Hej!
Finns det någon skillnad egentligen mellan det som kallas 'arbetsgivarintyg' och 'arbetsbetyg'?
Det jag vet är i alla fall att arbetsgivare är skyldiga, enligt lag till och med, att på den anställdes begäran lämna ett arbetsbetyg till denne. Alltså tycker jag att arbetsbetyget borde vara ett separat dokument och bör inte på något sätt vara kopplat till arbetsgivarintyget eftersom de båda svarar på två helt skilda frågor. Arbetsgivarintyget svarar på frågan om den anställde har jobbat på företaget. Arbetsbetyget svarar på frågan hur väl den anställde har jobbat på företaget. Men jag har sett exempel där man försöker smeta in båda delarna i ett dokument.
Det finns till och med regler upprättade som beskriver hur ett arbetsbetyg ska vara utformat så att det är någorlunda jämförbart med ett annat arbetsbetyg från ett tidigare jobb eller med någon annans arbetsbetyg.
När jag ändå är inne på det så kan jag väl nämna att det ofta framförs att arbetsgivare emellan använder sig av dolda koder i de arbetsbetyg de lämnar till den anställde, där ett arbetsbetyg där man prisas för sin enorma potential och prestationer egentligen är tänkt att tolkas som rena motsatsen av en annan arbetsgivare. Kalla det steganografi om du vill, men det är nog inte särskilt schysst i alla fall.
Vad är dina tankar kring det här lurendrejeriet med arbetsbetyg? Själv kan jag nog inte säga att jag har varit med om det, inte vad jag känner till i alla fall. Jag är nog lite rädd för tanken att upptäcka att jag har förlorat flera jobbtillfällen pga. av det, så jag vågar inte riktigt undersöka saken i efterhand så att säga. Jag brukar därför numera reservera mig och skriva i mitt CV att jag lämnar referenser, omdömen och liknande på begäran. Men arbetsbetyg är utan tvekan ett viktigt verktyg när man söker jobb.
Jag har upptäckt en svensk webbplats som är speciellt inriktat på den här problematiken med arbetsbetyg, adressen är http://www.arbetsbetyg.se/.