Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Medlem

någon som vet när eller om det kommer sata 3 till Intel X25-M G2 serien? Funderar på att skaffa en men väntar nog tills sata 3 kommer till dom samt trim.

Visa signatur

// ursäkta stavfelen
WTF ?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zatzy
någon som vet när eller om det kommer sata 3 till Intel X25-M G2 serien? Funderar på att skaffa en men väntar nog tills sata 3 kommer till dom samt trim.

Det är nog X25-M G3 serien eller motsvarande som får det.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zatzy
någon som vet när eller om det kommer sata 3 till Intel X25-M G2 serien? Funderar på att skaffa en men väntar nog tills sata 3 kommer till dom samt trim.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Det är nog X25-M G3 serien eller motsvarande som får det.

Drop-in compatible with SATA-based HDDs and all operating systems, the X25-M will also support Microsoft Windows 7 when it becomes available. At that time, Intel plans to deliver a firmware update to allow support of the Windows 7 Trim command, along with an end user tool, to allow users to optimize the performance of their SSD on Windows XP and Vista operating systems.
från http://www.intel.com/pressroom/archive/releases/20090721comp.... men ni vet kanske bättre..?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubbe1
Drop-in compatible with SATA-based HDDs and all operating systems, the X25-M will also support Microsoft Windows 7 when it becomes available. At that time, Intel plans to deliver a firmware update to allow support of the Windows 7 Trim command, along with an end user tool, to allow users to optimize the performance of their SSD on Windows XP and Vista operating systems.
från http://www.intel.com/pressroom/archive/releases/20090721comp.... men ni vet kanske bättre..?

Vart vill du komma med ditt inlägg? Och vad har det med det vi skrivit att göra?

Jag syftade på SATA3 och inget annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
Fixade lite med BIOS-inställningar och min G2-disk har ökat ganska bra i prestandan:

http://img261.imageshack.us/img261/1037/ssdchart.jpg

Ett problem dock är att efter att ha aktiverat AHCI, så är alla mina devices, dvs hårddiskar och DVD-enheter möjliga att "avmounta", typ som om det vore USB-devices.
Vet att jag haft detta en gång när jag ägde en dator med nforce-chipset.
Jag kan dvs efter AHCI-ändringen stänga av mina diskar inne i windows genom att ejecta dom. Känns lite olustigt av någon anledning

Det finns en version av disken då man får ett kit med. RETAIL kallas den versionen. Kostar runt 400:- extra roligt nog.

Inlägget redigerat av GAPa. Jag gjorde om bilden till en länk, eftersom den var så bred att den förstörde forumets utseende.

Hur lyckades du öka din prestanda såhär mycket? Jag har nyinstalerat Windows 7 och har inte ens lika mycket prestanda som du har på din första test.
vad gjorde du?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleido
Hur lyckades du öka din prestanda såhär mycket? Jag har nyinstalerat Windows 7 och har inte ens lika mycket prestanda som du har på din första test.
vad gjorde du?

Det står ju i bilden vad han ställt in.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Det står ju i bilden vad han ställt in.

När jag instalerade chipset drivers så fick min SSD SÄMRE prestanda
Och sen när jag försökte ändra det där med AHCI (fanns två ställen där jag ändrade IDE och en SATA till AHCI, exakt vad det var vet jag inte) så fick jag bluescreen när jag startade Windows 7.

Kan någon hjälpa mig? Vill ha bästa möjliga prestanda

EDIT: Nu är ACHI grejen av aktiverad (kan ju inte starta med bluescreen) och chipset drivers är instalerade (tänker inte ta bort dem om det itne visar sig vara stor nackdel till SSDn.

Resultaten jag får i crystal disk är följande:
Seq: 209.0 / 86.66
512k: 153.3 / 85.17
4k: 16.02 / 52.49
Read Write

Vad betyder sen dessa Seq,512k och 4k ?

Permalänk

Om du vill byta från IDE till ACHI utan att behöva installera om windows så måste du gå till :

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci

och ändra en regnyckel som heter start till 0.
Sen är det bara att starta om så funkar det.

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad på 1.8" och 2.5" diskarna, förutom storleken då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quid
Är det någon skillnad på 1.8" och 2.5" diskarna, förutom storleken då?

Ingen större skillnad än att du behöver MicroSata kontakter till 1.8 disken. Och såklart en mountning plats om du ska ha den i en stationär dator, 1.8" till 3.5"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Radix_Lectis
Om du vill byta från IDE till ACHI utan att behöva installera om windows så måste du gå till :

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci

och ändra en regnyckel som heter start till 0.
Sen är det bara att starta om så funkar det.

Tackar så mycket! Ska prova såfort jag kommer hem. Hoppas jag får bättre prestanda på disken för är ju långt ifrån vad "han andra som skrev om ACHI" fick...

Är Windows 7 optimerat för SSD eller kan man förvänta sig uppgraderingar som gör dessa snabbare?

Permalänk
Medlem

Om jag installerar en g2 i min mac, behöver jag hålla på och ändra massa för att få den att funka bra då?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

quack, nej, tuta å kör, disken är riktigt snabbt, trots att den går att "tweaka"

Förlorar man data på disken när den flashas med ny fw?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem

Hämtade ut min lilla leksak nyss... Ska nog låta den ligga och vänta in mitt ex av W7 i en vecka (något kul att se fram emot).

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Hämtade ut min lilla leksak nyss... Ska nog låta den ligga och vänta in mitt ex av W7 i en vecka (något kul att se fram emot).

Nej vad är det där för stil, klart du ska montera den och provleka lite redan nu? Visst kliar det rejält i fingrarna va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Förlorar man data på disken när den flashas med ny fw?

Nej, allt finns kvar

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Nej vad är det där för stil, klart du ska montera den och provleka lite redan nu? Visst kliar det rejält i fingrarna va?

Det gör ju det, har ju tenta på tisdag (typ 1,5 år statistik inklämt på 7,5hp... (hogg and tanis någon?) inte roligt) och sedan ska jag besöka särbon i Karlskrona resterande delen av veckan, men hmmm har ju natten till onsdag på mig iofs och borde ha fått mitt os då.

Den pryder iaf skrivbordet fint så länge, men shit vad liten den känns bredvid mitt fulltower

Permalänk
Medlem

Vilken karaktär du har Aser...:P

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Medlem

har en ligger på ica nu från inet

Permalänk
Medlem

Hämtat ut och installerat min X25-M 160GB G2 nu, är toknöjd med prestandan hittills:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/SamsungF1_vs_IntelX25-M.jpg Samsung F1 1TB överst och Intel X25-M under.

Ser det ut som det ska? Är utan AHCI, ska installera Win 7 nu och då blir det ACHI aktiverat.

Fick retail-varianten med 3.5" fästen, en glad överraskning

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
Fixade lite med BIOS-inställningar och min G2-disk har ökat ganska bra i prestandan:

http://img261.imageshack.us/img261/1037/ssdchart.jpg

Ett problem dock är att efter att ha aktiverat AHCI, så är alla mina devices, dvs hårddiskar och DVD-enheter möjliga att "avmounta", typ som om det vore USB-devices.
Vet att jag haft detta en gång när jag ägde en dator med nforce-chipset.
Jag kan dvs efter AHCI-ändringen stänga av mina diskar inne i windows genom att ejecta dom. Känns lite olustigt av någon anledning

Det finns en version av disken då man får ett kit med. RETAIL kallas den versionen. Kostar runt 400:- extra roligt nog.

Inlägget redigerat av GAPa. Jag gjorde om bilden till en länk, eftersom den var så bred att den förstörde forumets utseende.

Fattar fortfarande inte hur du fick såhär mycket prestanda?
Har gjort båda grejerna du gjort och får endast:

Seq: 215.5 /85.60
512k:162.0 /85.67
4k:15.64 /51.12
Read Write

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte ett ord från när TRIM firmwaren kommer? Har fått hem mitt Win 7 ult nu och vill gärna formatera, fast käns på nåt sätt bättre o uppdatera disken innan... och nyheterna från 21 juli är inte så intressanta http://www.intel.com/pressroom/archive/releases/20090721comp....

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Fortfarande inte ett ord från när TRIM firmwaren kommer? Har fått hem mitt Win 7 ult nu och vill gärna formatera, fast käns på nåt sätt bättre o uppdatera disken innan... och nyheterna från 21 juli är inte så intressanta http://www.intel.com/pressroom/archive/releases/20090721comp....

Det ligger inget nytt hos Intel tyvärr. Jag kollade för någon timme sedan innan jag började installera min Home Premium.

Permalänk

Är väl egentligen ingen fara med att installera det nu isf. Det går ju alltid att uppgradera till nya firmware med TRIM när det kommer.
Enligt vad jag läst så behöver man inte installera om OS utan det är bara att uppdatera vartefter det kommer nytt firmware som man vill använda.

Visa signatur

Dator: Zalman GT1000|Gigabyte X48-DQ6|C2D E8400@3.6GHz|Gigabyte GeForce GTX 460 SOC 1GB|ASUS Xonar DX|Mushkin 8500 2x2GB|Intel X25-M G2 160GB|2 x WD RE2 320GB|Samsung HD501LJ|Corsair TX750W || Headset: Qpad QH1339 || Skärm : Samsung SyncMaster 2253BW

Permalänk
Medlem

finns dom kvar någonstans?

Permalänk
Medlem

kolla dustinhome fick 2st därifrån förra helgen.

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psydrop
kolla dustinhome fick 2st därifrån förra helgen.

inga kvar där men tack för tipset.

enligt prisjakt så får webhallen den 3e så jag lägger en beställning och ser vad som händer

Permalänk
Medlem

fast dom hade inga i lager när jag beställde men rätt va det så låg dom i lådan.

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Suddigum
inga kvar där men tack för tipset.

enligt prisjakt så får webhallen den 3e så jag lägger en beställning och ser vad som händer

Lita inte på det datum som prisjakt visar för jusst webhallen. Har svårt att tänka mig att den där siffran är något annat än en bluff.

Permalänk
Medlem

Webhallen skickade min disk idag som jag beställde i torsdags. På torsdagen stod det 2009-10-26 på både webhallens sida och på prisjakt, på fredagen hade webhallen tagit bort sin orderstatus och prisjakt visade 2009-10-30.

Har ingen aning om prisjakt har rätt eller inte, men det webhallen i torsdags skrev har verkat stämma.