Nvidias PhysX-spärr knäckt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Som du själv nämner, ett avtal mellan användare och tillverkare accepteras när man laddar ner och installerar drivrutinen..är den inte menat att följas?

Att du tycker sånt är löjligt känns ganska oroväckande.

Nu har dom säkert tagit bort det, men jag har för mig att Microsoft hade ganska underhållande användaravtal i MSN messenger.

Något i stil med att allting som skickas över MSN har Microsoft full rätt till

Mao, skickar du ett program över msn till en kompis, så har dom enligt användaravtalet fullt rätt att ta detta programmet som sitt.

men användaravtalen är för det mesta rent sagt verkningslösa, och det värsta som kan hända är att du förlorar garantin.

En annan EULA är mcaffee's som säger att du inte får prata negativt om deras produkt

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweloop64
Svenska/europeiska lagen piskar upp överrenskommelser(eula) som är baserade på den amerikanska lagen i brygga nästan vilken dag som helst...

Fan! kan man inte avtala bort svensk lag?
Jag som tänkte köpa mig en slav.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

"göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel"

Vad är fel? PhysX fungerar, med nVidia, som det är tänkt.
För övrigt, läs paragraf 2.1 i nVidia's EULA och svara därefter.

Permalänk
Hjälpsam

Tycker du skall läsa paragraf 7 jag.
If any provision of this LICENSE is inconsistent with, or cannot be fully enforced under, the law, such provision will be construed as limited to the extent necessary to be consistent with and fully enforceable under the law.
http://www.nvidia.co.uk/content/DriverDownload-March2009/lice...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
"göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel"

Vad är fel? PhysX fungerar, med nVidia, som det är tänkt.
För övrigt, läs paragraf 2.1 i nVidia's EULA och svara därefter.

Du är ju dum på riktigt, du har till och med fått en förklaring på varför EULA inte är tillämpligt i svensk rätt men ändå slår du huvudet i väggen, igen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt Nvidia gör rätt som sätter en spärr, rättigheterna av Physx ägs ju utav Nvidia och inte ATI. Skulle ATI vilja använda sig utav Physx så hade man med lätthet kunnat köpa rättigheterna till Physx med det verkar dem snåla med, nej vill man ha Physx så får man banne mig köpa ett Nvidia-kort. Det är ju ändå deras produkt och det är dem som marknadsför den inte ATI.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Tycker faktiskt Nvidia gör rätt som sätter en spärr, rättigheterna av Physx ägs ju utav Nvidia och inte ATI. Skulle ATI vilja använda sig utav Physx så hade man med lätthet kunnat köpa rättigheterna till Physx med det verkar dem snåla med, nej vill man ha Physx så får man banne mig köpa ett Nvidia-kort. Det är ju ändå deras produkt och det är dem som marknadsför den inte ATI.

Det är ju inte riktigt det vi pratar om, physx blir deaktiverat om man har ett nvidiakort samt tex ett atikort i samma burk, alltså har man ett nvidiakort men kan inte använda physx...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Tycker faktiskt Nvidia gör rätt som sätter en spärr, rättigheterna av Physx ägs ju utav Nvidia och inte ATI. Skulle ATI vilja använda sig utav Physx så hade man med lätthet kunnat köpa rättigheterna till Physx med det verkar dem snåla med, nej vill man ha Physx så får man banne mig köpa ett Nvidia-kort. Det är ju ändå deras produkt och det är dem som marknadsför den inte ATI.

Vilken del av "jag har ett phys-x kort från nvidia som inte fungerar för att jag även äger ett atikort" är det du inte förstår? Nvidia har fått sina pengar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Tycker faktiskt Nvidia gör rätt som sätter en spärr, rättigheterna av Physx ägs ju utav Nvidia och inte ATI. Skulle ATI vilja använda sig utav Physx så hade man med lätthet kunnat köpa rättigheterna till Physx med det verkar dem snåla med, nej vill man ha Physx så får man banne mig köpa ett Nvidia-kort. Det är ju ändå deras produkt och det är dem som marknadsför den inte ATI.

Men man behöver ju ett Nvidia kort i datorn för att kunna använda sig av Physx även utan spärren så jag förstår inte problemet? Varför ska man inte ha rätt att kunna kombinera ATI/Nvidia kort och sen använda Nvidiakortet enbart för fysikberäkningar? Är ju rent trams.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Re: Nvidias PhysX-spärr knäckt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Bara några dagar efter att det blev känt att Nvidia blockerar fysiksystemet PhysX i datorsystem med grafikkort från konkurrerande tillverkare har skyddet blivit knäckt.

Läs nyheten

Är väl snarare några månader efter.
http://www.ngohq.com/graphic-cards/16223-nvidia-disables-phys...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
I detta fallet är det inte en "fix" det handlar om - det är att kringgå något som direkt var menat att stoppas. Sen har jag svårt att tro att svensk lagstiftning har någonting att göra med nVidia's EULA, den måste ju (väl?) följas först och främst. Deras produkt, deras bestämmelser, antar jag.

Nej, EULA måste inte följas. Du kan aldrig avtala bort lagar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Som du själv nämner, ett avtal mellan användare och tillverkare accepteras när man laddar ner och installerar drivrutinen..är den inte menat att följas?

Att du tycker sånt är löjligt känns ganska oroväckande.

Jag tycker det är oroväckande att folk som inte har någon koll på juridik och ändå prompt ska lägga sig i diskussioner de inte har någon kunskap om alls. Läs lite om kontraktsrätt så lär du inse rätt snabbt varför dessa EULA:s inte står sig speciellt starka i någon domstol.

Att det nVidia gör förmodligen är olagligt i EU-länder är en annan sak, men skulle inte bli förvånad att om de inte slutar med det här så blir de nog anmälda av AMD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Tycker faktiskt Nvidia gör rätt som sätter en spärr, rättigheterna av Physx ägs ju utav Nvidia och inte ATI. Skulle ATI vilja använda sig utav Physx så hade man med lätthet kunnat köpa rättigheterna till Physx med det verkar dem snåla med, nej vill man ha Physx så får man banne mig köpa ett Nvidia-kort. Det är ju ändå deras produkt och det är dem som marknadsför den inte ATI.

Physx har inget med ATI grafikkort att göra, det är processorn som använder physx på nvidia GPU för att beräkna fysik.

Lika dumt som om moderkortstillverkarna en dag skulle uppdatera moderkortsbios så att inget annat än deras egna grafikkort fungerar tillsammans med deras moderkort.

Eller om intel en dag får för sig att blockera sina SSD-enheter från att fungera med AMD-processor, eller varför inte den slutliga begränsningen när larrabe släpps. Allt icke intel blockeras. Intel cpu, intel moderkort, intel grafik, intel ssd. Tack för valfriheten, det var roligt så länge det varade.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

De som resonerar i linjen att det är olagligt att modifiera en drivrutin. Vad säger ni om alla redan befintliga modifierade grafikkortsdrivare då? Det är ju inte den första modifieringen precis.

Helt jävla rätt att någon tog bort den här skitspärren. Att börja med sabotage på den här nivån från nVidias håll luktar ju bara nervositet därifrån. Nu börjar det gå lite bättre på grafikkortssidan för AMD och då måste man hitta på vad som helst för att sätta käppar i hjulet på något sätt.

Jag kan bara hurra åt att man sätter stopp för sånt här fjanteri.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Såg att nvidia släppt nya drivrutiner idag (undrar vad det kan bero på, hehe). Någon som känner sig manad att testa hur det fungerar?

Permalänk
Avstängd

Intressant diskussion ni har. Jag håller med Henkka & co. Jag har en helt annan fråga som är lite offtopic antar jag, men jag drar den ändå. Jag har en kass processor (en C2D E4400) och ett HD4850. CPUn är ju verkligen i underkant. Blir det på något sätt mer krävande för processorn om PhysX aktiveras i något spel med det här hacket?

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Lol.

Amd har inte physX, bara Nvidia. Ditt 4870 har inte physX.

Aha nu förstår jag
Tror nog att jag var lite trött imorse.. haha
Fan att jag sålde mitt gamla nvidia kort

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Bra att någon fixade det. Nvidia skulle gjort så ifrån början om de nu inte ville det, alternativt endast på nyare kort. Det är inte så lyckat att ändra i något som konsumenterna redan införskaffat så de inte kan använda produkten till det de köpte den för.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Tycker att ofixen rimmar ganska illa med nvidias mässande om att deras kretsar minsann är något som kan användas generellt, för precis allting. Bra fix, med andra ord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cads
Aha nu förstår jag
Tror nog att jag var lite trött imorse.. haha
Fan att jag sålde mitt gamla nvidia kort

Du hade kanske ändå inte 8000-serien eller nyare?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

En liten undran bara - hur påverkar detta andra Cuda-baserade applikationer? Är det enbart PhysX som blockas eller är det allt som körs i Cuda?

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk

Om jag skulle köpa ett classified moderkort eller liknande som har tre portar x16, skulle jag kunna använda 1 4860 som PhysX-kort på till mina 5870's?

Best Regards
Ref

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Illuwatar
En liten undran bara - hur påverkar detta andra Cuda-baserade applikationer? Är det enbart PhysX som blockas eller är det allt som körs i Cuda?

Allt blockas.

BTW: Alla kottar med moralpanik. Var var ni på den tiden när alla körde med moddade drivers? Tragiskt att se den hjärntvättade Big Brother generationen utan tillstymmelse till ryggrad slicka storföretagens r*v.

Stod det på kartongen när du köpte kortet att det om något år inte kommer att fungera som PhysX kort med viss PC-kompatibel hårdvara?

Inte?

...hävda din rätt konsument eller ta den...

Och när ni gnäller på sweclockers redaktion för länken?

Ni vet att ni bryter mot garantin när ni klockar? Vad gör ni här på sweclockers? Får ni vara ute så här olagligt?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrytaPlanka
Intressant diskussion ni har. Jag håller med Henkka & co. Jag har en helt annan fråga som är lite offtopic antar jag, men jag drar den ändå. Jag har en kass processor (en C2D E4400) och ett HD4850. CPUn är ju verkligen i underkant. Blir det på något sätt mer krävande för processorn om PhysX aktiveras i något spel med det här hacket?

Jag tror du även behöver ett grafikort från Nvidia som har PhysX stöd.

Visa signatur
Permalänk

Vill inte lägga i mig i en massa problem men...Finns denna mod till Windows XP än ?

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Sluta tjata om detta
de e samma sak över hela handeln du köper å producenten ändrar på varorna
de e bar å svälj.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hyrman
Sluta tjata om detta
de e samma sak över hela handeln du köper å producenten ändrar på varorna
de e bar å svälj.

En bättre idé är att köra patchen, då får producenten suga och svälja.

@acke5 Nej tyvärr, men det fungerar fortfarande med äldre drivrutiner även utan patch.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Exakt vilken lag bryter det mot menar du? Att re-distribuera deras drivrutiner i modifierad form hade jag kunnat förstå, men i patchform såhär ser jag inte riktigt varför det skulle vara olagligt.

Så jag skulle alltså få länka till en patch som crackar ett spel åt mig här på SweClockers? Så länge jag inte länkar till en direkt modifierad fil?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av outcast
Så jag skulle alltså få länka till en patch som crackar ett spel åt mig här på SweClockers? Så länge jag inte länkar till en direkt modifierad fil?

Så du menar att du inte ser någon skillnad mellan att knäcka kopieringsskydd till spel så du kan piratkopiera den och att knäcka en onödig spärr på en drivrutin för att få hårdvaran att fungera som utlovat?

Var var alla moraltanter när Daniel_Ks hackade drivrutiner för diverse Creative-ljudkort var aktuella?

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Så du menar att du inte ser någon skillnad mellan att knäcka kopieringsskydd till spel så du kan piratkopiera den och att knäcka en onödig spärr på en drivrutin för att få hårdvaran att fungera som utlovat?

Var var alla moraltanter när Daniel_Ks hackade drivrutiner för diverse Creative-ljudkort var aktuella?

Klart jag ser skillnad på det. Jag är bara så less på SweClockers dubbelmoral när det gäller såna här saker. Man låser trådar direkt man misstänker att någon piratkopierar, sen postar man såna här länkar i en nyhet. Som jag förstod det vill man inte ha diskussioner om piratkopiering för att moderatorerna ska slippa bedöma varje enskilt fall, eftersom det är någon sorts gråzon när det gäller lagarna. Men det är det inte i det här fallet, eller?

Sen tycker jag att det bara är bra att någon har lyckats knäcka den här grejen. Jag tycker inte Nvidia skulle lagt in en sån här spärr från första början.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U