Permalänk
Medlem

Antar att det inte skadar att posta den här.. Om någon misstycket är det bara att säga till.

"Hi folks, I just got Voddler to work on wine under Linux.

There are 2 things that has to be solved, the first thing is that the GetSystemTimes() function are not implemented in Wine and i found a patch on internet to solve this, the other thing is to edit the registry
to enable the VoddlerNet service.

First of get the latest wine source from the git and apply the following patch:
diff --git a/dlls/kernel32/time.c b/dlls/kernel32/time.c
index 2b7bd6c..f717139 100644
--- a/dlls/kernel32/time.c
+++ b/dlls/kernel32/time.c
@@ -1026,9 +1026,17 @@ BOOL WINAPI FileTimeToDosDateTime( const FILETIME *ft, LPWORD fatdate,
* RETURNS
* TRUE if success, FALSE otherwise.
*/
-BOOL WINAPI GetSystemTimes(LPFILETIME lpIdleTime, LPFILETIME lpKernelTime, LPFILETIME lpUserTime)
+VOID WINAPI GetSystemTimes(LPFILETIME lpIdleTime, LPFILETIME lpKernelTime, LPFILETIME lpUserTime)
{
- FIXME("(%p,%p,%p): Stub!n", lpIdleTime, lpKernelTime, lpUserTime);
-
- return FALSE;
+ // FIXME("(%p,%p,%p): Stub!n", lpIdleTime, lpKernelTime, lpUserTime);
+ struct tms tms;
+ times(&tms);
+ /* FIXME: Calculate based on Idle process time
+ if (lpIdleTime)
+ TIME_ClockTimeToFileTime(tms.tms_utime+tms.tms_stime,lpIdleTime);
+ */
+ if (lpKernelTime)
+ TIME_ClockTimeToFileTime(tms.tms_stime,lpKernelTime);
+ if (lpUserTime)
+ TIME_ClockTimeToFileTime(tms.tms_utime,lpUserTime);
}
diff --git a/include/winbase.h b/include/winbase.h
index 791d58e..6e30e6d 100644
--- a/include/winbase.h
+++ b/include/winbase.h
@@ -1726,6 +1726,7 @@ WINBASEAPI BOOL WINAPI GetSystemPowerStatus(LPSYSTEM_POWER_STATUS);
WINBASEAPI VOID WINAPI GetSystemTime(LPSYSTEMTIME);
WINBASEAPI BOOL WINAPI GetSystemTimeAdjustment(PDWORD,PDWORD,PBOOL);
WINBASEAPI VOID WINAPI GetSystemTimeAsFileTime(LPFILETIME);
+WINBASEAPI VOID WINAPI GetSystemTimes(LPFILETIME,LPFILETIME,LPFILETIME);
WINBASEAPI UINT WINAPI GetSystemWindowsDirectoryA(LPSTR,UINT);
WINBASEAPI UINT WINAPI GetSystemWindowsDirectoryW(LPWSTR,UINT);
#define GetSystemWindowsDirectory WINELIB_NAME_AW(GetSystemWindowsDirectory)

Compile and install... dont forget to install the dependencies such as libasound2-dev etc.. to get things to work the right way with wine..

Then you should create a registry file 'voddler.reg' with this content:

REGEDIT4

[HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesVoddlerNet]
"Description"="The Voddler Network service"
"DisplayName"="VoddlerNet Service"
"ErrorControl"=dword:00000001
"ImagePath"="C:Program FilesVoddlerserviceVoddler.exe"
"ObjectName"="LocalSystem"
"Start"=dword:00000004
"Type"=dword:00000110

import it into wine registry running:
regedit voddler.reg

start the voddler service: wine net start VoddlerNet

To see that the service is running, run the VNetManager.exe in the c:program filesvoddlerservice

Start the VoddlerPlayer and you are off...

Oh forget one thing, both VNetManager.exe and Voddler.exe service needs the vcredist_x86.exe for Visual studio 2008."

Hade varit kul om någon fick det att fungera.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
@MarcusW: http://www.voddler.com/forum/index/thread/id/979

Så vitt jag förstått så är inte källkoden släppt ännu (vilket ju är en diskussion i sig själv) och VoddlerNet-delen är inte GPL så den får vi nog inte se nån kod på alls. Rätta mig om jag har fel.

jo den gamla klienten är källkoden ute på nätet för dem blev ju hackade och gjorde sen gjorde voddler om klienten

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Kommer du in på sidan och kan ladda ner klienten?

Har hittills inte haft några problem med Voddlers sida. Samma sak kan man ju inte säga om klienten. Men det är ju ett work-in-progress.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem

Kommer att bli intressant att se om Voddler kan bli "tv/film-mediets" Spotify.

Visa signatur

Andreas Rönnqvist
Utvecklare för Leetab & Digital Signage

Permalänk

MacOS klient uppe nu men ingen linux ännu.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_SLain_Man
MacOS klient uppe nu men ingen linux ännu.

Ja, först blev jag skittaggad när jag fick mailet, sen ganska purken.. Är mac en större kundkrets än linux?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Ja, först blev jag skittaggad när jag fick mailet, sen ganska purken.. Är mac en större kundkrets än linux?

Voddler folket har tidigare sagt att Mac och Linux klienterna skulle komma ungefär samtidigt. Så förhoppningsvis kommer Linux klienten relativt snart.

Gällande om "Mac är en större kundkrets än Linux" så ja det finns rätt så många fler Mac:ar än Linux burkar (dvs. desktop system, servrar ej inräknat så klart).

Usage share of desktop operating systems. Source: Median values from Usage share of desktop operating systems. Windows XP (68.49%) Windows Vista (22.39%) Mac OS X (4.59%) Linux (0.95%) Windows 2000 (0.73%) Other (2.15%)

http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_desktop_operating...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Linux

Hej

Jag fick det att fungera under Linux och wine med hjälp av den här tråden..
Kommer uppdatera tråden med en guide senare under dagen.

*EDIT*
Denna guide är skriven för Ubuntu Linux (9.04) och är en steg-för-steg guide.

1. Börja med att öppna ett terminal-fönster.

2. Installera bibliotek:
skriv "sudo apt-get install build-essential"
skriv "sudo apt-get install flex"
skriv "sudo apt-get install bison"
(Det kan även behövas att man kör "sudo apt-get install build-dep wine", men jag fick enbart ett felmeddelande när jag körde det kommandot)

3. Skapa en katalog för winesourcen:
skriv "mkdir wine-git"

(För detta steg kan det behövas att du installerar git vilket jag gjorde i Synaptic)
4. Ladda sedan hem source:
skriv "git clone git://source.winehq.org/git/wine.git ~/wine-git"

5. Spara apa.patch och apa.reg i mappen wine-git
apa.patch
apa.reg

6. Gå sedan in i mappen i terminalfönstret
skriv "cd wine-git"

7. Lägg in patchen
skriv "patch -p1 < apa.patch"
(Svara Ja om någon fråga kommer upp)

8. Bygg wine
skriv "./configure"
skriv "make depend && make"

9. Installera om wine från din source
skriv "sudo apt-get remove wine"
skriv "sudo make install"

10. Installera winetricks
skriv "wget http://www.kegel.com/wine/winetricks" tryck på enter

11. Installera cabextract
skriv "sudo apt-get install cabextract"

12. Installera nödvändiga dll-er
skriv "sh winetricks vcrun2008"

13. Skapa post i registret för Voddler
skriv "regedit apa.reg"

För att sedan få programmet att fungera gör jag följande, öppna terminalfönstret:
skriv "wine net start VoddlerNet"
skriv "wine .wine/drive_c/Program Files/Voddler/service/VNetManager.exe"

Låt detta fönster vara igång och starta VoddlerPlayer (Borde finnas som en genväg på wine-menyn)

Det kan bli fel när ni kompilerar wine som säger att GetSystemTimes är definerat på två ställen, då måste man editera en fil (wine-git/dlls/kernel32/time.c), jag lägger upp filen så ni ser hur den skall se ut (det kanske går att skriva över med min fil)
time.c

*EDIT*

OBS!
Jag är ingen expert och tar inget ansvar för vad ni gör med er dator om ni följer min guide, jag har bara försökt att beskriva hur jag fick igång det

Lycka till! och om ni får det att fungera skriv gärna en rad

Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Låter toppen stefan!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Stefan, skitbra guide, tack för det!
Jag lyckas dock inte komma hela vägen, när jag kör "wine net start VoddlerNet" så får jag följande resultat:

"The VoddlerNet Service service is starting.
File not found"

Och när jag sen startar Voddler får jag bara loggan en stund och därefter svart skärm.
Gick din VoddlerNet-tjänst igång direkt?

