Permalänk
Medlem

Internet fungerar, men ändå inte

Hej,
Jag har stött på ett litet problem som uppstod helt plöstsligt. Det är såhär, jag sätter på datorn allt är normalt kan surfa, ladda ner, spela online spel. Sedan helt plötsligt utan någon varning så hittar den inga sidor på Firefox/Internet Explorer. Jag kan ladda ner, jag kan spela spel fortfarande, det slutar aldrig fungera. Så med andra ord har jag internet, men den fastnar bara på "loading page" när jag försöker surfa.
Den enda lösningen jag har hittat hittills är att disable och enable mitt nätverkskort för att man skall kunna surfa igen.

Ett udda problem, hoppas ni kan hjälpa.

Tacksam för svar

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Avstängd

Uppdatera/Installera om drivrutinen till ditt nätverkskort.

Permalänk
Medlem

Låter som ett DNS-problem. Testa detta
- ta reda på ip-adresserna till vissa sidor som nästan aldrig är nere och inte bara svenska (pinga eller använd nslookup)
- amazon.com, sj.se, aftonbladet.se, microsoft.com
- när det börjar strula, surfa på ip-adresserna istället eller pinga dem. Funkar det då är det troligt ett DNS-problem

DNS problem botas i första hand med ipconfig /flushdns

Vad sen DNS-problemet beror på kan vara en mängd faktorer.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

En kompis hade ett liknande problem (trots korrekta dns-inställningar) som uppstod när ett brandväggsprogram inte var kompatibelt med senaste windowsuppdateringen.. (uppstod alltså också efter en omstart)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Kan du komma in på rena IP?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfclaw
Låter som ett DNS-problem.
DNS problem botas i första hand med ipconfig /flushdns

Vad sen DNS-problemet beror på kan vara en mängd faktorer.

Jag har ett likartat promblem som trådskaparen ibland.

Jag skulle vilja veta mera om detta med ipconfig /flushns

Kan någon förklara lite utförligare hur jag gör osv... TACK !

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2stroke
Jag har ett likartat promblem som trådskaparen ibland.

Jag skulle vilja veta mera om detta med ipconfig /flushns

Kan någon förklara lite utförligare hur jag gör osv... TACK !

du skriver ipconfig /flushdns i kommandotolken och då rensar du dns-cachen. DNS-information lagras lokalt under en viss tid för att undvika onödiga DNS-uppslag varje gång du går in på en sida. Ibland ligger det kvar gammalt junk som ställer till det.

Med ipconfig /displaydns kan du se DNS-cachen. Kan ge en fingervisning om vad man surfat på...

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem med Windows 7 + Nvidia chipset. Visade sig vara en liten inställning.

Har du den combon?

Edit:

Man ändrar receive side scaling till disabled (enablad från början)

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Jag hade ett liknande problem med Windows 7 + Nvidia chipset.
Visade sig vara en liten inställning.

Har du den combon ?

Edit:

Man ändrar receive side scaling till disabled (enablad från början)

Jag har Windows XP
Tidigare körde jag IE-7 med detta problem och fick då tipset att byta till IE-8,
Men problemet kvarstår vissa gånger jag är ute på nätet.

Exempel....
Jag försöker öppna nytt fönster ut på nätet och det händer absolut inget utom att sidan blir helt VIT och bara står och jobbar och jobbar inget händer.
Den typ fastnar bara på "loading page" när jag försöker surfa
( ibland kommer det fram att "webbsidan kan inte visas" men detta väldigt sällan. )
Samtidigt kan jag dock ha uppe typ 2-3 andra sidor som fungerar klockrent !!

Jävligt irriterande att inte kunna öppna nya fönster/sidor.

Vad är fel ???

.

Permalänk
Medlem

Hej tack för alla svar, jag skall testa era lösningar :). Fast det kan mycket bero på vad Igelkott sa för jag allt började efter jag installerade AVG 9.0 var man även får med en brandvägg. Så det är mycket möjligt att mitt Windows XP version bara får det och strula till.

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Medlem

haft liknande problem jag med några gånger.
då har det varit brandväggen som spökat.
samt att routern balla ur. då fick jag flasha om den till ny fimware

Visa signatur

| Win 10 | Fractal Desingn R4 | i5 3570K@4.2 | asusP8z77-v | 16gb corsair 1600cl9 | asus 1070 oc | NXT 750w | Noctua NH-D14 | Samsung SSD500Gb evo |

Permalänk
Medlem

Jag har provat att köra både med och utan Windows brandväggen, men felet kvarstår.

Jag har även provat köra med och utan AVG, men felet kvarstår.

Hittade detta på den engelska sidan PC Advisor :

Quote :

"Problem:
Internet Explorer has become completely unusable for browsing the web

Fast Fix:
If you've tried other repair measures and are ready to take a drastic step, reset all of IE's options to their original state.
Your list of Favorites, your toolbar configurations, and other customised changes will be unaffected, and your browser add-ons will be only disabled, not deleted.
However, IE temp files, cookies, browsing history, stored passwords, sites added to your trusted zones, and more settings will be obliterated or returned to their default values.
If you don't mind any of that, open IE and choose Tools, Internet Options. Select the Advanced tab, and click the Reset button.
Click Reset again to confirm your decision, and then click Close, and OK twice.
Finally, restart your revitalized IE."

Skulle detta kunna användas tro ??

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2stroke
Jag har provat att köra både med och utan Windows brandväggen, men felet kvarstår.

Jag har även provat köra med och utan AVG, men felet kvarstår.

Hittade detta på den engelska sidan PC Advisor :

Quote :

"Problem:
Internet Explorer has become completely unusable for browsing the web

Fast Fix:
If you've tried other repair measures and are ready to take a drastic step, reset all of IE's options to their original state.
Your list of Favorites, your toolbar configurations, and other customised changes will be unaffected, and your browser add-ons will be only disabled, not deleted.
However, IE temp files, cookies, browsing history, stored passwords, sites added to your trusted zones, and more settings will be obliterated or returned to their default values.
If you don't mind any of that, open IE and choose Tools, Internet Options. Select the Advanced tab, and click the Reset button.
Click Reset again to confirm your decision, and then click Close, and OK twice.
Finally, restart your revitalized IE."

Skulle detta kunna användas tro ??

.

Då du även har samma problem i firefox, nej.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
Då du även har samma problem i Firefox, nej.

Jag använder IE-8

.

Permalänk
Medlem

Ingen som har några ideér på problem lösning ???

Permalänk
Vila i frid

Ställ manuellt in din dators DNS till 8.8.8.8 och 8.8.4.4 dvs Google DNS.