Vad ska jag göra med min hårddisk.

Permalänk

Vad ska jag göra med min hårddisk.

Hej. Har en hårddisk som inte går att läsa (låter om armen och det bara kommer upp en ruta om att den finns men man kommer inte åt datan).

Tyvärr så är det väldigt viktiga dokument och bilder som finns där.

Kommer ihåg att jag en gång kopierade över bilderna till en annan hårddisk som jag raderade bort sen:(. Undrar om jag kan återskapa dem på något sett? Har läst en hel del på forumet. Har läst en del på forumet men vet inte vad jag ska göra. Är inte så haj på det här med datorer.

En del har skrivit att man ska ta avbild på disken. Får man med någon data med kopian (den är ju raderad)?

Som sagt är inte så haj på det här med datorer. Skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig kanske går att rädda hårddisken eller att återställa dem förlorade filerna.

Finns viktiga bilder som verkligen är viktiga bland annat smekmånad. Hoppas någon kan hjälpa mig.

Önskar er en trevlig dag/kväll.

Permalänk

Som jag skrev i en tråd lite längre ner.
Jag hade exakt samma problem men med hjälp av ett program som heter File Scavenger så fick jag tillbaka all info från min trasiga HDD.

Permalänk
Medlem

Fysiskt skadade diskar är väldigt riskabelt att mecka med själv då man riskerar att göra skadan värre så om du verkligen vill rädda datan bör du kontakta någon recoveryfirma men det är tyvärr väldigt dyrt. Tycker att det är för dyrt att skicka in hårddisken och vågar chansa så är Knoppix en möjlig lösning.

Knoppix är en linux-distrubition som man kan boota från CD på de flesta datorer. Det smidiga är att man kan plugga in ett USB-minne också och på så sätt flytta över filer smidigt. Av egen erfarenhet kan jag säga att den klarar av att läsa vissa skadade hårddiskar (även fysiskt skadade) som windows inte klarar av att läsa. Jag har lyckats rädda data från vissa diskar trots att dom låter som skördetröskor. Dock så riskerar du som sagt att skada hårddisken ytterligare.

Permalänk

Okej tack för era svar. Ska testa dem olika alternativen. Tror det blir för dyrt att skicka in hårddisken.

Ska man ta någon cloning till en annan hårddisk innan man börjar att försöka återställa datan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_355
Okej tack för era svar. Ska testa dem olika alternativen. Tror det blir för dyrt att skicka in hårddisken.

Ska man ta någon cloning till en annan hårddisk innan man börjar att försöka återställa datan?

lyckas du klona den är du ju hemma

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
lyckas du klona den är du ju hemma

Den hårddisken jag tänkte Klona är den hårddisk jag hade sparat all data på och sedan raderat från den (det är en fungerande hårddisk).

Eller får man inte med raderad data när man klonar?