(Jag kör Ubuntu 9.10, men önskar att jag testat med 9.04 innan jag uppgraderade i förrgår... )

Permalänk
Medlem

Såg bra ut Stefan, men jag får inte riktigt fart på det.

VoddlerNet verkar starta, men när jag drar igång VoddlerPlayer så får jag detta felmeddelande:

tobias@tobias-laptop:~$ wine "C:\windows\profiles\All Users\Application Data\Voddler\VoddlerPlayer.exe" -p
fixme:advapi:CheckTokenMembership ((nil) 0x155c48 0x32f150) stub!
fixme:keyboard:X11DRV_LoadKeyboardLayout L"00000409", 0080: stub!
fixme:keyboard:X11DRV_LoadKeyboardLayout L"0000041d", 0001: stub!
fixme:wgl:X11DRV_wglChoosePixelFormatARB unused pfAttribFList
fixme:dsalsa:IDsDriverBufferImpl_SetVolumePan (0x15d880,0x15d780): stub
fixme:ntdll:NtLockFile I/O completion on lock not implemented yet
fixme:wgl:X11DRV_wglGetSwapIntervalEXT (),stub!
wine: Call from 0x7bc48810 to unimplemented function KERNEL32.dll.GetSystemTimes, aborting
wine: Call from 0x7bc48810 to unimplemented function KERNEL32.dll.GetSystemTimes, aborting
wine: Call from 0x7bc48810 to unimplemented function KERNEL32.dll.GetSystemTimes, aborting
wine: Call from 0x7bc48810 to unimplemented function KERNEL32.dll.GetSystemTimes, aborting
wine: Call from 0x7bc48810 to unimplemented function KERNEL32.dll.GetSystemTimes, aborting
wine: Call from 0x7bc48810 to unimplemented function KERNEL32.dll.GetSystemTimes, aborting
wine: Call from 0x7bc48810 to unimplemented function KERNEL32.dll.GetSystemTimes, aborting
wine: Call from 0x7bc48810 to unimplemented function KERNEL32.dll.GetSystemTimes, aborting
wine: Call from 0x7bc48810 to unimplemented function KERNEL32.dll.GetSystemTimes, aborting
wine: Call from 0x7bc48810 to unimplemented function KERNEL32.dll.GetSystemTimes, aborting
wine: Call from 0x7bc48810 to unimplemented function KERNEL32.dll.GetSystemTimes, aborting
fixme:dbghelp:fetch_thread_info Couldn't open thread 36 (87)

Och ett tips, rätta syntaxen för build-dep är "sudo apt-get build-dep wine", och det behövs sedan för att kunna köra configure.

Visa signatur

Laptop: Samsung Q210, 12", C2D T6400, 3GB RAM, 320 GB HDD, Kubuntu 10.04 LTS

Permalänk
Medlem
Citat:

Stefan, skitbra guide, tack för det!
Jag lyckas dock inte komma hela vägen, när jag kör "wine net start VoddlerNet" så får jag följande resultat:

"The VoddlerNet Service service is starting.
File not found"

Och när jag sen startar Voddler får jag bara loggan en stund och därefter svart skärm.
Gick din VoddlerNet-tjänst igång direkt?

(Jag kör Ubuntu 9.10, men önskar att jag testat med 9.04 innan jag uppgraderade i förrgår... )

*Edit* prova att skriva över time.c med den jag postade i guiden.
(glöm inte att kompilera om wine, samt ominstallera efter detta steg)
För även om tjänsten inte är igång får man denna skärm:

*Edit*

Hmm, postar en skrämdump på hur det skall se ut i regedit om allt är ok.
Vad man sedan kan göra om man inte får det att fungera är att man kör VNetManager.exe i Voddler katalogen och startar tjänsten därirån (Vilket jag MÅSTE göra om det skall fungera).
Postar lite skärmbilder på hur det ser ut.

VNetManager.exe öppnar denna lilla ikon på "start-menyn"

Som man sedan dubbelklickar och kan starta tjänsten
Sedan låter man VNetManager vara igång och startar Voddler på vanligt vis.

tobiasa:
Det verkar som att du inte får patchen att fungera, testa att ladda hem time.c och skriv över originalet enligt min guide. GLÖM INTE BACKUP!

Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

med andra ord

Med andra ord verkar ni båda ha fått fel under patchningen av time.c
Jag fick också fel där och var tvungen att editera filen manuellt då GetSystemTimes fanns två ggr.

