Permalänk
Medlem

Minnen låser upp datorn

Hej!
Jag har ett litet problem jag inte blir klok på..

Jag har totalt 6 gig minne i min dator.
1x Corsair Kit w/2x 2GB XMS2-6400 dimm's, CL5-5-5-18, 800MHz
och
1x Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

som jag kör på en asus p5q-e med en 2.4 gig intel core2 och ett ati 5870 kort

Datorn beter sig konstigt och hänger upp sig lite då och då, från bara någon sekund till upp i mot en minut. Den fryser sig totalt dvs det går inte att röra musen.

Kör jag memtest86 med alla 4 stickorna så hänger sig den på 7%
kör jag tre stickor så kör memtest c:A 30 sekunder sen startar datorn om sig. Det enda sättet att få memtest att rulla som det ska är att köra max tre gig ,oavsett vilken kombination stickor.
Jag har provat alla stickor på alla sätt med samma effekt
Jag har provat att stänga av och sätta på Memory remap fetaure i BIOS utan effekt förutom att den hittade 700mb mindre minne.
Jag har provat med två olika moderkort och grafikkort med samma effekt.

Någon som har någon teori vad som kan orsaka detta? kan det vara cpun som inte klarar av att köra med över 3 gig ram ?

kombon 1x 2gig + 2x 2 gig hänger sig precis lika mycket som 2x2 gig.

Permalänk

Mata dem med 2.3vdimm och se om problemen försvinner.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

provade att mata dem med 2.2 v , blev ingen skillnad dock.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du tittar i CPU-Z, vad har du för timing där då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Var ser jag timing i cpu-z ?
När jag kollar ser jag att minnena kör i 400 mhz, moderkortet stöder dock minst 800mhz, kan detta vara ett problem?

Permalänk

Nej, 400 MHz klockning i både negativ och positiv flank innebär 800MHz överföring mellan minne och dess kontroller.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Jalle64 om det var DRAM idle timer du undrade så den rutan gråmarkerad i cpu-z

I övrigt tack för svaren

Permalänk
Hedersmedlem

I memoryfliken, har du inga timingvärden där? Typ 5.5.5.18?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

nope , men jag såg nån annanstanns att alla minnen körde på 5-5-5-18
ett par är borde ju köra 4-4-4-12 men jag antar att dom ställer sig på samma kanske?
Lustigt nog så hoppar core speeden mellan 1600 och 2400 i cpu-z, är detta normalt? Det är bus speeden som ändrar sig.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kallas EIST=Speedstep

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)