Permalänk

i5 speldator, ~8k, synpunkter?

Jag har plockat ihop delar till en dator åt min far.
Förutom film, musik och surf så ska han även ha den att spela på.
Inget extremt, men datorn han har nu börjar bli för trött för nyare spel.

HDDn i listan är för lagring. Har redan en vanlig 7200 rpm som han ska få ha som systemdisk (tills jag köper en SSD och han får ärva min Raptor ).
DVD-brännare har jag redan.

Så de här delarna valde jag:

Det finns utrymme för ett par välmotiverade hundralappar till i budgeten om det skulle va så

Mina största funderingar:

  • Nätdelen - Räcker 450W? Mitt första val var 550W men den fanns inte i lager. Borde jag vänta?

  • Grafikkortet - DX11, så det borde vara hyfsat framtidssäkert om man inte är kräsen och måste ha högsta inställningarna. Måste ha VGA tillsvidare innan pappa uppgraderar sin skärm.

  • Lådan - Får allt plats? Är kylningen tillräcklig?

Synpunkter välkomnas!

Permalänk

450W ska absolut räcka till det där.

Jag tycker att det är en bra idé att köpa ett HD5xxx nu istället för ett 4xxx i samma prisklass, inte bara med tanke på DX11 utan också att de förmodligen kommer prestera lite bättre i framtiden med mer utvecklade drivrutiner.

Chassit vet jag inget om, tyvärr, förutom att jag tror att det är ett bra fungerande märke.

Permalänk
Medlem

Minnena du valde är inte i5 speccade och är inte så säker på att dem är under 1.65V

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Tack för att ni tar er tid och tittar på grejerna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Minnena du valde är inte i5 speccade och är inte så säker på att dem är under 1.65V

Enligt Corsair så passar de till i5 och är testade med 1.5V. Då borde det väl vara okej?

Dessutom är minnena du valde på 1600MHz.
I specifikationen för moderkortet står det: DDR3 2200/1333/1066/800MHz
Inget 1600 av nån anledning :S

Bra idé med chassit dock... Ska titta lite mer på dyrare modeller med inbakad PSU.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tesseract
I specifikationen för moderkortet står det: DDR3 2200/1333/1066/800MHz
Inget 1600 av nån anledning :S

Det har skapat mycket förvirring, inte minst för mig. Det enda som händer är att dina 1600 MHz-minnen automatiskt klockas ned till 1333 och fungerar bra där istället. Och eftersom 1333- och 1666-minnen kostar i princip lika mycket är det lika bra att köpa 1600 MHz, eftersom de går bättre att klocka om man skulle vilja göra det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingOfSweden
Det har skapat mycket förvirring, inte minst för mig. Det enda som händer är att dina 1600 MHz-minnen automatiskt klockas ned till 1333 och fungerar bra där istället. Och eftersom 1333- och 1666-minnen kostar i princip lika mycket är det lika bra att köpa 1600 MHz, eftersom de går bättre att klocka om man skulle vilja göra det.

Ahh, tack för den infon.
Någon klockning är däremot inte aktuell, så jag ser ingen fördel med att välja de dyrare minnena.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tesseract
Ahh, tack för den infon.
Någon klockning är däremot inte aktuell, så jag ser ingen fördel med att välja de dyrare minnena.

Minnena jag valde är snabbare då de kommer att ge lägre timings, dumt att välja de andra minnena när det skiljer så lite i pris, så istället för att du ska köra CL9 så kommer du kunna sätta dem i CL8 vilket ökar prestandan en del enligt mig.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Det finns två minnen som heter likadant men som kostar olika mycket och har olika latens. Har du förväxlat dem? Eller är det nåt annat du menar?
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 = 1012 kr, latens 9-9-9-24
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 = 1281 kr, latens 8-8-8-24

Jämfört med de jag valde:
Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 = 977 kr, latens 9-9-9-24

Så ~30% högre pris för de med 1 lägre latens. Jag tycker inte det är värt det.