Nytt grafikkort pga ny skärm. Är det värt det?

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort pga ny skärm. Är det värt det?

Hejsan. Går och funderar på att tjacka en ny skärm. Lutar väl åt en sån här isf http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=457017.
Har en 20" som jag haft i något mer än 2 år nu och känner att det vore fint med en ny, lite större, och tänkte att det är lika bra att gå på 24" på en gång.
Hursomhelst, det slog mig att jag borde kolla upp om mitt nuvarande grafikkort klarar de högre upplösningarna och det verkar vara lite tveksamheter runt det. Vilket leder mig till...

Datorn jag sitter på nu:

Intel Core 2 Duo E7200 2,53GHz 3MB
Gigabyte GA-EP35-DS3
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5

och så ett Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3.

Jag kör i 1680x1050 nu, i princip alltid, och det blir väl att man kör i 1920x1080 då med den ny skärmen. Saken är den att jag inte direkt lirar så mycket spel (om nåt så är det WoW
för tillfälllet) men det kommer alltid lägen då man vill spela lite. Sen kollar jag rätt mycket på film/serier på datorn och även på TVn via hdmi-kabel från datorn.

Då undrar jag, är det värt (om man mer eller mindre har råd, pengar är ju alltid pengar...) att tjacka ett bättre grafikkort? Kommer det bara bli flaskhalsar på andra sätt osv?
Och såklart, vilket isf? Tänkte mig något runt 1500kr. Verkar ju ha släppts en ny modell från ATI nyligen osv. Jaja.

Tack på förhand. (Sorry, att det blev lite långt >.<)

Permalänk

Du kommer klara dig på ditt grafikkort, men om du ändå vill köpa ett nytt så spara lite till och köp ett 5850.

Permalänk
Medlem

Är ditt syfte att se på film duger ditt grafikkort gott och väl åt 1080p. Är du osäker kan du ju alltid ladda ner filmer som är kodade med dxva, det tillåter din CPU att avlasta din GPU. Men som sagt, ati 4850 duger gott åt högupplösta filmer.

För övrigt en väldigt bra skärm, jag har en likadan.

Edit: oops jag hade visst en 2411 och inte 2420. Enda skillnaden verkar vara att 2411 har fler typer av kontakter man kan koppla in i den.

Visa signatur

CoolerMaster HAF 932, 790i Ultra SLI, Q9550 E0 @ 3.83Ghz 1.33125v, 3x2GB 1600Mhz CL8 @ 1800Mhz CL9, GTX 275 @ 729/1512/1269, Cougar CM 700W, Windows 7

Permalänk
Medlem

mini_kaka: OK, jo låter ju vettigt.

ChiLLon: OK, ska kolla närmare på dxva. Mest av nyfikenhet dock, säger ni att det är lugnt så är det väl det
Mjo, verkar ju finnas en 2412 också. Väldigt lika allihop.

Permalänk
Medlem

Du klarar dig på kortet utan problem. Bara för att skärmen är 1080p så betyder det inte att du behöver spela alla spel i 1080p med allt på högsta.

Du kan ju alltid köra i 720p eller medium settings på 1080p. Eller kanske high settings på 1080p med AA off. Möjligheterna är oändliga så jag tänker inte lista alla, men det är ju bara att du slår av det som gör att spelen hackar.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Ah, det är så klart sant.
Jag är inte ens så kräsen när det gäller grafik. Många är ju dock det och det är väl de som har varit tveksamma när folk frågar.

Tack för svaren. Skärmen beställd och avvaktar med grafikkort.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
nice jobb du bröt just på regel 8 på sweclockers

§ 8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida någon annan persons uppmaning till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

kom inte o säg att du inte uppmanade till det för det va just va du gjorde

§ 5
Anmälning av olämpliga inlägg

Medlemmar har möjlighet att rapportera misstänkta regelbrott genom att klicka på länken ”anmäl inlägget” intill debattinlägget. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller regelbrottet i tråden. Sker detta trots allt, är det inte tillåtet att klaga på anmälaren. (vilket jag gjorde, men var värt det, jag kan ta det)

§ 3.2
Trådar och inlägg ska skrivas i en forumdel som passar det behandlade ämnet. Inlägg helt utan relevans eller anknytning till forumet tas i regel bort utan förvarning.

Nice jobb, du bröt just 2.

OnT:

Det ska nog funka alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

haha SprengdPanda good one!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
nice jobb du bröt just på regel 8 på sweclockers

§ 8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida någon annan persons uppmaning till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

kom inte o säg att du inte uppmanade till det för det va just va du gjorde

Nej, han skrev "ladda ned" inte "ladda ned olagligt". Finns lagliga filmer att ladda ned.

Och 4850 kommer kalra det fint! Jag kör 4830 (lite sämre kort) i den upplösningen och det fungerar fint!

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag har nästan en sån där skärm, en Benq G2412HD och jag väldigt nöjd med den. Men den är lite väl stor och jag sitter ganska nära skärmen. En tanke bara. ^^

Visa signatur

Cooler Master Scout | Två st GTX 260 | 4 GB ram 1066 MHz | Corsair 650w | AMD Phenom II x4 940 | Asus M4N72-E | Windows 7 Pro | BenQ 24" LCD G2412HD