Hur ska jag koppla in mina hårddiskar? (RAID)

Permalänk

Hur ska jag koppla in mina hårddiskar? (RAID)

Hej

Jag har absoult ingen koll på hur raid fungerar, jag sitter med två hårddiskar en på 30gb och en på 120gb. Jag har placerat 30Gb i Raid 1. och en andra i Raid 0 men windows hittar bara 30gb men när jag installerade windows kunde jag välja att använda 120gb.

Hur ska jag placera dem så jag kan se bägge i windows? Har windows 7 64 för kännedom.

Permalänk
Medlem

för att de raid nivåer du valt skall fungera behöver du iaf 2 diskar per raidnivå t.ex. 2x30gb för din raid0 och 2x120gb för din raid1

annars kommer det inte fungera

/Daniel

Permalänk

okej men hur gör jag bara för att få mina hårddiskar att fungera? Så att jag kan använda dem båda, kan jag inte använda raid med dessa två så kvittar det, vill bara att jag ska kunna se båda i windows nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Gargamel
okej men hur gör jag bara för att få mina hårddiskar att fungera? Så att jag kan använda dem båda, kan jag inte använda raid med dessa två så kvittar det, vill bara att jag ska kunna se båda i windows nu.

Du kan inte använda dessa hårddiskar i raid.. du måste ha 2st hårddiskar som är lika stora.. jag har en raid på 2x250gb..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Gargamel
okej men hur gör jag bara för att få mina hårddiskar att fungera? Så att jag kan använda dem båda, kan jag inte använda raid med dessa två så kvittar det, vill bara att jag ska kunna se båda i windows nu.

du kan ju köra dom ihop utan raid? bara koppla in o ös på.. du kör ju windows på den ena, dvs den datorn bootar på. den andra använder du ju som lagring. raid är ju egentligen bara till för om du ska få diskarna att sammarbeta o därmed jobba snabbare (på viss bekostnad dock), eller att de hela tiden skriver data till båda diskarna så att om en av de krashar så finns allt lagrat på den andra med. rätta om jag har fel?!

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Du kan inte använda dessa hårddiskar i raid.. du måste ha 2st hårddiskar som är lika stora.. jag har en raid på 2x250gb..

Man kan faktiskt använda olika storlekar i en RAID-array.
Det är den minsta disken som bestämmer hur stora de andra blir i RAID-arrayen.
Om de nu är olika stora, som i detta fallet, så skulle en RAID 0 array bli en "stor" disk på 60 GB
En RAID 1 skulle bli 30 GB.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.