Permalänk
Robot

Nattmodding, operation luftflöde

Ptjaha, då var det dags att lägga ut min första byggblogg då..

Satt med två stycken Nvidia 280GTX kort samt ett i7 system @ 4.1Ghz HT: ON i min väldigt trånga datorlåda, vilket ledde till väldigt höga temperaturer på mina 3dkort samt resterande komponenter i datorn.

Tänkte först köpa en större låda men kom senare på att dremeln kan vara kul att skära lite med.

Sagt och gjort, skar fram två stycken hål för 92mm fläktar i fronten samt tog bort i princip hela HDD utrymmet i lådan för att få ett lite mer öppet chassi.

Sedan har jag även monterat radiatorerna till vattenkylningen utanför lådan då jag vill ha så lite värme som möjligt i den.

Den obligatoriska hårdvarulistan:
Moderkort: Asus P6T Deluxe V2
CPU: Intel i7 920 @ 4.1Ghz HT: On
DRAM: Kingston HyperX DDR3 @ 1600Mhz
Grafik: Asus & XFX Nvidia Geforce 280GTX 1GB SLI

Kylning:
Radiatorer: Inovatech 120mm samt Black ICE 120mm.
CPU Block: EK Supreme.
Pump: Inovatech Eheim 1046 12V
Reservoar: EK-Multioption RES 100 rev.2
Grafikkort: Orginal, antagligen Accelero extreme 280 senare.

Besök albumet: Nattmodding, operation luftflöde av huttala

Permalänk

Slangen mellan pumpen och tanken ser inte ut att må så bra!

Jag antar att det är en kombination med för skarp böj (nära obefintlig) och mjuk slang. Det ser ju ut som om slangen sugs ihop av pumpen. Det måste strypa flödet en del. Testa att flytta pumpen närmare tanken för att se om det blir någon skillnad.

Permalänk

sjukt najs :)! mian radiatorer och min pump där ser jag ;D
lite större låda kanske kan vara bra men funkar det så äre ju no probs

hoppas du är nöjd, 10p

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ebbe_ebbesson
Slangen mellan pumpen och tanken ser inte ut att må så bra!

Jag antar att det är en kombination med för skarp böj (nära obefintlig) och mjuk slang. Det ser ju ut som om slangen sugs ihop av pumpen. Det måste strypa flödet en del. Testa att flytta pumpen närmare tanken för att se om det blir någon skillnad.

Har dragits med det där problemet ett tag, det verkar som att nipplarna är aningen för stora för slangen, och då drar den ihop sig på det där viset. Även om jag har slangen rakt nedåt så ser den likadan ut.

Har inte brytt mig då flödet är väldigt högt ändå och inte drabbar tempraturerna på processorn. (Ligger på 70 grader efter någon timmas SmallFFT i prim95 med HT på)

Funderar dock på om jag ska flytta reservoaren och ha den ovanför pumpen nu istället då det finns utrymme för den där nu efter att jag skurit bort hela HDD buren.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nollad
sjukt najs :)! mian radiatorer och min pump där ser jag ;D
lite större låda kanske kan vara bra men funkar det så äre ju no probs

hoppas du är nöjd, 10p

Man tackar!
Dina grejer fungerar så bra så! Och större låda är verkligen inget jag vill lägga pengar på, varav anledningen till denna mod.

Permalänk

Så länge temperaturerna är ok så är det ju ingen fara.

Vad gäller modden så gjorde du helt rätt, chassin är till för att kapas i. Och vill du kapa lite till så ta och gör hål i taket för radiatorerna.

Lycka till med ditt "nya" chassi.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ebbe_ebbesson
Så länge temperaturerna är ok så är det ju ingen fara.

Vad gäller modden så gjorde du helt rätt, chassin är till för att kapas i. Och vill du kapa lite till så ta och gör hål i taket för radiatorerna.

Lycka till med ditt "nya" chassi.

Något hål i taket på chassit blir det inte av den enkla anledningen att varmluft då kommer flöda igenom radiatorerna istället för att de tar luft utanför chassit.

Men tack för tipset iaf!

Permalänk
Medlem

Mysigt med nattmoddar. Är inte din vattenloop oerhört lång?

Visa signatur

http://luddha.vshs.info/
Arbetsstation: E6850 @ 3,6ghz | 8800GTS 640MB (G80) | Asus P5Q Pro | Antec 1200 | WinXPProSP2
Server: P4M 1,8GHz@1,2GHz | 1024MB DDR3200 | Gbit NIC | Network Dragon (kopia av Chieftec Dragon)

Permalänk
Avstängd

Dåligt

Visa signatur
Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luddha
Mysigt med nattmoddar. Är inte din vattenloop oerhört lång?

Nattmoddar är alltid mysigt!
Loopen är rätt lång, men kunde inte få det mycket bättre än sådär i det här chassit då jag enbart har två 120mm radiatorer och inte en 3x120 eller 2x120 radiator. Testade först att sätta radiatorerna med kopplingarna nära varandra men det gick inte att få slangen att inte dra ihop sig och därmed strypa flödet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_äpple*
Dåligt

Tack!
Du har ingen motivering till vad/varför det är dåligt?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala

Tack!
Du har ingen motivering till vad/varför det är dåligt?

Nej tyvärr

Visa signatur
Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_äpple*
Nej tyvärr

Vad bra!
Då kan jag bortse från dina meningslösa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_äpple*
Nej tyvärr

Moget...

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk
Medlem

snyggt! kan inte mycket om vattenkylning men har sett nånstans det finns slangar med nån metallspiral inuti, fast det kanske inte hjälper precis vid nipplarna.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjabo
snyggt! kan inte mycket om vattenkylning men har sett nånstans det finns slangar med nån metallspiral inuti, fast det kanske inte hjälper precis vid nipplarna.

Tack!
Ja, det finns.. Men det är till för lite rundare böjar och hjälper inte precis vid nipplarna precis som du säger.

Men som sagt så är detta inte ett problem då jag har flöde så det räcker och blir över ändå. Sen att det ser lite tråkigt ut är ju en annan sak, men funktion går före det estetiska för min del.

Kan även tillägga att jag testade furmark med 3dkorten i 682Mhz på GPUn, temperaturerna gick från att ha varit 95 grader efter 5min och framåt till 76 grader efter 5 min och framåt. Måste säga att jag är överraskad över det resultatet!

Permalänk
Medlem

Påminner lite om grejer jag gjorde som ung riktigt jävla skönt ghettomoddande när man har tråkigt och inte får sova förräns man fått det funka som ma vill till vilket pris som helst 10+

Permalänk
Medlem

Slangen under tanken som går till pumpen är vikt

Permalänk
Medlem

Hahahaha, fan så det såg ut innan Lyckad mod imo, bättre blev det! Skorsten-temat med vattenkylning fortsätter

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne
Slangen under tanken som går till pumpen är vikt

Jag vet!
Har bestämt mig att dra om vattensystemet när jag köper till en extra 3x120mm rad till loopen. Och då hamnar reservoaren över pumpen och då slipper jag förhoppningsvis slangvikningar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Hahahaha, fan så det såg ut innan Lyckad mod imo, bättre blev det! Skorsten-temat med vattenkylning fortsätter

Tack tack

Permalänk

varför inte köpa ett nytt chassi. som du slipper å modda som e fram taget just för vatenkylning?

Visa signatur

[B][Corsair Crystal 570 vit] [Gigabyte z77x-up7] [Intel Core 3770K @4,6GHz 1.3v]
[Corsair 8GB CL9 1600Mhz Dominator Platinum] [SSD Samsung 860 EVO 250GB]
[PSU Corsair HX860I] [GPU GTX 1070 2012Mhz/9300Mhz] [3Dmark spy 6166P]

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swerobin91
varför inte köpa ett nytt chassi. som du slipper å modda som e fram taget just för vatenkylning?

För att man kan köpa otroligt mycket roligare saker för 1500-2500kr än en aluminium/plast/plåt låda!

Permalänk
Medlem

Nä, inte fan var det någon fröjd för ögat. Men fungerar det så är det ju bra, men ser ju ut som om du har putsat upp en skrothög. Med ett lite snyggare chassi(inte ett redan söndermoddat) samt bättre bilder(rätt tråkiga just nu) samt lite mer planerad och välgjord modd så hade det väl kunnat landa på en 6-7 poäng men för detta får du en 3:a utav mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
För att man kan köpa otroligt mycket roligare saker för 1500-2500kr än en aluminium/plast/plåt låda!

Å andra sidan kanske man har något att visa upp då?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
Nä, inte fan var det någon fröjd för ögat. Men fungerar det så är det ju bra, men ser ju ut som om du har putsat upp en skrothög. Med ett lite snyggare chassi(inte ett redan söndermoddat) samt bättre bilder(rätt tråkiga just nu) samt lite mer planerad och välgjord modd så hade det väl kunnat landa på en 6-7 poäng men för detta får du en 3:a utav mig.

Å andra sidan kanske man har något att visa upp då?

Vet inte om man kan kalla det skrothög, det är ett pianolackat svart chassi som är väldigt likt Sonata 3 chassina. Precis lagom "snyggt", alla dessa superflashiga chassin för flera tusen förstår jag mig inte på, datorn ska ju ändå bara stå under skrivbordet, och då är väll funktion den viktiga delen.. eller?

Själva grejen med det här projektet var att visa hur lätt man kan fixa till lite luftflöde i ett litet chassi bara man vill.

Men du får gärna förklara för mig vad som skulle kunna göra chassit bättre, för det är jag väldigt intresserad av!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_äpple*
Nej tyvärr

Nödvändiga inlägg du skriver!:S!

Edit: Najs! 10P!=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Vet inte om man kan kalla det skrothög, det är ett pianolackat svart chassi som är väldigt likt Sonata 3 chassina. Precis lagom "snyggt", alla dessa superflashiga chassin för flera tusen förstår jag mig inte på, datorn ska ju ändå bara stå under skrivbordet, och då är väll funktion den viktiga delen.. eller?

Själva grejen med det här projektet var att visa hur lätt man kan fixa till lite luftflöde i ett litet chassi bara man vill.

Men du får gärna förklara för mig vad som skulle kunna göra chassit bättre, för det är jag väldigt intresserad av!

Ok, skrothög var att ta i, var lite irriterad vid tillfället jag skrev det, ber om ursäkt. Och att funktion går före utseende kan jag i viss mån hålla med om.

Det jag ser att du skulle kunna göra med ditt chassi för att få det att se lite mer skapligt ut är nog att färga insidan. Förslagsvis svart men kunde kanske vara kul med någon lite mer annorlunda färg också.

Vid fototillfällena så skulle jag rekommendera att du behåller ena sidoplåten bakom moderkortsplåten och fronten på! Ser väldigt naket och trasigt ut som det ser ut nu. Sedan så blir ju bilderna bättre om fotar i dagsljus, och kanske ställer upp datorn på ett bord eller något så bilderna kommer lite mer i nivå med datorn och inte ovanifrån. Men, nu är jag ju egentligen ingen fotoexpert men detta är vad jag tror skulle kunna göra det bättre.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

underbart måste jag säga

Kan bara instämma, ser kyligt ut med radiatorn på utsidan sådär.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Kan bara instämma, ser kyligt ut med radiatorn på utsidan sådär.

det ser inte bara kyligt ut utan sexigt också
pc tits XD

Permalänk
Medlem

Om inte annat smart att leda ut värmen via slangarna och sedan blåsa bort den utanför chassiet. De som te.x har radiatorer i fronten i chassiet blåser in all värme som radiatorerna avlett rakt in i datorn

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT