Min dator hittar inte drivrutiner till "Matematikprocessor"

Permalänk
Medlem

Min dator hittar inte drivrutiner till "Matematikprocessor"

Hej! Jag har lite problem med min nya dator där jag har Windows 7 64-bit installerat och håller på och försöker "felsöka".

En grej som är konstigt är att när jag kollar Enhetshanteraren så har jag där en ikon för "Andra enheter" med ett frågetecken på. När jag går in där så ligger det en ikon med ett utropstecken på, där det står "Matematikprocessor".
Går jag in på Matematikprocessorn så står det att det saknas drivrutiner, väljer jag att söka så hittar den ingenting.
Hur ska jag göra för att fixa detta? Jag vet inte ens vad en Matematikprocessor är för något, men inte ska väl någonting behöva ligga under "Andra enheter" där datorn inte verkar förstå riktigt vad det är för något.

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort? Det är inte så att det har ett gränssnitt för beräkningar...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Det ska alltid finnas en enhet som är en matematikprocessor och det är en logisk processor som sitter i din CPU.

Att din dator inte kan hitta drivers till den är ganska allvarligt och jag har aldrig hört talas om det eller sett det.

Kan du köra en repair på ditt Windows7? Har det fungerat förut? Ominstallation?

(Det finns en separat sektion för Windows7-problem)

Edit: Testa installera drivrutinerna för ditt moderkort.
Edit2: Matteprocessorn använder oftast IRQ13 så kolla så du inte har något annat där.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

Såg att det var flera som hade ditt fel, tanka grafikkortsdrivisar så löser det sig.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Aha, då kan du nog bortse från mitt inlägg

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Såg att det var flera som hade ditt fel, tanka grafikkortsdrivisar så löser det sig.

Jag har testat en hel del olika grafikdrivrutiner till grafikkortet och datorn betedde sig fortfarande konstigt och hittade inga drivisar till matematikprocessorn.

Jag lämnade faktiskt in datorn till Inet i måndags. Jag orkade inte felsöka mer, kolla igenom olika forum och allt vad man gör när man försöker lösa sånt här.
Han verkade direkt förstå vilket fel det var jag hade när jag började beskriva symptomen. Om cirka två veckor så bör datorn vara klar, får väl se vad felet var. Jag gissar faktiskt på ett rent fysiskt fel på grafikkortet, att det var sönder eller nåt. Jag felsökte ändå en hel del och vissa mycket konstiga saker hände ibland.

Tack i alla fall till er som försökte hjälpa mig!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Alla kan inte baka en kaka........

Permalänk
Medlem

Prova att installera nya drivare till moderkortets chipset, kanske är det?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Alla kan inte baka en kaka........

Permalänk

jag löste det genom att installera denna: http://www.nvidia.com/content/DriverDownload-March2009/confir...

men det funkar nog bara om man har nForce chipset:D

MVH
/Marcel

Permalänk
Medlem

Installera chipsetdrivrutinerna, det löser det här

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Snusfri

Tror nog det löst sig efter nästan 2½ år

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro