ARMA2! (för oss Operation Flashpoint fans!)

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag köpt spelet på Steam. Har extremt tråkigt och vill testa det med allra senaste versionen. Har det om cirka en och en halv timma.

BTW! Nån som vet om det finns en RPG-server för ArmA 2 än? Älskade en viss RPG-server till ettan. Lirade det som fan!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Är det några problem med att köra Arma II i Windows 7 64-bit?
Funderar på slå till nu när det är rea hos Steam.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
Är det några problem med att köra Arma II i Windows 7 64-bit?
Funderar på slå till nu när det är rea hos Steam.

Nix, Win7 är det operativsystemet som ArmA2 funkar allra bäst i. Så slå till du!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Nix, Win7 är det operativsystemet som ArmA2 funkar allra bäst i. Så slå till du!

Det har jag fått bevisat nu. Använder ju normaltvis Windows Vista Ultimate 64-bit, och ArmA 2 flyter på rätt bra faktiskt med 800x600 i skärmupplösning (window mode) och allt på normal. Får kanske 14-25 FPS.

Bytte till den hårddisk som Windows 7 Ultimate 64-bit ligger på och installerade ArmA 2. Körde 1024x768 (full screen) med allt på normal (dock post nått på av, då jag tyckte det var skönare så). Får kanske 25-40 FPS. Samma gäller för Killing Floor. I Vista kunde jag inte spela det med 1280x1024 o allt på allra jäkla högsta som man kan få (8x AA, 16x AS nått, osv). Laggade apa. Måste stänga av AA och AS (?) o köra 800x600 för att det ska flyta på. I Windows 7 kan jag maxa precis allt och märker inte av något som helst lagg! Längtar tills jag har installerat GTA IV på burken Ska bli kul o se hur mycket det flyter på i Windows 7.

Älskar verkligen Windows 7 ^^

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd

nån som vet om det finns en kompenseringstabell för bössorna i arma.
Tänkte göra en själv annars, men kollar först.

Vad jag vill ha är alltså en tabell som säger hur många mil-dots man ska kompensera med vid ett visst avstånd..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Nix, Win7 är det operativsystemet som ArmA2 funkar allra bäst i. Så slå till du!

Kan bara hålla med Win 7 64bits funkar bäst åt mig till Arma2.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Avstängd

Jag hade lite tråkigt så jag sköt in en egen tabell.

Mildot-tabell
till vänster ser ni avståendet och siffran avser antal mildot man måste kompensera med för att träffa rätt..

Visa signatur
Permalänk

Jag har tyvärr problem med att spelet stänger av sig efter en tids användning.
Jag har såklart originalet, så det är inte ett FADE problem. Detta gäller Dogs of WAR - Campaign missionet och Multiplayer.

Jag kör just nu Vista 64 bitar, men Windows 7 bör dyka upp på posten inom tre veckor. Hoppas kanske det löser problemet.

Visa signatur

i7 920 | HD 5870 Xfire| Asus P7TD Deluxe | RAM - 6 gb 1866 mhz |
(X) Accuratea

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Jag hade lite tråkigt så jag sköt in en egen tabell.

Mildot-tabell
till vänster ser ni avståendet och siffran avser antal mildot man måste kompensera med för att träffa rätt..

Sådana här tabeller finns på det officiella forumet, men det var schysst att du fixade till den och delar med dig.
http://forums.bistudio.com/forumdisplay.php?f=9

Permalänk
Avstängd

Jag har uppdaterat ovanstående ark med en avståndsbedömningstabell för de vapen med mil dots.

Alla värden avses vid max zoom, 1H betyder att huvudet på måltavlan vertikalt är 1 mil dot stor. 5B betyder att kroppen (body) på måltavlan tar upp 5 mil dots.

Har även skapat ett övningsppdrag för krypskytte, den slumpar måltavlan mellan 300 och det avstånd som jag anser vara max effektiva avståendet för vapnet (900 meter är Max och det är för M107 och KSVK).

Sniperschool

Visa signatur
Permalänk

Hur låser man upp vapen? I armory?

EDIT: Sen undrar jag hur fan man gör så man slutar "sväva" med VTOL planet i "Aircraft" träningsuppdraget

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Vapnen låser du upp genom att klara de uppgifter som dyker upp med jämna mellanrum när du är i armory. När du fått tillräckligt med poäng låser du upp ett nytt vapen.

Permalänk
Medlem

Dålig aktivitet här nu!

Bjuder på en film som jag knåpat ihop som innehåller lite Warthog-goodness.
http://www.youtube.com/watch?v=wUqBaj1mqvc

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Avstängd

Imorn är vi alla lediga på kontoret så då blir det heldag arma, vissa av kollegorna har till och med ljugit för sina respektive att de måste jobba så att de kan vara med

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha det är hängivet

Visa signatur

Spela Arma II i Plutonstruktur
ARMA II - SWEDISH STRATEGIC GROUP

Permalänk
Medlem

Läste i forumet att man bör ha sin HT disable om man sitter på en i7 och ska lira ARMA2. Är det bäst att ställa in detta i BIOS eller hur fungerar det?

Tänkte på en annan grej också, installerade ARMA2 idag och skulle köra patcherna. 1.01 och 1.02 gick utan problem. 1.03 och 1.04 var man tvungen att extrahera några filer för att kunna köra resp.

När jag gjorde detta så fick jag felmeddelande att Windows inte kunde slutföra och extrahera alla filerna. Jag testade och körde patcherna ändå som de blev uppackade och det fungerade och stod att båda hade installerats korrekt.

Har ngn annan haft liknande. Bara tänkte så att man fick med alla uppd. i patcherna?

Visa signatur

Win 7 Ultimate x64 | i7 860 | Asus pro | Intel X-25 | Corsair 4GB | XFX HD5850 | Corsair 750HX | CM Storm Scout | Noctua U12

Permalänk
Medlem

Tränade lite A10-goodness i editorn, passade på och ta några bilder.

Permalänk
Medlem

Någon som har testat den nya beta patchen? (59857)

Ganska många bra fixar i denna:

Citat:

[59842] Reduced town/village stutter (fixed streaming of textures used by Super shader).
[59808] Fixed: DOF in 3D scope view
[59741] Analogue throttle working for helicopters as well.
[59736] Fixed: Startup sounds are not spatial and stick to audio channels
[59715] Covering soldier in grass ("Grass layer")
[59691] Improved: Small hit be ignored by hitpoints (configurable by minimalHit)
[59668] Improved: Hitpoint can pass only a part of the hit to the total damage (passthrough setting no longer ignored).
[59446] New: IK weapon animations are now blending with primary animations.
[59351] Fixed: VoN direct speaking distance fade out

http://www.arma2.com/beta-patch.php

Permalänk
Medlem

Kanske vågar installera det här spelet igen nu då.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
[59715] Covering soldier in grass ("Grass layer")

Betyder denna att AI har svårare att se dig, eller att det blir svårare vid PvP eller kanske båda?

Visa signatur
Permalänk

Två filmer jag slängde ihop från gårdagens uppdrag För er som gillar längre filmklipp. Jävligt adrenalin-pumpande anfall, och sjukt kul slut på del 2

Del 1

Del 2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Betyder denna att AI har svårare att se dig, eller att det blir svårare vid PvP eller kanske båda?

AI'n går ju bara efter sina förbestämda värden, så det lär inte ha någon betydelse så länge dom inte ändrar dessa också. Lite exempel på avstånd som AI upptäcker dig (Snott från Anrop);

Vanlig soldat:
Upprät Hukande Liggande

Springande 335m 255m 90m
Gående 175m 125m 80m
Stilla 160m 105m 60m

Sniper(kamoflagedräkt):
Upprät Hukande Liggande

Springande 200m 145m 45m
Gående 105m 65m 40m
Stilla 85m 55m 35m

Däremot så kommer ju mänskliga spelare får mer problem med att upptäcka både AI och andra spelare. Så det blir ju en övergrym förbättring både för oss som lirar Coop och de som föredrar PvP ändå.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
[B] Två filmer jag slängde ihop från gårdagens uppdrag För er som gillar längre filmklipp. Jävligt adrenalin-pumpande anfall, och sjukt kul slut på del 2

Del 1
Del 2

Ha, ha, snacka om priceless där i slutet av del 2!!

Permalänk
Medlem

Prövade igår att stänga av Intel HT för ARMA2 och märkte helt ärligt ingen skillnad i performance. Jag är ändå mycket positiv till spelet nu efter patch 1.04
och Win7, helt annan FPS......går ju tom att spela nu

Hur som helst vill jag sätta på Intel HT igen i Bios men alternativet har försvunnit från Bios menyn. Är detta normalt? Kan man kanske aktivera det genom cmd inne i win7 eller ngt?

Har googlat på HT men finns inte mkt info om detta vill jag säga.

Visa signatur

Win 7 Ultimate x64 | i7 860 | Asus pro | Intel X-25 | Corsair 4GB | XFX HD5850 | Corsair 750HX | CM Storm Scout | Noctua U12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
AI'n går ju bara efter sina förbestämda värden, så det lär inte ha någon betydelse så länge dom inte ändrar dessa också. Lite exempel på avstånd som AI upptäcker dig (Snott från Anrop);

Vanlig soldat:
Upprät Hukande Liggande

Springande 335m 255m 90m
Gående 175m 125m 80m
Stilla 160m 105m 60m

Sniper(kamoflagedräkt):
Upprät Hukande Liggande

Springande 200m 145m 45m
Gående 105m 65m 40m
Stilla 85m 55m 35m

Däremot så kommer ju mänskliga spelare får mer problem med att upptäcka både AI och andra spelare. Så det blir ju en övergrym förbättring både för oss som lirar Coop och de som föredrar PvP ändå.

Det är ju lite annorlunda än dessa värden för olika situationer.
Om du t.ex ligger helt stilla i gräs, med eller utan "ghillie suit", natt eller dag så kan AIn missa dig.
Testade just detta. Vid olika tider (23:20, 6:20, 12:20) med en grupp AI som springer förbi och det fungerade perfekt, dom upptäckte mig aldrig när jag låg helt stilla och de kom väldigt nära (<1m).
AIn kan inte se igenom saker och antagligen gör detta gräslager(som också fanns i ArmA1) sämre synlighet för AIn också.

Det kom en ny beta patch (59875) idag som fixar bland annat en bugg (som kom i en av de senare beta patcharna) där vattnet renderades två gånger, vilket gjorde att prestandan var väldigt dålig. Nu med den nya samt den förra patchen (med super shader) får jag väldigt bra prestanda, mindre stutter och högre fps.

http://www.arma2.com/beta-patch.php

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweetcom
Prövade igår att stänga av Intel HT för ARMA2 och märkte helt ärligt ingen skillnad i performance. Jag är ändå mycket positiv till spelet nu efter patch 1.04
och Win7, helt annan FPS......går ju tom att spela nu

Hur som helst vill jag sätta på Intel HT igen i Bios men alternativet har försvunnit från Bios menyn. Är detta normalt? Kan man kanske aktivera det genom cmd inne i win7 eller ngt?

Har googlat på HT men finns inte mkt info om detta vill jag säga.

Det kanske bara gäller Bloomfield-processorerna. Alla med riktiga i7'or som har gjort den ändringen i Bios har fått en grym prestanda-ökning, inklusive mig själv och flera polare.

Du kan återställa bios till standard-inställningarna. Brukar bara vara en knapptryckning, vilket brukar stå i en list högst upp eller längst ner i Bios, typ "Set Default Settings" eller dylikt. Annars kan du rensa cmos med jumpern på moderkortet, läs i din manual om hur man gör på just din modell.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
Det är ju lite annorlunda än dessa värden för olika situationer.
Om du t.ex ligger helt stilla i gräs, med eller utan "ghillie suit", natt eller dag så kan AIn missa dig.
Testade just detta. Vid olika tider (23:20, 6:20, 12:20) med en grupp AI som springer förbi och det fungerade perfekt, dom upptäckte mig aldrig när jag låg helt stilla och de kom väldigt nära (<1m).
AIn kan inte se igenom saker och antagligen gör detta gräslager(som också fanns i ArmA1) sämre synlighet för AIn också.

Det kom en ny beta patch (59875) idag som fixar bland annat en bugg (som kom i en av de senare beta patcharna) där vattnet renderades två gånger, vilket gjorde att prestandan var väldigt dålig. Nu med den nya samt den förra patchen (med super shader) får jag väldigt bra prestanda, mindre stutter och högre fps.

http://www.arma2.com/beta-patch.php

Absolut, men det jag nämnde var som sagt bara ett utklippt exempel på hur det ser ut Finns många faktorer som spelar in i hur man blir upptäckt i slutändan. Men om det kommer bli någon skillnad med denna uppdateringen återstår att se. Personligen tror jag dock inte det kommer bli någon större ändring på AI'ns uppmärksamhet.

Men yes, kommande patchen ser helt jävla underbar ut Hoppas det blir så bra som det låter! Verkligen på tiden att vi får lite prestanda-förbättringar.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vad skall man satsa på för att lira Arma 2 på så nära max effekt som möjligt, ser riktigt snyggt ut. Kan man bygga ihop något för 18 000:- inkl skärm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123

Det kom en ny beta patch (59875) idag som fixar bland annat en bugg (som kom i en av de senare beta patcharna) där vattnet renderades två gånger, vilket gjorde att prestandan var väldigt dålig. Nu med den nya samt den förra patchen (med super shader) får jag väldigt bra prestanda, mindre stutter och högre fps.

http://www.arma2.com/beta-patch.php

Hur är det med Beta patcharna, innehåller den du länkar till även föregående patchar?

Visa signatur

C2D E8400 @ 3,8Ghz, Gigabyte EP35-DS3R, 2Gb 1066Mhz DDR2, HD4850 512Mb 680/100, CoolerMaster Hyper 212, Öppet PIII chassi med bordsfäkt...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greven78
Vad skall man satsa på för att lira Arma 2 på så nära max effekt som möjligt, ser riktigt snyggt ut. Kan man bygga ihop något för 18 000:- inkl skärm?

En riktigt snabb Quadcore, typ i7 samt nya 5870 från ATi/AMD (som visat sig vara bättre än allt annat för ArmA2, finns länkat test tidigare i tråden, HardOCP).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

låter bra. Jag tänkte köpa dator med i5 och 5870 samt 4gb minne och lite annat godis. Tråden är för jädra många sidor så tar för lång tid att leta upp vad jag behöver då jag sitter på världens långsammaste uppkoppling, sorry för det.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greven78
Vad skall man satsa på för att lira Arma 2 på så nära max effekt som möjligt, ser riktigt snyggt ut. Kan man bygga ihop något för 18 000:- inkl skärm?

En 1366 I7 (920) klockad till 3.5ghz
6Gb 1600mhz ram i triplechannel
Radeon 5870
SSD

Är väl receptet för en sjysst armaburk Jag springer omkring med allt på high i 1680x1050 med viewdistance 5000, flyter på kanon.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com