Om ni skriver över er time.c med den jag postade tidigare i mappen wine-git/dlls/kernel32/ och sedan kompilerar om wine bör det fungera.

Lycka till!

Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Stefan, jag körde om hela installationen från början och ersatte därmed också time.c, men jag får fortfarande samma fel som tobiasa... Alltså en hel drös med fel i stil med:

wine: Call from 0x7bc48810 to unimplemented function KERNEL32.dll.GetSystemTimes, aborting
och
fixme:dbghelp:fetch_thread_info Couldn't open thread 35 (87)

Kan det vara för att jag kör 64-bit Ubuntu? Har för mig att jag testade att kompilera wine med någon 64-bit option förra gången, men nu körde jag helt enligt dina instruktioner.

Permalänk
Avstängd

För de lata finns det en fungerande deb-fil här..... en bit ner

http://freevoddler.forumotion.com/voddler-f1/voddler-wine-t5....

För att få det att funka fick jag kasta min .wine mapp, måste ha legat nåt gammalt som störde.

Tyvärr är det segt som sirap.... ska även testa med min desktop som har riktig nVidia-grafik.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Tack för tipset plunn. Jag får följande felmeddelande när jag försöker installera:

Error: Dependency is not satisfiable: libgphoto2-2 (>= 2.4.3)

Jag har libgphoto2 installerat (version 2.4.2) synaptics hittar dock ingen nyare version. Jag skall meka lite med det men om nån har en snabb lösning så posta gärna

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Tack plunn, då var Voddler äntligen igång. Jag lyckas inte få fullskärm, men det ska väl gå det också förr eller senare...

Ja, det var ju bara att starta med -fs naturligtvis...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Tack för tipset plunn. Jag får följande felmeddelande när jag försöker installera:

Error: Dependency is not satisfiable: libgphoto2-2 (>= 2.4.3)

Jag har libgphoto2 installerat (version 2.4.2) synaptics hittar dock ingen nyare version. Jag skall meka lite med det men om nån har en snabb lösning så posta gärna

Debfilen är kompilerad med Ubuntu 9.10 som plattform och du kör förmodligen
inte det.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Debfilen är kompilerad med Ubuntu 9.10 som plattform och du kör förmodligen
inte det.

Tack, uppgraderade till 9.10 och wine installerade snällt och fint. Startar gör det också men sen har jag stött på lite patrull (troligen tack vare att jag installerade på en extern hårddisk) men det får jag fnurla mer med ikväll.

EDIT: Kommer in i programmet men sen stänger det ner så fort jag försöker kolla på en film. Tror jag får vänta på linux clienten.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Ingen som fått det att fungera ännu ?

Jag kan logga in och allt fungerar fram till att första reklamen om siba försvinner sen så crashar voddler.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Jag fick just en invite, testade att dra in det med Wine men det funkade inte. Jag kommer inte palla (eller hinna) hålla på att trixa med det för att få det att funka (i synnerhet inte med alla som vittnar om vilket meck/många buggar som finns).

Väntar på en fix/native till Linux

Permalänk
Medlem

Jag har fått igång det med Wine deb-filen som plunn tipsade om. Lite osynk mellan ljud och bild ibland, men annars funkar det finfint.

Permalänk
Avstängd

Voddlerscriptet uppdaterat... funkar alldeles utmärkt.

Windowsfirefox samt AdobeAir körs.

stuff that antimatters: Ubuddler

Testat med Ubuntu 10.10, 64-bits

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av plunn:

Voddlerscriptet uppdaterat... funkar alldeles utmärkt.

Windowsfirefox samt AdobeAir körs.

stuff that antimatters: Ubuddler

Testat med Ubuntu 10.10, 64-bits

Extrem bump:)

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

Ännu ett företag som lovar Linux klient men släpper den inte..

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd

64 bitar och AdobeAir gick inte riktigt bra utan jag fick även göra tillämpliga delar i de här guiderna.

How To Install Adobe Air On Ubuntu 64bit

[64 bit] How To: TweetDeck on Ubuntu 10.04 64-bit - Ubuntu Forums

Sen funkar det.....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av Scirocco:

Ännu ett företag som lovar Linux klient men släpper den inte..

Den officiella historien nu är att dom hade en underutveckling men gjorde sedan upp men någon film bolag som antagligen inte vill ge dom nå film om dom släppte en Linux klient.
Tydligen är bolagen rädda för Linux pga dom tror det är lättare att kopiera filmerna där.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk