Guide: MSDNAA-konto för ALLA studenter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majje
Fungerar detta endast för elever på högskola / universitet eller är det alla som har CSN kort.

Går på gymnasiet.

fungerar bra med CSN-kort

Permalänk

Publicerar en mini-guide för er som blivit medlem på MSDNAA och har fått ner windows 7. Jag skrev den här guiden inte för att någon har bett mig att göra det utan för att få människor att slippa stöta på samma problem som jag stött på.

Bränning och installation
Filen man får ner är en .iso-fil som ska brännas direkt till en dvd-skiva. Ett gratisprogram som jag använde mig av var ImgBurn som fungerade utan problem. Ett tips är att inte bränna i en snabbare hastighet än 8x för att slippa på komplikationer senare.

Efter att skivan är färdig stoppar man in den när datorn sätts igång och windows 7-installationen bör komma igång automatisk. Gör den inte det får man gå in i BIOS och ändra boot-ordningen så att CD-läsaren bootas före datorns hårddisk (tänker inte gå in djupare på det).
Det är rekommenderat att inte ha någon extern hårdisk inkopplat till datorn när du ska boota upp och installera w7, eftersom det finns en bugg i installationen som gör att man (vissa fall) inte kan partinotera eller formatera en hårddisk utifall externa hårdiskar är inkopplade till datorn. Det här nämner jag bara för att jag stötte på det och det luddiga felmeddelandet man fick var inte mycket till hjälp.

Ändra språk
Versionen som finns på MSDNAA är endast på engelska* men i med det har de lagt upp en langpack för att man ska kunna ändra språk. Börja med att ladda ner langpack (som är en .zip-fil om jag inte misstar mig) och packa upp sv-se-mappen till C:\langpack\sv-se. De övriga mapparna är onödiga såvida du inte vill ha ett annat språk än svenska.

Öppna nu upp kommandotolken genom att skriva CMD i startmenys sök-ruta, högerklicka på den och välj Kör som administratör.

Kör följande kommandon:

DISM /Online /Add-Package /PackagePath:C:\langpack\sv-se ###Kommer ta en stund för datorn att slutföra första kommandot. bcdedit /set {current} locale sv-se bcdboot %WinDir% /l sv-se

Det sista steget i att ända språk är att öppna Registereditorn, man får upp den genom att skriva regedit i startmenyn och kör även den här som administratör. Det är här det kan se lite olika ut beroende i installation har jag märkt men navigera (någon av dessa bör finnas) till:

1: HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControl/SetControl/MUI/UILanguages
2: HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentContro001/Control/MUI/UILanguages
3: HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentContro002/Control/MUI/UILanguages

När du har hitta vilken av dessa alternativ som finns så tar du helt enkelt bort en-us och låter sv-se stå kvar.

Då var det klart och efter en omstart bör datorn vara på svenska!

Saker fattas
Efter en nyinstallation av windows 7 genom MSDNAA så kan det kännas som saker och funktioner saknas i startmenyn. Exempel som spel, telnet m.fl. Dessa funktioner finns med men de är bara inte aktiverade i operativsystemet. För att få dessa saker gå till:
Start -> Kontrollpanelen -> Program -> Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner

Här kommer ni till en lista där ni kan kryssa i funktioner ni saknar (och vill bli av med).
---
*Det ligger nu en svensk version av w7 ute på Pellesofts MSDNAA och det gör den här guiden delvis värdelös, om du inte vill veta hur man ändrar språk så att säga.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Trevlig guide. Kanske kommer till hjälp när jag fått mitt inlogg.

Sitter fortfarande och väntar på mail med lösen/pass från Microsoft

Permalänk
Medlem

Very good!

Visa signatur

-LX-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VlaXioZ
fungerar bra med CSN-kort

Helt säker?

även jag går på gymnasium...

Windows 7 för 50:- låter bara för bra för att vara sant (!)

Får visserligen uppgradera min bärbara till Windows 7 home premium med detta kostar 30Euro och fungerar inte änns den 22'e oktober så...

Permalänk

jag sitter på win 7 professional 64 bitars och har inte betalat ett jota. bättre grej har jag inte varit med om. utnyttja systemet om du kan! jag körda genom msdnaa, universitet, mecenat. lycka till grabben!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Helt säker?

även jag går på gymnasium...

Windows 7 för 50:- låter bara för bra för att vara sant (!)

Får visserligen uppgradera min bärbara till Windows 7 home premium med detta kostar 30Euro och fungerar inte änns den 22'e oktober så...

Det kostar 100:- väl?

Är det någon som har vågat sig på det här på den senaste tiden? Har nämligen precis fått mitt CSN-kort

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaiNeaA
Det kostar 100:- väl?

Vissa verkar se ett specialerbjudande:
http://pici.se/pictures/nPIlomsos.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vissa verkar se ett specialerbjudande:
http://pici.se/pictures/nPIlomsos.jpg

Det finns inte någon länk dit? (:

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaiNeaA
Det finns inte någon länk dit? (:

Hehe, jag ser det inte själv.

Permalänk
Medlem

Om man kikar på Pellesofts sida så ser man att han har bestämt sig för att ta bort detta erbjudande från och med den 1/11.
Så efter det är det fullt medlemskap på ett år som gäller för 100kr.
Inte så farligt det heller, men det är ju lite krångligare att betala via internetbanken eller faktura än via SMS.

Alltså, det GÅR INTE att få 3 månaders medlemskap för 50kr längre efter den 1/11.
Står på första sidan uppe till höger om man surfar till www.pellesoft.se

För att se erbjudandet så måste man vara inloggad (registrerad) på pellesofts sida. Om jag loggar in så ser jag erbjudandet, men om jag är oinloggad så syns det inte. Registrera er på sidan (det krävs för att få MSND-AA tillgång i alla fall) så kommer ni att se erbjudandet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chbg
Om man kikar på Pellesofts sida så ser man att han har bestämt sig för att ta bort detta erbjudande från och med den 1/11.
Så efter det är det fullt medlemskap på ett år som gäller för 100kr.
Inte så farligt det heller, men det är ju lite krångligare att betala via internetbanken eller faktura än via SMS.

Alltså, det GÅR INTE att få 3 månaders medlemskap för 50kr längre efter den 1/11.
Står på första sidan uppe till höger om man surfar till www.pellesoft.se

För att se erbjudandet så måste man vara inloggad (registrerad) på pellesofts sida. Om jag loggar in så ser jag erbjudandet, men om jag är oinloggad så syns det inte. Registrera er på sidan (det krävs för att få MSND-AA tillgång i alla fall) så kommer ni att se erbjudandet.

Är du säker, för jag hittar inte det där erbjudandet (självklart är jag inloggad)?

Permalänk
Medlem

Jag ser det när jag är inloggad ja, brukar inte ha för vana att inte säga sanningen på de forum där jag har registrerat mig. Finns liksom ingen anledning till detta
Hur som helst så fungerar det ju att använda sig av detta sätt fortfarande så det är väl bara till att göra det?

Permalänk

Har skaffat bonusmedlemskapet på pellesoft, men när jag försöker mata in csn kortnumret i rutan (studentkorts rutan) står det

"Fel: Detta kort finns inte registrerat på Studentkortet. Vänligen kontakta Studentkortets kundtjänst för nytt kort."

Aktiverade csn kortet någon timme innan, så kanske inte hunnit registreras fullt ut?

Tacksam för hjälp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Replica93
Har skaffat bonusmedlemskapet på pellesoft, men när jag försöker mata in csn kortnumret i rutan (studentkorts rutan) står det

"Fel: Detta kort finns inte registrerat på Studentkortet. Vänligen kontakta Studentkortets kundtjänst för nytt kort."

Aktiverade csn kortet någon timme innan, så kanske inte hunnit registreras fullt ut?

Tacksam för hjälp

Prova i den andra rutan (Mecenat), har för mig att det fungerade för mig med CSN-kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carolus Cobrius
Prova i den andra rutan (Mecenat), har för mig att det fungerade för mig med CSN-kort.

Tack, det funkade

Permalänk
Medlem

Specialerbjudandet funkade för mig i IE men inte firefox så det kanske beror på det?

Slänger in en fråga till:
Läste något om att man kunde "ghosta" installen och köra in igen stämmer detta? (och det strular väl ändå om man byter mobo eller liknande I suppose.)
Väl värt 50kr iaf om det funkar fint ett par månader.

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem

Kan man installera Pro över Betan och behålla allt? Ngn som har provat?
Eller måste man ta göra en backup?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxxT
Kan man installera Pro över Betan och behålla allt? Ngn som har provat?
Eller måste man ta göra en backup?

Inte för att jag har testat, men vad jag har hört måste man göra en nyinstallation. Man kan ju dock låta bli att formatera disken.

