Permalänk
Medlem

Distanser till moderkort

Hej,

Undrar om det är någon som har ett plast-alternativ till metalldistanserna man använder till att skruva dit moderkortet?

Funderar också på att endast sätta dit distanser i undre högra hörnet samt övre vänstra, det skulle väl inte ge några biverkningar?

Permalänk

VA?

1. Varför plast distanser?
2. Varför endast 2 st?

Du lär ju skruva fast metall distanser och I ALLA hål för att vara säker på att inte kortsluta moderkortet.

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk

Jag säger som föregående talare. Men det kanske går att använda bara 2 distanser men om du stöter till datorn eller nåt så finns det ju en risk att mobot tar i plåten och nåt kortsluts. Varför skulle man vilja göra något sånt?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Tjena,

1. Vill modda höjden på dem och det är mycket klurigare i metall.

2. Då är den ju låst i x och y-led. Finns ju ingen risk för kortslutning om inte moderkortet böjs ned pga t.ex. tung processerkylare eller dylikt, men att moderkortet kommer att flexa 5 mm eller mer känns inte så troligt.

Permalänk
Medlem

Vill du modda höjden är det väll bara att sätta två distanser i varandra? Och då måste du ändra bakplåten och så också

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk

Det är lika klurigt att modda i plats. Dom är inte "överstora" så att du bara kan klippa av en bit eller så. Dom gjorda så att de passar som handen i handsken.

Ska du ha längre avstånd från moderkortsplåten så varför inte sätta distanser och använda lite längre skruv.

2. Den kommer aldrig vara 100% låst. Touchar du chassit så kommer moderkortet slå i.
För att vara på säkra sidan så skulle jag iaf använda 3 st.. 2 uppe och 1 nere alternativt 4, 2 uppe och 2 nere.

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem

lollol7>> Men då är det ju fortfarande statiska höjder x2.

Håller på att dremla en egen bakplåt.

Permalänk
Medlem

Vill man ha plast så är det ju klart man ska ha det.
Tex elfas 48-011-11 med 20mm nylonskruv och mutter borde funka bra.

mvh

Visa signatur

A8N5X|X2 4400|2x BallistiX Tracer 1024MB| Asus 7800GTX

Permalänk
Medlem

Har för mig att man ska använda alla distanser och i metall för att kortet ska få korrekt jordning. Kan ha fel , men har hört nått om de.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har för mig att man ska använda alla distanser och i metall för att kortet ska få korrekt jordning. Kan ha fel , men har hört nått om de.

Rent logiskt sett så får moderkortet samma jordslinga/nivå som övriga komponenter. Se det som såhär: X antal jordtåtar i ATX och P4/8 tampen, nätagget är skruvat i chassiet vilket innebär att jordpotentialen är den samma. Vad som kan ha viss betydelse är väl hur spikar förflyttar sig/jämnas ut till skillnad mot att ha flera "spridpunkter".

Om man oroar sig över detta kan man alltid dra en separat jordtamp och förankra i ett av hålen som blir över och sedan i chassiet.

Hyggligt övertygad om att det varken blir bättre eller sämre.

Mvh
Pelle

Visa signatur

Don't let the time pass waiting for the answers...
Bättre att se dum ut än att vara dummare än man ser ut!

"Man måste ju fan anstränga sig för att höra ditt mekk" /Martinuz

Permalänk
Medlem

Intressant tanke. Den slog mig också men då jag har kört 4-5 brädor omonterade, tom spelat cod5 med lös bräda på en tidning, så kan det inte vara extremt viktigt.
Funderade lite på vad som händer egentligen och man slipper ju faktiskt en slinga som uppstår med metalldistanser om de har kontakt med kortets jordplan dvs. men de kanske inte har det?

mvh

Visa signatur

A8N5X|X2 4400|2x BallistiX Tracer 1024MB| Asus 7800GTX

Permalänk
Medlem

Kan bara intyga att de moderkort jag kört out of the box fungerade lika stabilt då som idag monterade i lådan.

Mvh
Pelle

Visa signatur

Don't let the time pass waiting for the answers...
Bättre att se dum ut än att vara dummare än man ser ut!

"Man måste ju fan anstränga sig för att höra ditt mekk" /Martinuz

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köpa nya som du kan ha till din hoj, och låta dom som sitter i chassit vara kvar och använda dem ?

Väldigt lite att bara ha två i skruvade, bättre att ha överallt du kan ha så blir det bättre

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB