Nytt system på ingång. Tips och kommentarer?

Permalänk
Medlem

Nytt system på ingång. Tips och kommentarer?

Har precis gjort mig av med min gamla burk, till förmån för en lite fräschare sådan. Då jag är student ligger jag på en ganska stram budget och vill ju såklart få så mycket som möjligt för pengarna.

Ungefär såhär hade jag tänkt mig:

Spontana åsikter? Något som borde bytas ut, läggas till?

Hårddisk(ar) har jag redan, men behöver hjälp med att välja chassi. Efter att ha läst en recension här på Swec blev jag rätt intresserad av Fractal's Define R2. Dock kostar detta chassi 800kr och hade gärna betalat mindre. Finns det några uppstickare i ännu lägre prisklasser? Vet att Antec 300 är ett bra chassi men utöver det? Hur är antec 200, t ex? Kan tillägga att jag ser möjlighet till bra kabeldragning som ett stort plus

Vidare undrar jag över chassifläktar. Om man vill ha det tyst för en billig peng, vilka är att föredra?

Vad för fläkt ska jag ha till grafikkortskylaren? Passivt vore ju drömmen, men antar att det kanske blir lite varmt för då.

Hur mycket kräm behöver jag på nätagget egentligen? Ska jag köra på 550w, eller behövs mer? Kan jag kanske t.o.m sänka till 450? Finns det några bättre alternativ än Corsair för samma/lägre kostnad?

Oj, blev en jäkla massa undrande här Hoppas någon har tid/ork att hjälpa mig. Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Finns ju 4gb pc12600 för samma pris. ati 5850(2500kr) är ett bättre vall, Ifall den spränger din budget så kan du fixa 5770 eller 5750 som har dx11, 40mn och är strömsnålare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deve
Finns ju 4gb pc12600 för samma pris. ati 5850(2500kr) är ett bättre vall, Ifall den spränger din budget så kan du fixa 5770 eller 5750 som har dx11, 40mn och är strömsnålare

Ah, andra minnen alltså. Kollade faktiskt inte alls efter det eftersom jag inte trodde dom skulle vara billigare

Hur viktigt är det med stöd för dx11 egentligen? Stora skillnader? Om jag inte minns helt fel så presterar väl 4870 bättre än både 5750 och 5770, och är dessutom någon hundring billigare. Ett 5850 är tyvärr inget alternativ just nu, då det kostar lite för mycket. Tanken är att jag nu köper ett relativt billigt grafikkort och uppgraderar när jag tycker att det börjar behövas.

Kan tillägga att jag byter upp mig från en dator med AMD 6000+ och 8800GTS, så allting blir ju en förbättring

Permalänk
Medlem

Beställningen närmar sig, ingen som skulle kunna flika in med lite svar på mina frågor?