Permalänk
Medlem

Skit på datorn!

Har formaterat om min dator ett par gånger nu på ett par veckor, får samma skit efter varje gång! Ploppar upp någon pop-up som frågar om jag vill låta "Malicious Software Removal Tool" söka igenom min dator efter skit. När man kryssar den så har jag helt plötsligt länkar till diverse porrsidor på mitt skrivbord, vad är detta och hur skyddar jag mig mot fanskapet?

Kör Windows XP! - Tack på förhand!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är precis vad det står att det är! http://www.microsoft.com/security/malwareremove/default.aspx

Det är ett verktyg från MS som söker genom datorn efter antingen alla eller vissa spyware och malwares och tar bort dem.

Du kan ju alltid låta bli å ladda ner det via windows update och använda annat program för det ändamålet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
[B] Det är precis vad det står att det är!

Vad kommer länkarna från då? Kommer upp precis när jag kryssat skiten. Hänt ett flertal gånger. Och det är inte Windows Update som frågar, utan en popup-ruta från ingenstans.

Permalänk
Medlem

perfekt, ett MS program som tankar porr direkt till skrivbordet

Visa signatur

>>MSI K9A2 Platinum | Phenom 9850be 2.5GHz@2.9GHz | Kingston 4gb PC6400 | Asus EAH4850 512mb CF | Corsair vx550w | HDD 500gb<<

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du råkar inte ha bild på det och över alla processer i aktivitetshanteraren?.

Du kan ju söka en runda på c:\ med ditt antivirus och ditt antimalwareprogram , t.ex http://www.malwarebytes.org/ och se om du har nåt skit, bara för att vara på säkra sidan.. Menar ju på att rutan inte bara dyker upp lite hursomhelst.

Permalänk
Sötast

Kör Windows update OMEDELBART efter installation, öppna inte en annan webbplats förräns XP är färdigpathat, det inkluderar SP3.

När det är färdig så installera Brandvägg&Antivirus.

Nu slipper du dina popups

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Man borde installera drivrutiner först och sen brandvägg samt antivirus (ha definitioner på sidan av då såklart) och det utan nätverkskabel i.

Permalänk
Medlem

Om det första gången dök upp när du använder en webbläsare så är det en av de falska som lurat dig att installera deras program i datorn.

Enligt datortidningar som varnat så börja det med ett popup fönster med en FALSK virus varning som lurar dig att installera deras falska program. På ramen ser man att det är ett av Webbläsarens popup reklam fönster och INTE Windows.

Varnas av alla att hålla de borta från datorn.

Nu är det för sent och du har säkert massor med skit i dator nu.
Sluta att trycka på popup reklamen och håll dig vaken.

Permalänk

Använd alltid något antivirus eller någon branvägg INNAN du ens kopplar i en internetkabel i en nyinstallerad XP.. Om du vill stänga av windows inbyggda mjukvarubrandvägg är upp till dig, men har man inte lust med frågor som "du håller nu på att uppdatera din dator, är det okej?" varje sekund så kan du köra med windows brandvägg enbart (rekommenderas iaf inte av mig). Kör typ comodo firewall + avg free, uppdateringar kan laddas ner till ett usb-minne och slängas in direkt och därmed ha senaste definitionerna

Så fort du ansluter till Internet med en windowsdator idag så blir du en måltavla, ungefär som när en helt naken människa står mitt i ett fält fyllt med blodtörstiga mygg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Nu är det för sent och du säkert massor med skit i dator nu.
Sluta att trycka på popup reklamen och håll dig vaken.

Men de stog ju att jag vann en miljon!?

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

http://free.antivirus.com/hijackthis/ är ett bra litet verktyg för att se vad som händer i datorn och upptäcka skit som inte virusprogrammen hittar.
jag brukar använda det och malwarebytes och med det hittar och fixar man det mesta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Om det första gången dök upp när du använder en webbläsare så är det en av de falska som lurat dig att installera deras program i datorn.

Enligt datortidningar som varnat så börja det med ett popup fönster med en FALSK virus varning som lurar dig att installera deras falska program. På ramen ser man att det är ett av Webbläsarens popup reklam fönster och INTE Windows.

Varnas av alla att hålla de borta från datorn.

Nu är det för sent och du har säkert massor med skit i dator nu.
Sluta att trycka på popup reklamen och håll dig vaken.

Jag kryssar (dvs. stänger ner) alltid allt, men detta lyckades slinka igenom i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Budd4h
Jag kryssar (dvs. stänger ner) alltid allt, men detta lyckades slinka igenom i alla fall.

Ett tips är att använda firefox, då får du bra mycket mindre malware och vad det kan heta, de flesta sådana skit saker är gjorda för iexplorer. Du ska helst även installera ett antivirus samt en brandvägg innan du ens kopplar in nätverkskabeln första ggn. Och när du väl har "kopplat upp dig" då går du direkt till windowsupdate och tar hem senaste uppdateringarna.
Även rekommenderat att portblocka på din router.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph33r
Ett tips är att använda firefox, då får du bra mycket mindre malware och vad det kan heta, de flesta sådana skit saker är gjorda för iexplorer. Du ska helst även installera ett antivirus samt en brandvägg innan du ens kopplar in nätverkskabeln första ggn. Och när du väl har "kopplat upp dig" då går du direkt till windowsupdate och tar hem senaste uppdateringarna.
Även rekommenderat att portblocka på din router.

Ännu bättre tips är att hålla reda på vad man gör framför datorn, sunt förnuft går bra mkt längre än en ny webbläsare och antivirus gör.

Men såklart kan skit likförbannat slinka genom, inte bara genom websurfnin utan nedladdning och installation av olika program eftersom man bara klickar på utan att läsa, nåväl :p..

Permalänk
Medlem

Har inte haft antivirusprogram och brandväggar på flera år och fungerar hur bra som helst. Testade för skoj skull och söka igenom datorn med en kompis dator och den fann inget, coh aldrig märkt nå problem sjävl. Klart man både laddar ner och surfar porr, men man kan ju tänka på vart man trycker;)

Använde senaste windows och FF. Aldrig IE.

Permalänk

Torulf, det har nog funnits något som datorn inte hittat bara, för har man windows så har man alla tänkbara trojaner på datorn även om det ser rent ut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Ännu bättre tips är att hålla reda på vad man gör framför datorn, sunt förnuft går bra mkt längre än en ny webbläsare och antivirus gör.

Men såklart kan skit likförbannat slinka genom, inte bara genom websurfnin utan nedladdning och installation av olika program eftersom man bara klickar på utan att läsa, nåväl :p..

Jo men eftersom den här snubben inte verkar ha något sunt förnuft vad gäller internet, så är ju antivirus och ny webläsare en bit på vägen iaf.

Själv använder jag firefox, men varken antivirus eller brandvägg och jag klarar mig fint.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.