Permalänk
Medlem

Prova att starta ingång setupen, och man kan bara göra en upgrade
Så har du Betan så är det bara att göra upgrade. Men däremot får man nog installera om vissa program

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Har nu uppgraderat från vista till windows 7 professional, redan i uppstarten märktes det att w7 var snabbare, att byta från engelska till svenska funkar utmärkt med Paradoxnode's guide.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag kan också bekräfta att pellesoft + mecenatkort fungerar. Paradoxnode's guide fungerar utmärkt.

Är det någon som har testat båda nycklarna till windows 7 som man får tillgång till (en för x64 och en för x86)? Gäller båda eller kan man bara använda en i taget och fungerar båda till x86 och x64 eller är de låsta till den version som man fick de med?

Permalänk
Medlem

I MSDNAA-licensen står det att man bara kommer att kunna uppdatera sitt Windows (eller andra prog från MSDNAA) så länge man är student. Är detta bara ett "pappers-villkor", eller finns det någon funktion i Windows Update som stänger av/svartlistar respektive serienummer när man inte längre har ett verifierbart studentkort?

Permalänk
Medlem

Re: Guide: Windows 7 Professional för ALLA studenter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Edit: OBS. Förtillfället verkar Pellesoft ha problem, enligt Lezziter: "Pellesoft har inte fungerat på flera månader, spara era hundralappar. Hans länk till Mecenat är trasig och folk med det andra kortet verkar inte heller få konton."

Är det fortfarande fel eller funkar det som det ska? Är det bara Mecenat-kort som inte funkar nu eller går det bra med csn-korten?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wamiduku
I MSDNAA-licensen står det att man bara kommer att kunna uppdatera sitt Windows (eller andra prog från MSDNAA) så länge man är student. Är detta bara ett "pappers-villkor", eller finns det någon funktion i Windows Update som stänger av/svartlistar respektive serienummer när man inte längre har ett verifierbart studentkort?

Det låter orimligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chbg
Om man kikar på Pellesofts sida så ser man att han har bestämt sig för att ta bort detta erbjudande från och med den 1/11.
Så efter det är det fullt medlemskap på ett år som gäller för 100kr.
Inte så farligt det heller, men det är ju lite krångligare att betala via internetbanken eller faktura än via SMS.

Alltså, det GÅR INTE att få 3 månaders medlemskap för 50kr längre efter den 1/11.
Står på första sidan uppe till höger om man surfar till www.pellesoft.se

För att se erbjudandet så måste man vara inloggad (registrerad) på pellesofts sida. Om jag loggar in så ser jag erbjudandet, men om jag är oinloggad så syns det inte. Registrera er på sidan (det krävs för att få MSND-AA tillgång i alla fall) så kommer ni att se erbjudandet.

Jag hittar inte vars man får 3 mån bonuskonto. Det finns bara 1 års. Jag är registrerad och inloggad.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wamiduku
I MSDNAA-licensen står det att man bara kommer att kunna uppdatera sitt Windows (eller andra prog från MSDNAA) så länge man är student. Är detta bara ett "pappers-villkor", eller finns det någon funktion i Windows Update som stänger av/svartlistar respektive serienummer när man inte längre har ett verifierbart studentkort?

Nej då, du ser ju själv hur löjligt det låter.

Studerade själv basår på KTH för ett antal år sedan och än så länge har jag kvar mitt msdna konto och jag har än idag win XP installerat som jag fick ner från msdna vilket var en sisdår 2 år sedan.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
Jag hittar inte vars man får 3 mån bonuskonto. Det finns bara 1 års. Jag är registrerad och inloggad.

Finns på förstasidan, längst ner.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Guide: Windows 7 Professional för ALLA studenter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
Är det fortfarande fel eller funkar det som det ska? Är det bara Mecenat-kort som inte funkar nu eller går det bra med csn-korten?

nejdå, det funkade fint för mig. Registrerade ett konto på MSDNAA igår genom Pellesoft. Betalade 50 kr för att bli bonusmedlem i 3 månader sedan så skrev jag in mitt CSN nummer på mecenat raden och fick bekräftelse kort därefter.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte betala egentligen, blev medlem för några veckor sedan och skickade in en artikel till dem som handlade om ett träningsprogram som jag har kört på i 3år (-50kg på 3år är ganska bra resultat ) så fick jag 200p och nu har man ett lagligt W7 ^^
Tog lite tid innan man fick poängen men vill man spara några kr så är det ett bra tips ändå

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo