Gratis antivirus från Microsoft

Permalänk
Medlem

Det verkar ju vara en native 64bitars som man kan ladda ner

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Synd att det söker så långsamt fast (10 mb/s jämnfört med NOD32 som söker runt 35-40mb/s) det betyder ju bara att man kan göra något med datorn utan att det stör annat.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Synd att det söker så långsamt fast (10 mb/s jämnfört med NOD32 som söker runt 35-40mb/s) det betyder ju bara att man kan göra något med datorn utan att det stör annat.

Förstår att skillnaden i söka-igenom-efter-virus-tid är irriterande. Dock förefaller MSE vara så pass "lätt" att det inte alls tar så mycket datrokraft. M a o pyssla med andra saker på datorn medans MSE söker efter virus...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av j.micke
Men hur som helst är det väl positivt att man slipper betala extra för skydd mot virus.

+1

Permalänk
Hjälpsam

Ersatte mitt kära gamla Avast med detta.
Jag har varit nöjd med Avast, får hoppas att jag blir lika nöjd med MS version.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag har varit nöjd med Avast, får hoppas att jag blir lika nöjd med MS version.

+1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j.micke
Frågan är hur gratis det är, när de endast fungerar med Microsofts operativsystem.
Att först behöva lägga ut ett par tusenlappar är inte riktigt vad jag kallar gratis.

Men hur som helst är det väl positivt att man slipper betala extra för skydd mot virus.

Men varför ska MS släppa något för Linux/mac/Unix världen? har inte dom egna utvecklare?

Det är väl gratis? Du betalar ju inte en ny summa för AV mjukvaran.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Mjukvaran fungerar bra, bortsett från att iaf. beta-varianterna uppdaterade databasen genom Windows Update. Har man WU inställt på manuell hämtning, blir det ganska snabbt irriterande. Det tog dessutom en hel evighet att söka efter uppdateringar genom mjukvaran.

Ajdå, det var riktigt illa :\
Tycker det är jobbigt nog att defender körs därigenom, vet inte om jag skulle palla antivirus också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
onekligen intressant, men vi vet ju alla hur microsofts egna brandvägg funkar, så man kan ju inte hoppas på för mycket

Den fungerar väl finfint?

Permalänk
Medlem

Har precis installerat det nu än så länge nöjd tar inte mycket minne och cpu alls det är bra
Sen om det är bra och hitta virus är frågan
Fast har inte haft virus på typ ett år så för mej är det viktigast att det är resurssnålt och sköter sig själv utan att jag märker det

Permalänk
Hjälpsam

Två frågor.
Är detta ett komplement till eller ersätter det Windows defender?
Kör ni automatisk genomsökning av diskarna varje vecka, är det någon större vits att ha så, relatidsskyddet är ju ändå på?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Hittills positivt med MSE (testat i dryga en timme):
+ resurssnålt (tar mindre kraft av cpu och minne än Avast)
+ simpel men trivsam layout
+ lättnavigerat i menyerna

Annat?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Två frågor.
Är detta ett komplement till eller ersätter det Windows defender?
Kör ni automatisk genomsökning av diskarna varje vecka, är det någon större vits att ha så, relatidsskyddet är ju ändå på?

Den ersätter Defender...

Permalänk
Medlem

Hmm...
Jag vet inte om jag tycker Microsofts "Äh, säkerhet fixar vi när vi orkar"-attityd gällande deras OS och konceptet virusskydd går så bra ihop. Men det kan ju omöjligt vara värre än Norton i alla fall, så det kan ju vara värt att testa.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Kör ni automatisk genomsökning av diskarna varje vecka, är det någon större vits att ha så, relatidsskyddet är ju ändå på?

Jag kör en genomsökning typ varje/varannan vecka ändå.

Hur gör ni andra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Men det kan ju omöjligt vara värre än Norton i alla fall, så det kan ju vara värt att testa.

Svar ja, det är definitivt värt att testa!

Permalänk
Medlem

Verkar kalasbra.

Permalänk
Medlem

Den dagen det piskar Avira kan jag börja fundera på att byta.

Permalänk
Medlem

När mitt Avira misslyckas första gången så blir det att prova detta

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

jag håller på att installera för att testa nu... Kanske bheåller jag det, annars har jag 3 stk norton 360 lisenser... Men hursomhelst är det gratis och att ha det installerat måste ju vara bättre än att inte ha nått skydd alls, om man inte har råd med annat. men jag hoppas detta är ett fullvärdigt alternativ och bättre än de andra gratis alternativen, för dom suger häst*** allihopa.

Permalänk
Musikälskare

Undrar hur längde MS får ge ut detta, kommer att flyga stämningar hit och dit

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Jag tycker att Microsoft tänker lite fel. Varför ska användaren behöva installera ett antivirus när man lika gärna konstruera windows så att ingen antivirus behövs.

Se bara på Apple och *nix, där behövs inget antivirus. Om det beror på en bättre arkitektur eller om det bara är för att de har färre användare har väl också viss relevans. Den diskussionen tänker jag dock inte ta.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schn3ider
Den ersätter Defender...

Så jag kan avinstallera defender nu?
Bra, jag har alldrig gillat det helt något vidare.
Verkar inte gå, men det är inaktiverat så allt är kanske som det skall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
jag håller på att installera för att testa nu... Kanske bheåller jag det, annars har jag 3 stk norton 360 lisenser... Men hursomhelst är det gratis och att ha det installerat måste ju vara bättre än att inte ha nått skydd alls, om man inte har råd med annat. men jag hoppas detta är ett fullvärdigt alternativ och bättre än de andra gratis alternativen, för dom suger häst*** allihopa.

*update* det söker med en sjuk hastighet, det bådar bra...

Håller med om defender, det är sämre och trögare än nått annat och har orsakat att hela datorn laggat för mig i vista...

Permalänk
Medlem

antivirus?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Jag laddade ned det för ett tag sen, det har ett fräsht GUI och scannar riktigt snabbt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten_alle
Jag tycker att Microsoft tänker lite fel. Varför ska användaren behöva installera ett antivirus när man lika gärna konstruera windows så att ingen antivirus behövs.

Se bara på Apple och *nix, där behövs inget antivirus. Om det beror på en bättre arkitektur eller om det bara är för att de har färre användare har väl också viss relevans. Den diskussionen tänker jag dock inte ta.

Du glömmer att Windows utgör cirka 90% av marknaden, medans OS X bara utgöra cirka 10%. Det är inte lika värt besväret att koda ett virus för OS X som att koda ett för Windows, eftersom att det ger tio gånger så många infektioner.

Sen så är Windows visst säkrare än OS X, Microsoft släpper patchar varje månad. Medans Apple gör det mer sällan... De är alltså säkra p.g.a. att de har en mycket mindre användarbas. Det finns virus och trojaner till OS X, men inte alls lika många som till Windows.

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten_alle
Jag tycker att Microsoft tänker lite fel. Varför ska användaren behöva installera ett antivirus när man lika gärna konstruera windows så att ingen antivirus behövs.

Se bara på Apple och *nix, där behövs inget antivirus. Om det beror på en bättre arkitektur eller om det bara är för att de har färre användare har väl också viss relevans. Den diskussionen tänker jag dock inte ta.

Det behövs antivirus både på Apple och *nix då det finns ett fåtal virus till bägge OSen. Och, ja. Det finns fler virus till windows för det är fler användare på det OSet. d:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
Men varför ska MS släppa något för Linux/mac/Unix världen? har inte dom egna utvecklare?

Det är väl gratis? Du betalar ju inte en ny summa för AV mjukvaran.

Om man köper en glass och man får ta strössel till glassen.
Så är inte strössel gratis.

Hade man däremot fått gått in i butiken och ta en näve strössel och gått ut, så hade det varit gratis.

Det krävs ingen motprestation av varans eller tjänstens mottagare för att det ska vara gratis.
Att betala ett par tusen kronor för windows är en motprestation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
*update* det söker med en sjuk hastighet, det bådar bra...

Det är sannolikt för att du kör en mer översiktlig Quickscan, och inte en Full scan. Kör en sådan nu, och den tar tid på sig, vill jag lova!

Permalänk

Ser ut som ett klassiskt Windows Defender men att GUI projectledarna scrapade projected under BETA stadiet.

Får se hur det presterar under svåra förhållanden.

Avast/Avira till exmpel förstör min OC då jag har den på 3GHz+, medans servern klarade att vara på 4.456GHz utan problem i 2 månader.
Installerade sedan AV på den med och BSOD under 2 timmar.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
jag håller på att installera för att testa nu... Kanske bheåller jag det, annars har jag 3 stk norton 360 lisenser... Men hursomhelst är det gratis och att ha det installerat måste ju vara bättre än att inte ha nått skydd alls, om man inte har råd med annat. men jag hoppas detta är ett fullvärdigt alternativ och bättre än de andra gratis alternativen, för dom suger häst*** allihopa.

AVG Free har gett mig utmärkt skydd i flera år. Suger absolut inte hästkuk! (Ja jag sa det, detta är internet och självklart borde väl något så trivialt som detta själsord vara tillåtet)

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk

Är det någon som faktiskt testat det viktiga, hur bra upptäcker den virus i jämförelse med avg, avast etc.

Så kul när folk skriver "jag har inte haft virus på flera år". Svårt att veta om virusprogrammet verkligen upptäcker allt. AVG free gör det då inte.

Permalänk
Medlem

Kört detta i någon månad nu och är verkligen imponerad ^_^