Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Ok, jag hade fel definition på antisocial och tolkade det som asocial, men jag upptäckte det och tog bort inlägget, men du hann svara.
Nå intressant inlägg du skrev, som jag håller med om vad du skrev.

För obildade personer som mig så betyder antisocial:
Antisocial personlighetsstörning karakteriseras av en grundläggande bristande respekt för andra människors rättigheter, och av att inte bry sig om sociala normer.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Antisocial_personlighetsst%C3%B6... En liten skillnad på detta och vara asocial..

Bara en jätteliten hehe. Men det är ett rätt så vanligt misstag skulle jag tro.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Rigga dörren med ett överfallsalarm som ligger gömt och går igång om man inte kopplar ur det innan man öppnar dörren.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Tycker du ska köra på din ursprungsidé. Säg att du gillar att bygga fällor och att du måste ju förvara den någonstans! Det är ju inget uppsåt i det.
Go for it!

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hultent3
Tycker du ska köra på din ursprungsidé. Säg att du gillar att bygga fällor och att du måste ju förvara den någonstans! Det är ju inget uppsåt i det.
Go for it!

Absolut, det är ju 100% vattentätt!

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Om du bara ser till att liket försvinner för gott, är det ju lugnt. Så får inbrottstjuven sig en läxa för livet på kuppen.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Det är lagligt att sätta upp en kamera-atrapp t.ex. detta i kombination med "kameraövervakning pågår" fungerar även i riktiga affärer.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Detta jag finner lite sjukt, att jag inte får göra vad jag vill på min privata egendom. Aja, ytterliggare en anledning att fly landet så fort studier är avslutade (eller innan helst) :).

Det vore ju konstigt om du ska agera både domare och bödel. Det kan ju lätt bli lite problem om folk tycker att döden är ett rimligt straff för inbrott i ett förråd, och då med hjälp av en fälla kan verkställa straffet lagligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Rigga dörren med ett överfallsalarm som ligger gömt och går igång om man inte kopplar ur det innan man öppnar dörren.

Bra idé! skulle man testa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Det vore ju konstigt om du ska agera både domare och bödel. Det kan ju lätt bli lite problem om folk tycker att döden är ett rimligt straff för inbrott i ett förråd, och då med hjälp av en fälla kan verkställa straffet lagligt.

Helt sant, å andra sidan tycker jag det är konstigt att man som ägare av fastighet skall kunna ställas till svars för hur folk skadar sig när de gör intrång på din fastighet. Om man skall vara lite vettigare skulle ju "fällan" bestå av sån där "anti rape sprejj" som färgar hela ditt ansikte rosa typ

Var iaf och köpte nytt lås och köpte en fet kedja också, blir förmodligen svårare att få tillräckligt med kraft för att slå sönder låset om det sitter i en kedja.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Bygg ett slags trojansk häst. Exempelvis kan man putsa upp en gammal sunkig dator och "råka" skapa ett elfel i den. Det behöver inte heller vara just en dator. Det mesta i elektisk väg med metallhölje som ser lagom dyrt ut duger. Det behöver inte ens fungera. Om någon klant sedan själ, kopplar in den hemma hos sig själva och därefter får en rejäl stöt är ju inte ditt problem. Skulle någon höra av sig så har du aldrig sett datorn innan.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk

Dra en runk eller pissa, eller he lite skit på hanteget låset sånt som kan tänkas beröras av tjuvarna, så ka man ju iallafall känna att man har givit igen på nått vis (hehe) Har du svininfluensan kan du dregla runt lite ocskå så dom fanskapen blir sjuka, och om du har tur så dör dom.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Känner en som fick sin takbox stulen 2 gånger, alla gångerna hade den blivit uppskruvad var antaligen några bultar under den. Hur som helt skruvade han också fas rakblade på alla fästena. En morgon var det fullt med blod på taket och i snön runt bilen. Han var polis anmäld är inte säkert om han fick böta men troligtvis. Han hade försökt känna vart bultarna är först med handen.

Dessvärre fick han veta vem det var som var tjuven.

Så han fick reda på vem som var tjuven? Varför "desvärre"?

Problemet uppstår att personen som känt efter bultarna alltså inte begått något brott. Däremot blir han det pga rakbladen. Så det är ju en lose-lose situation för takbox-ägaren. Han får betala skadestånd till personen och personen kan inte misstänkas för brott. Skadeståndet lär ju räcka till en ny takbox i alla fall.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så han fick reda på vem som var tjuven? Varför "desvärre"?

Problemet uppstår att personen som känt efter bultarna alltså inte begått något brott. Däremot blir han det pga rakbladen. Så det är ju en lose-lose situation för takbox-ägaren. Han får betala skadestånd till personen och personen kan inte misstänkas för brott. Skadeståndet lär ju räcka till en ny takbox i alla fall.

Desvärre för tjuven antar jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Känner en som fick sin takbox stulen 2 gånger, alla gångerna hade den blivit uppskruvad var antaligen några bultar under den. Hur som helt skruvade han också fas rakblade på alla fästena. En morgon var det fullt med blod på taket och i snön runt bilen. Han var polis anmäld är inte säkert om han fick böta men troligtvis. Han hade försökt känna vart bultarna är först med handen.

Dessvärre fick han veta vem det var som var tjuven.

rakblad är en klassiker på extraljusen, turligt så har jag fått ha kvar mina.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

en annan ide, gör så att dörren stängs och inte att öppna ifrån insidan, eller på något annat sätt heller, om man inte vet hur man gör. då har du en tjuv i en låda se bara till att kontrollera fällan dagligen, kan bli jobbigt annars

Permalänk
Medlem

Är det helt olagligt med övervakningskamera?

Permalänk
Medlem

Ja det får du väl , men du får inte använda övervåld dvs ligger han på marken ger dig inte rätt att sparka han i huvet 10 gånger eller nåt fast sånt är ju alltid knepigt beror på hur hotfull situationen är det går inte att bara gå efter vad lagen säger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Vad händer om jag ser någon tjuv försöker stjäla stereon från bilen, får man slita ut han med våld då om han gör motstånd? Om man lyckas brotta ner tjuven får man hålla honom ner tryck i marken då till polisen kommer?

Eller får man skit surt efter då?

Du ser någon stjäla stereon från din bil. D.v.s du måste vara helt säker på att det är en stöld och inte någon som har rätt att göra det. Du har alltså stöld på bar gärning. Du får använda gripande våld för att genomföra ett envarsgripande. Du måste skyndsamt tillkalla polis och du får använda det mått av våld som precis överstiger hans våldsanvändande för att bibehålla honom gripen. När polisen är på plats överlämnar du honom till polisen. Förklara att du har envarsgripit honom på bar gärning och att du inte genomfört skyddsvisitation.

Flyr personen så har du rätt till envarsgripande så länge du har kontinuerligt efterfölje, dvs du får inte tappa honom med blicken förutom möjligen nån kort sekund runt ett hörn. Vanligen säger man att kontinuerligt efterfölje är borta om du måste söka med blicken i området för att se personen igen.

Om det är någon annan person i området som verkar hålla uppsikt över den som begår stölden är han gripbar för att han med råd och dåd hjälper annan att begå en brottslig handling.

contrista: Ditt exempel är olaga frihetsberövande, straffbart med fängelse.

darkmoon: Bevakningskameror får ske utan tillstånd på privat mark (eget boende) samt om området är väl inhägnad och inte tillgänglig för allmänheten. Lättast är dock som jag föreslog att sätta upp en atrapp och skyltar. Billigare och minst lika effektivt i de flesta fall.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Du ser någon stjäla stereon från din bil. D.v.s du måste vara helt säker på att det är en stöld och inte någon som har rätt att göra det. Du har alltså stöld på bar gärning. Du får använda gripande våld för att genomföra ett envarsgripande. Du måste skyndsamt tillkalla polis och du får använda det mått av våld som precis överstiger hans våldsanvändande för att bibehålla honom gripen. När polisen är på plats överlämnar du honom till polisen. Förklara att du har envarsgripit honom på bar gärning och att du inte genomfört skyddsvisitation.

Flyr personen så har du rätt till envarsgripande så länge du har kontinuerligt efterfölje, dvs du får inte tappa honom med blicken förutom möjligen nån kort sekund runt ett hörn. Vanligen säger man att kontinuerligt efterfölje är borta om du måste söka med blicken i området för att se personen igen.

Om det är någon annan person i området som verkar hålla uppsikt över den som begår stölden är han gripbar för att han med råd och dåd hjälper annan att begå en brottslig handling.

contrista: Ditt exempel är olaga frihetsberövande, straffbart med fängelse.

darkmoon: Bevakningskameror får ske utan tillstånd på privat mark (eget boende) samt om området är väl inhägnad och inte tillgänglig för allmänheten. Lättast är dock som jag föreslog att sätta upp en atrapp och skyltar. Billigare och minst lika effektivt i de flesta fall.

@ din kommentar om Robbaz inlägg: Antar att den där regeln om "kontinuerligt bla bla mumbo jumbo" är för att man inte ska leta upp honom vid ett senare tillfälle och banka skiten ur honom och hans familj?

@ din kommentar om mitt inlägg: alright, visst är det dyrare, men det är trevligt att faktiskt ha dem på film också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
@ din kommentar om Robbaz inlägg: Antar att den där regeln om "kontinuerligt bla bla mumbo jumbo" är för att man inte ska leta upp honom vid ett senare tillfälle och banka skiten ur honom och hans familj?

@ din kommentar om mitt inlägg: alright, visst är det dyrare, men det är trevligt att faktiskt ha dem på film också

Ja och för att undvika att man blandar ihop personen med en annan person och griper nån för att denne har samma röda jacka t.ex. Folk ska ju inte behöva vara rädda på stan för att någon självutnämnd Batman hoppar på folk och hävdar att de minsann sett dem snatta för 20 minuter sedan. Däremot om "Batman" har följt personen med ögonen d.v.s. utan att tappa bort denna så har man "på bar gärning" genom "kontinuerligt efterfölje" och därmed ryggen fri i en eventuell rättegång efter envarsgripandet. (vilket kan ses som en anledning att inte envarsgripa om man nu av någon anledning inte vill hamna i en rättsal och diskutera saken). Har man ryggen fri och vet hur envarsgripande går till så behöver man givetvis inte vara rädd för rätten. Gör man dumma saker i envarsgripandet så innebär det i värsta fall olaga frihetsberövande eller i vart fall förmodligen misshandel eller något sådant. Reglerna är inte så värst knepiga egentligen, sk. sunt förnuft kommer man långt med.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"