vad skall du ha datorn till först o främst?

sen är det socket 1366 som har trippel channel. socket 1156 (och 775) har dual channel, även i7 på socket 1156 har dual channel.

Permalänk
Medlem

Vänta lite med för att se resultat av tester när väl 58xx serien släppts och se hur mycket 1156's 8x+8x drar ner på att köra 58xx i CF.

Permalänk
Medlem

Aha, jag förstår.. Yep, får vänta och se

Ser båda paketen kompletta ut i övrigt?

Blev lite fundersam nu.. Intel i7 (oavsett socket) funkar väl med 16x 16x i CF? Eller är det bara socket 1366 som gör det?

Ska jag köpa till extra kylarmedel osv?

Edit: Om jag köper Windows Vista Home edition 64bit nu, får jag W7 64bit gratis sen när det kommer? Om ja, hur skaffar jag då W7 till min dator?

Permalänk
Medlem

Det är socket 1366 som har möjligthet till 16x+16x CF/SLi. För själva processorn är det en mycket bra idé att köpa bättre kylare då originalkylare brukar vara rätt dåliga och högljuda. Typ en Noctua NH-U12P är en bra fläkt.

En annan bra kylning är Corsair Hydro Series H50, det är den enklaste och billigaste form av vattenkylning som finns (vad jag vet). Ska vara väldigt lätt att installera tydligen.

Du kan köpa vista 64-bit nu, men se bara till att det du köper erbjuder Win7 uppgraderinsvoucher.

Permalänk
Medlem

Sitter i samma tankar, i5 750 eller i7 920. Det som avgör är hur mycket man prestanda man tappar med SLI/CF med s1156 gentemot s1366. Hur är det med s775? Kan man göra 16x + 16x eller är det som med s1156? Det är inget alternativ för min del, är bara lite fundersam

Permalänk
Medlem

Precis, blir till att vänta och se

Jag har tittat lite på kylning och såg att många rekommenderade
https://www.inet.se/?page=product&stockid=6308562&

Citat:

Du kan köpa vista 64-bit nu, men se bara till att det du köper erbjuder Win7 uppgraderinsvoucher.

Yep, ska göra det. 4GB minne till i5 setupen och 6GB minne till i7 setup räcker väl bra till Windows vista och Windows 7?

Edit: Är det värt att köpa en SSD disk till? Isf vilken storlek och hur används den? Antar att man inte använder den som lagring, men hur gör man?

Permalänk
Medlem

amd 940 o ett fetare graffe om du bara ska spela

Visa signatur

orka....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klocker
Precis, blir till att vänta och se

Jag har tittat lite på kylning och såg att många rekommenderade
https://www.inet.se/?page=product&stockid=6308562&

Den där kylaren passar varken till 1156 eller 1336..

Permalänk
Medlem

helt klart i7 om du ska köra crossfire då i5 med p55 flskar sönder annars

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Den där kylaren passar varken till 1156 eller 1336..

sedan så är en thermalright 120 extrem mycket mer prisvärd

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk

Jag tycker också att vid crossfire/SLI bör man välja 1366.
Även om prestandaförlusten med 1156 inte är gigantisk så skulle allafall jag inte gilla känslan att grafikkortet inte kan spänna sina muskler till 100%, jag skulle säkert sitta och tänka på det hela tiden.. ^^
Men det är bara jag..

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en dator som är framtidssäker för spel, så finns det 2 föredelar med respektive plattform i mina ögon. 1156 kommer nog att erbjuda billigare processorer i framtiden, jämfört med 1366, som antagligen kommer ligga på 5000 kr eller mer. 1366 har fördelen som många skrivit tidigare, att den kan köras 16x/16x i SLi eller CF. Personligen så tycker jag att 1366 fördel väger tyngre, i och med att en i7 920 går att klocka väldigt bra. Om man tar det ett steg längre, jag menar, dagens eller nästa genration 58xx/GT300 kanske inte flaskas så mycket av 8x/8x på 1156, men vad händer med generationen efter det? Om tanken är att sitta på samma system iaf 2-3 år så kan det vara värt att ta i beaktning.