Säger klick i dator sen kommer startskärm upp

Permalänk
Medlem

Säger klick i dator sen kommer startskärm upp

Halloj, känns som ett inte helt ovanligt problem men kan ej hitta något svar via sök. Arbetar med datorn och sen klickar det bara till i datorn som kommer HP's blåa startskärm upp och datorn startar upp.. sedan jobbar man på i 5-10 minuter så blir det likadant.

när jag drog ut nätverkskabeln höll sig datorn igång ca 20 min så ja kunde göra lite back up sen stängde jag av datorn på egen begäran. Sedan om man jobbar för snabbt i IE från och till med så fryser datorn helt och man kan ej ens ha igång caps lock o dyl. och kan ej flytta muspekarn så man får bryta strömmen.

Någom som känner igen detta? Är inne på att de skulle kunna vara nätagg eller hårddisk/Win XP som kraschat. kör med Norton 2009 och sökt igenom x antal gånger och har koll på vad som kollas och installeras på datorn så står mellan nätagg och hårddisk om ni inte har andra förslag? Tacksam för hjälp och tips. Har tänkt systemåterställa burken men finns inte mycket tid till att kopiera allt så om någon har misstankar om annat så svara på

Visa signatur

nej tack

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för prylar i HP:n? Bärbar eller stationär? Haft den länge? Kolat värmen? Damm i den?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Dåligt nätagg eller värmeslag. Förmodligen det första.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

du kan inte testa med ett annat nätagg?

Permalänk
Medlem

Det är en gammal stationär med P4 3,4Ghz, Geforce 6800, 4gb ram och ett gäng HDDs. Bytte processorfläkten för 2 år sedan till en Noctua, satte i en 120mm noctua bak och bytte då även fläkten till grafikkortet så värmen ska nog inte vara problemet. Inne på att det är nätagget som felar så får väl testa med att köpa ett nytt. Problemet uppstod i först i söndags (20/9). Tror det är ett 320W som sitter i datorn.

Visa signatur

nej tack

Permalänk
Medlem

Eller finns det något virus som kan få datorn och bete sig såhär? Eller ifall det räcker med att installera windows på nytt? en del pengar som går åt om man handlar nytt och en jäkla massa tid som går åt ifall man ska kopiera över allt och hålla på med alla dessa installationer och uppdateringar som krävs isf. Slipper gärna det ena av de

Visa signatur

nej tack

Permalänk
Medlem

Behöver fortfarande hjälp med vad som kan orsaka felet. Nu provat annat nätagg, testat med olika kombos me de 4 minnena samt med de originalminnen som satt i från början och med ny systemdisk. Problem kvarstår och det enda jag ej testat byta är moderkort, processor och grafikkort.

Går man in i en mapp med bilder, öppnar upp en bild och håller in pil höger för att bläddra snabbt blir det inom ett par sekunder antingen blåskärm, dator fryser helt eller så kommer klickljudet och datorn visar HPs blåa startbild.

Tror som sagt ej att värme ska va något problem då det aldrig betett sig så tidigare och det är bra fläktar och flänsar. Känns trist o lägga 500kr på ett nytt moderkort om det skulle va processorn som felar och vet ej hur det skulle fungera då det är en hem-pc från start.

Visa signatur

nej tack

Permalänk
Medlem

Kolla kondensatorerna på moderkortet. Är det några som inte har platta toppar längre utan har blivit lite "bulliga". Det är en klassiker att kondingarna ger med sig när datorn börjar komma upp i ålder.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

Det låter inte som att det skulle kunna vara moderkortet, men testa med ett annat grafikkort då det är vid grafisk överbelastning om du får blåskärm.

Permalänk
Medlem

2 kondensatorer är lite bulliga men vette tusan om de skulle kunna vara dom? sitter ett gammalt Gforce 6800 256mb i den nu, vet inte hur mycket framåt det gått men är Radeon 4350 ungefär likvärdig i prestanda om man skulle byta ut det?

Visa signatur

nej tack

Permalänk
Medlem

äre Inte Hdd?, kanshe glapp kontakt som släpper ibland på Master Hdd, hade ett sånt problem förut

Visa signatur

OLD FASIONSHOW...
Gigabyte GA-MA790X-UD3P. AMD Phenom black edition 3.4Ghz,Corsair 2 GB 800MHZ, Asus 3870 512MB DDR4 851MHz/1143MEM, 2,7 TB. HD 4,7TB och en ful jävla burk!

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle kunna vara en kombination av hdd och moderkortet. Är det en gammal disk, den med fotona?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Disken är bara 2-3 veckor gammal. Installerat OS via en annan dator och förväntade mig inte att det skulle fungera vidare bra men det fungerade helt ok fram tills att jag belastade med bildbläddrande. Då bläddrade jag bara mellan windows exempelbilder så blev det blåskärm efter 2-3 sekunder.

Sitter och planerar in moderkortsbyte i budgeten så får jag testa med det.

Visa signatur

nej tack

Permalänk
Medlem
Citat:

2 kondensatorer är lite bulliga men vette tusan om de skulle kunna vara dom?

vilket är ett första tecken på att de håller på att ge sig. Det kommer oftast inte på en gång utan gradvis. Om kondingarna hänger ihop med grafikkortets strömförsörjning så kan det var där det hänger. Så fort grafikkortet vill ha mer ström så tappar de kontrollen.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

Dom dåliga sitter runt minnena så tror då att du har rätt. Får beställa ett nytt vart efter

Visa signatur

nej tack

Permalänk
Medlem

Kanske du känner någon som är duktig på att löda ?

Då bör du kunna byta ut elyterna runt "vrm:erna" dvs för cpu minne o gfx
det är en standard sak på gammal hårdvara kondensatorerna torkar ur och glättar inte spänningen tillräckligt bra osv...

Dessa borde kunna byta elyter åt dig annars:

http://www.microkit.se/

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850